Počas minulého roka získali banky na poplatkoch viac ako 480 miliónov eur. Časť z nich by však klienti platiť vôbec nemuseli.
Začiatkom minulého roka vláda schválila novelu zákona, ktorá bankám aj nebankovým spoločnostiam zakázala spoplatňovať vedenie úverového účtu či predčasné splatenie pôžičiek. Vysoký bankový odvod je však jedným z dôvodov, ktorý núti banky zvyšovať poplatky inde. Bežný spotrebiteľ si tak môže priplatiť za vedenie osobného účtu či vybavenie pôžičky.
Hrozba skrytých poplatkov
Niektoré výdavky spojené s bankovými službami nemusia byť klientovi zrejmé hneď. Poplatkom, s ktorým klient nemusí dopredu rátať, môže byť napríklad poplatok za vybavenie pôžičky či poskytnutie úveru. Ten zvyčajne tvorí bankou určené percento z požičanej čiastky alebo pevne stanovenú sumu. Banka si tento poplatok môže jednorázovo účtovať alebo ho stiahnuť klientovi z požičanej sumy.
Riešenie, ktoré sa v súvislosti s poplatkami naskytá, ponúkajú niekedy banky samé. Slovenský trh je relatívne malý na pomerne vysoké množstvo bánk a nebankových spoločností. Núti ich prirodzene o klienta bojovať a spravidla vyhráva ten, kto vie ponúknuť niečo viac. V prípade poplatkov – niečo menej. Túto možnosť využívajú napríklad banky, ktoré fungujú online. Klienti v nich niektoré klasické poplatky, ako aj tie spojené s poskytnutím úveru, nenájdu.
Banka vie ušetriť aj sama na sebe
Je zrejmé, že banky svoje služby nemôžu ponúkať zadarmo. Ak však banka vie ušetriť inde, klienti na zvyšovanie cenníkov doplatiť nemusia. Príkladom je zjednodušený koncept klasického bankovníctva, na ktorom je postavená online banka Zuno. Keďže nemá žiadne fyzické pobočky, ktorých vedenie je nákladné, klientom vie ponúknuť bežné služby lacnejšie či dokonca zadarmo. Osobný účet v Zuno nie je spoplatnený, ak ho klient využíva aktívne. To platí aj pre úver. Okrem najnižších úrokov na trhu si nepýta ani poplatky za poskytnutie úveru či vedenie účtu.