Divízia Mitsubishi Fuso pôsobí v rámci spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia, s.r.o. už desiaty rok. O aktivitách značky na našom trhu rozpráva Ing. Roman Vrabec, vedúci divízie Mitsubishi Fuso.
Značka Mitsubishi Fuso patrí medzi tie, ktoré posúvajú svoje produkty technicky dopredu a všetci výrobcovia sa snažia, donútení európskou legislatívou, o ekologizáciu vozidiel. Tento trend sme premietli do praxe aj my. Oproti vozidlám s motormi Euro 5 sme pri Euro VI motoroch zväčšili filtre pevných častíc, optimalizovali výfukové potrubie a pridalo sa taktiež čistenie prostredníctvom technickej močoviny, čo sa u nás v koncerne Daimler označuje ako technológia BlueTec. Vývojoví pracovníci Fuso pristúpili k menšiemu face liftu, ktorý sa dotýka nielen zovňajšku, ale aj interiéru kabíny. Overené robustné a odolné podvozkové časti zostávajú v podstate zachované tak, ako boli pri predchádzajúcich modeloch. Vývojovo sme už dávnejšie zasiahli aj do pohonného reťazca, ktorý sme optimalizovali, a tým prispeli k zníženiu spotreby paliva. Do našich úžitkových a nákladných vozidiel sme uviedli ako prví automatickú dvojspojkovú prevodovku DUONIC®.
Na tomto mieste mi logicky napadá ďalšia zvedavá otázka – ako zareagovali Vaši zákazníci na príchod tejto techniky?
Reakcia našich zákazníkov bola veľmi pozitívna. V súčasnosti až približne 70 percent predaných vozidiel je vybavených práve touto modernou automatickou prevodovkou. Oproti klasickej manuálnej prevodovke má tú výhodu, že nahrádza skúsenosti vodiča alebo jeho pozornosť. Aj keď je vodič skúsený, tak niekedy sa plne nekoncentruje na vedenie motorového vozidla a nepozerá na otáčkomer. Inteligencia prevodovky je schopná v určitom smere nahrádzať skúsenosti a eliminovať nie plné sústredenie sa na správne radenie prevodových stupňov. Vďaka tomu majú naši zákazníci v porovnaní vozidiel s klasickou prevodovkou o 0,5 až 1,0 liter nižšiu spotrebu na 100 kilometrov.
Spomenuli sme predaje dvojspojkovej prevodovky, aká je skladba predaja jednotlivých typov vozidiel?
Evergreenom vnašom portfóliu sú 7,5-tonové verzie, pretože máme najnižšie nadobúdacie náklady a navyše poskytujeme najvyššie užitočné zaťaženie. Naše vozidlá sú obratné a pohodlné, preto siahajú po nich firmy, ktoré musia manévrovať v zúžených priestoroch. Inými slovami povedané, veľkou výhodou je ich priechodnosť. Môžem povedať, že 65 percent odbytu tvoria 7,5-tonové vozidlá, asi 15 percent začína tvoriť naša nová kategória 8,5-tonových a zvyšok sú 3,5-tonové vozidlá. V poslednej kategórii nastal určitý pokles predaja, lebo veľa zákazníkov si uvedomuje, že je jednoduchšie prevádzkovať vozidlo, ktoré viac uvezie a vodičovi nehrozí postih pri čoraz častejších kontrolách zaťaženia.
Aká je skladba odvetví, z ktorých pochádzajú vaši zákazníci?
Vzhľadom na celkovú ekonomickú a hospodársku situáciu nám rapídne klesol dopyt zo stavebníctva, ktoré, vďaka nízkej cene, vysokej nosnosti vozidiel a ich výbornej manévrovateľnosti, tvorilo podstatnú časť našich predajov. Posledných mesiacoch však začíname aj v tomto segmente zaznamenávať mierne oživenie. V súčasnosti je našim hlavným odberateľom potravinársky priemysel a s ním súvisiace činnosti. Je to aj vďaka rozvojovým a podporným programom EU. Mäsiarsky a rybný priemysel, výroba a spracovanie mlieka a mliečnych výrobkov, tieto odvetvia patria k našim najväčším odberateľom.
Po kúpe vozidla sa treba oň patrične starať. Ako funguje Vaša servisná sieť?
Servisná sieť sa nám stabilizovala, hlavné strediská máme v Bratislave, Banskej Bystrici a Prešove. Ďalšími sú pobočky v Trenčíne, Žiline a Poprade. Pri aktuálnom modeli sa nám podarilo predĺžiť servisný interval z 30 na 40-tisíc kilometrov. Aj pri predlženom intervale sa niektoré servisné práce zjednodušili, aby mal zákazník lacnejšiu údržbu vozidla. Pri starších vozidlách s Euro III a IV pripravujeme akciové paketové ceny na komponenty, či už sú to dielce prednej a zadnej nápravy, predných a zadných bŕzd. Tieto špeciálne ceny sú o 25 až 30 percent nižšie. Aj takouto formou chceme zákazníkov presvedčiť o správnosti navštevovania autorizovaných servisov, kde dostanú iba kvalitné originálne náhradné dielce, ktoré im nebudú spôsobovať problémy a neželané prestoje vozidiel. Tento trend je určite správny, čo dokazuje návrat našich zákazníkov do našich autorizovaných servisov s vozidlami, ktoré už nie sú v záručnej lehote. V popredajnej oblasti ideme ešte ďalej a všetky naše aktuálne vozidlá s motorom EURO 5, alebo EURO VI obsahujú bezplatnú údržbu a servis podvozku po dobu 3 rokov, resp. 120 000 kilometrov. Tieto bezplatné úkony sú vykonávané v uvedenej servisnej sieti na Slovensku. Našou miernou slabinou bola disponibilita náhradných dielcov. Dnes, po reorganizácii celej logistiky, zriadením nového centrálneho skladu v Nemecku a pod vedením nemeckého koncernu Daimler vieme zabezpečiť dodávku až 97% všetkých dielcov v servisnom stredisku do 48 hodín.
Úžitkové a nákladné vozidlá sa stávajú v rôznych firmách flotilovými, môžete uviesť jedného z najvýznamnejších odberateľov?
Naše vozidlá využíva napríklad, ako jeden z posledných realizovaných flotilových obchodov, vo väčšom zastúpení firma Tauris z Rimavskej Soboty. Dala dôveru našim 7,5-tonovým vozidlám v kombinácii s motorom s výkonom 132 kW (180 k), manuálnou prevodovkou a mraziarenskou nadstavbou.
Vaša organizácia je dlhé roky známa priekopníckym prístupom a orientáciou na požiadavky zákazníka.
Uvedomujeme si, že situácia pri dnešnom stave hospodárstva nie je ideálna a mnohým živnostníkom či prepravcom, prevádzkujúcim nevhodné staré vozidlá po zenite svojej životnosti, chýba štartovacia finančná hotovosť na kúpu nového ekologického automobilu. Preto sme pripravili akciu „ŠROTOVNÉ 4 000 €“. Za každé staré vozidlo od roku výroby 2003, s platnou STK a EK, ponúkneme formou zľavy pri kúpe nového vozidla Fuso Canter s ekologickým motorom EURO VI hodnotu 4 000 eur. Akcia je zatiaľ limitovaná na 6 mesiacov a začne sa mesiacom máj – mesiacom lásky, možno aj lásky k životnému prostrediu.
Viac informácií o novom Fuso Canter nájdete na www.novycanter.sk
Zhováral sa: Jozef Beníček