Považskobystričania už rok môžu využívať novú formu zľavnených cestovných lístkov v MHD. Podľa Jozefa Keruľa, riaditeľa a predsedu Mestskej dopravnej spoločnosti, ktorá MHD prevádzkuje, sa osvedčila.
Od mája minulého roka vstúpila do platnosti nová forma zľavnených cestovných lístkov, čo obyvateľom mesta Považská Bystrica prinieslo značné výhody. Zaviedol sa systém mesačníkov, nové podmienky sa vytvorili dôchodcom nad 65 rokom a ľuďom zdravotne postihnutým, ktorí môžu cestovať mimo dopravnej špičky len za 10 centov.
- S nastaveným systémom sme spokojní. Prax ukázala, že to bol správny krok. V Považskej Bystrici cestuje na čipovú kartu už 84 percent ľudí, ktorí takýmto spôsobom využívajú zľavu. Stále sa však nájdu ľudia, ktorí celkom dobre nepochopili princíp a sú prekvapení, že na našu čipovú kartu síce môžu cestovať aj v iných obciach a mestách, ale za ceny, ktoré má každé mesto iné. Pripomínam, že výhodu zľavneného cestovného majú iba obyvatelia Považskej Bystrice a prímestských častí. Inde zľava neplatí, nakoľko každé mesto má iný cenový výmer. Som dosť prekvapený, že ľudia veľmi málo využívajú mesačníky, či týždenníky, pričom za výhodnú cenu práve tie oprávňujú majiteľa cestovať všetkými spojmi neobmedzene. Ak to prirovnám k cene benzínu, akú by muselo mať auto spotrebu, aby vozilo človeka za 22 eur celý mesiac?
V analýzach dopravcov viacerých miest je zaznamenaný pokles cestujúcich hromadnou dopravou. Hrozí tento trend aj v našom meste?
- Považská Bystrica je momentálne svetlá výnimka. V porovnaní s minulým obdobím, a aj vďaka zmenám, ktoré nastali, nedošlo k poklesu, ale naopak k zvýšeniu počtu cestujúcich o šesť percent. Prejavilo sa to najmä pri skupine študentov, dôchodcov a držiteľov kariet ZŤP. Viacerí dopravcovia, ktorí zaznamenali poklesy, sa nás pýtali, ako je to možné. Je to najmä vďaka veľkým investíciám, ktoré smerovali do skvalitnenia hardvéru a softvéru, vďaka čomu môžeme aktuálne vstupovať do diania a pružne reagovať na zmeny. Spoločnostiam, ktoré takto neurobili, sa to zákonite premietlo v poklese cestujúcich.
Môže súvisieť nárast cestujúcich hromadnou dopravou s nedostatkom parkovacích miest v meste?
- Čiastočne áno, ale nie úplne. Položme si otázku. Koľko má byť parkovacích miest? Málo ich je pred železnicou. Koľko by ich malo byť? Málo je ich pred nemocnicou. Koľko by ich bolo treba? Bolo by nutné rozbúrať pol mesta a nahradiť parky a zeleň betónom, a aj tak by nebol dostatok parkovacích miest, pretože nie je zvláštnosťou, že v rodine je aj viac áut. Treba popremýšľať nad iným variantom a začať myslieť ekologicky. Vo vyspelých krajinách je úplnou samozrejmosťou využívať hromadnú dopravu. Je to lacnejší a pohodlnejší variant, šetrný k životnému prostrediu. Obyvatelia miest sú platcami daní, tak využívajú výhody. A hoci západná Európa pracovala na systéme parkovania už minimálne šesťdesiat rokov, parkovacích miest stále nemá dosť. Občania Považskej Bystrice sú na tom ešte relatívne dobre. Aj ročná parkovacia karta je cenovo prijateľná, čo sa o iných lokalitách Slovenska hovoriť nedá.
Pred časom sa niektoré spoje javili ako nerentabilné. Riešili ste tento problém kúpou menších autobusov?
- V slovníku dopravcu neexistuje slovo nerentabilné, pretože zo zákona a zmluvy musíme zabezpečiť dopravnú obsluhu. V obci, kde bol problém, sa to vyriešilo úpravou železničného grafikonu a prekládkou zastávky. Je pravdou, že vozový park sme rozšírili o dva kratšie autobusy, ktoré sú súčasťou dopravného systému. Autobus sa nedá vyčleniť len na jednu trasu. Technika musí pracovať a zarábať si na seba. Najskôr ide ako spoj do Milochova, za 20 minút ako ako spoj do Moštenca, neskôr už ako spoj 10. Toto samozrejme uvádzam len ako príklad. Denne je okolo 880 spojov, ktoré musí zvládnuť 23 autobusov. Elektronický systém napojený na GPS spoje automaticky smeruje na naplánované trasy.
Technika ide nestále dopredu. Spoločnosť MDS predbehla investíciami dobu. Kde iní začínajú, vy už len zdokonaľujete systém. Cestujúci to však už vnímajú ako automatiku. Máte im čo nové ponúknuť?
- Je pravdou, že éra vysielačiek je už dávno za nami. Kráčame s dobou a myslíme elektronicky. Ak chceme udržať krok, je toto nevyhnutnosťou. Ľudský faktor zasahuje do techniky už len v prípade problémov. Pre cestujúcich je okrem pohodlia v autobusoch užitočný aj spravodajský portál, ktorý informuje o aktuálne vzniknutých situáciách. Na Rozkvete bol pokazený vodovod. Cestujúci dostali o havárii informáciu ešte počas jazdy autobusom. Snažíme sa ísť v predstihu, aby to zjednodušilo a uľahčilo prácu všetkým. S modernizáciou súvisí aj kúpa nových autobusov Iveco, ktoré sú súčasťou obnovy vozového parku. Je to najmodernejšia technika, ktorá je momentálne na trhu. Nechceme čakať, pokiaľ nám autobusy zostarnú. Snažíme sa ich meniť postupne, aby ľudia chodili v moderných vozoch. Prezradím, že pre cestujúcich pripravujeme aj ďalšie novinky súvisiace s komfortom cestovania. Nebudem však predbiehať. Novinky budú už onedlho predstavené v praxi.
Na sídlisku Rozkvet, ale aj v iných častiach mesta, sú neustále problémy s nezodpovednými vodičmi, ktorí parkujú autá tesne pre vchodom do domu, čo sťažuje situáciu autobusom. Na tento problém elektronika ešte nedozrela....
- Je to veľký problém. Stane sa, že autobusy vychádzajú zo stanovíšť o tretej, štvrtej v noci, a zrazu sa z niektorého úseku nevedia dostať. A potom začínajú byť horúce linky. Na miesto treba privolať mestskú políciu, potom štátnu políciu, a pokiaľ sa zistí majiteľ vozidla, uplynie 15 až 20 minút. Rovnaký scenár sa opakuje, či je deň a či noc. Ľudia sa za meškanie spoja hnevajú na nás, ale problém je úplne inde. Aj týmto chcem poprosiť ľudí, ak poznajú majiteľov zle zaparkovaných áut, treba ich na to včas upozorniť, pretože spôsobia problémy nielen sebe, ale aj desiatkam cestujúcich. Všade vo svete fungujú zberné parkoviská. K svojim domom sa v niektorých obytných častiach autami nedostanete. Autobusy zvážajú zdarma obyvateľov na jednotlivé zastávky. My sme od tohto systému ešte na míle vzdialení, preto musíme mať v noci zapnutý mobilný telefón .J
Akým spôsobom sa dozvedáte o pripomienkach a podnetoch na zlepšenie? Využívajú ľudia elektronický systém aj v tomto smere?
- Čo sa týka tlačív, dobíjania kariet a iných úkonov, tie si zvykli cestujúci riešiť elektronicky. Pripomienky však najčastejšie smerujú na výbory mestských častí. Minimálne šesť rokov úzko spolupracujeme s výbormi mestských častí, ktoré sú vyzývané mestom a MDS aby sa vyjadrili k pripomienkam. Z praxe je známe, že sa dokážeme priblížiť ich požiadavkám na 80 percent. Pokiaľ však nemáme podnety, nevieme čo treba zlepšiť.
Utíchli už otázky súvisiace s kontrolou nakladania s prostriedkami, mesta, ktoré investuje do prepravy?
- Tu by som vás rád poopravil. Mesto neinvestuje do prepravy ale uhrádza finančné prostriedky za služby ktoré si objednalo.
Na margo otázok niekoľkých jedincov zdôrazňujem, že základom spolupráce MDS s mestom je zmluva, ktorou sa riadia obe zmluvné strany a ktorými sa potom odsúhlasuje suma na dané obdobie. Podmienky aj pre tento rok zostali nezmenené. Naozaj si treba uvedomiť, že my nenarábame s majetkom mesta. Sme súkromná spoločnosť, od ktorej si mesto objednáva službu. Aj keď uplynulo od zmeny veľa rokov, ľudia si to stále mýlia a neuvedomujú si jednu dôležitú vec. Mestská dopravná spoločnosť nie je majetkom mesta. Je to súkromná spoločnosť a súkromná bola už pred rokom 2006. V 2006 roku sa stala len jedna vec. Majitelia sa rozhodli, že v rámci Trenčianskej SAD závod MHD v Považskej Bystrici osamostatnia a dajú mu nový názov a inú právnu formu. Považskej Bystrici vtedy darovali 34 percent akcií. Mesto si môže výšku úhrady za ktorú zaplatilo skontrolovať, čo aj v skutočnosti robí. Následne si objednáva podľa kalkulačného vzorca počet kilometrov. Sme pod úplným drobnohľadom, takže nechápem, o akej ešte ďalšej kontrole hovoríme. Žiadny súkromný sektor u ktorého si mesto objednáva službu nepredkladá účtovníctvo za všetky svoje aktivity. A my sme v takom istom vzťahu. Je vecou majiteľa ako zveľaďuje spoločnosť a investuje do nových technológií, z čoho profituje v konečnom dôsledku cestujúci zvýšeným komfortom.