V službe Tlacovespravy.sme.sk si registrovaní zadávatelia zverejňujú správy cez svoje konto sami. Kontrola práv k textom, ale i vkladaným fotografiám je preto zo strany prevádzkovateľa služby prakticky nemožná - podľa Podmienok používania služby je za autorské práva plne zodpovedný zadávateľ (t.j. firma zverejňujúca články o sebe, resp. agentúra v prospech svojho klienta).
Fotografie je potrebné označiť zdrojom(menom autora, resp, menom agentúry v ktorej bol obrázok zakúpený). Problém sú prípady, keď sa fotografie, najmä ilustračné, neoznačia reálnym zdrojom.
A samozrejme je problém aj to, ak sa fotografia označí zdrojom typu adresa webstránky, z ktorej bola použitá fotografia jednoducho skopírovaná (ak by tomu tak nebolo, označením zdroja by bolo meno fotobanky v ktorej bol obrázok zakúpený...).
Preto sa snažíme (aj touto cestou) upozorňovať zadávateľov tlačových správ na to, že nekorektné či žiadne označovanie zdrojov obrazového materiálu môže zadávateľom spôsobiť problémy.
Okrem tých právnych s autorským zákonom je tu aj vec reputácie: Ak spoločnosť vo svojej tlačovej správe neuvádza reálny zdroj použitého obrázku, resp. pod fotografiou pri článku uvedie označenie „Zdroj: Internet“, je pravdepodobné, že aj keby bol v texte opisovaný produkt opretý o najlepšie možné referencie, týmto si firma svoj kredit u čitateľov výrazne znižuje.
Aj pre marketérov v šetrných firmách existujú ľahko dostupné, na materiál bohaté a nepochybne legálne zdroje obrazového materiálu. Sú nimi fotobanky, fotoagentúry či spravodajské agentúry. Legálne zakúpená fotografia na ilustračné účely sa dnes dá obstarať doslova za pár eur. A riadne označenie zdroja by potom naozaj nemal byť problém.
Preto upozorňujeme zadávateľov tlačových správ na nekorektné či žiadne označovanie zdrojov použitých fotografií.
(VM)