„Realitný trh má v súčasnej dobe dosť zlé meno. Je to aj vďaka maklérom, ktorí netušia ako by mali robiť túto prácu, nevzdelávajú sa, nenasledujú nové marketingové trendy či možnosti a prácu robia len pre peniaze. Myslia si, že v realitných vodách rýchlo zbohatnú, čo je veľký omyl,“ hovorí Renáta Foťková riaditeľka zvolenskej pobočky ARCHEUS, sieť realitných kancelárií.
„Je smutné a mňa osobne to mrzí a zaráža, že v dnešnej dobe si ľudia nedajú záležať na výbere realitnej kancelárie a kvalifikovaného makléra. Je im jedno, komu dajú nehnuteľnosť predávať napriek tomu, že vo väčšine prípadov je to ich najväčší, najdrahší či jediný majetok, na ktorý museli ťažko robiť,“ pokračuje.
Riaditeľka zvolenskej pobočky ARCHEUS vidí problém hlavne v tom, že ľudia veľakrát ani nedostanú možnosť stretnúť sa s profesionálom v podobe realitného makléra. Je také množstvo realitných maklérov, že majú veľmi malú pravdepodobnosť stretnúť niekoho certifikovaného, školeného a niekoho, kto túto prácu robí so srdcom. Myslí si, že na trhu je zbytočne veľa maklérov, chýbajú im dostatočné informácie v danej problematike, nepracujú preto, aby ich práca napĺňala, ale iba pre peniaze.
Aj preto im nezáleží na tom, ako a za koľko predajú nehnuteľnosť. „Chcú len zarobiť. Viacerí makléri, ktorí pracujú aj niekoľko rokov v realitách, doslova prežívajú. Je škoda, že to ľudia nevidia. Maklér musí byť v prvom rade obchodník telom aj dušou,“ dodáva Renáta Foťková. Podľa nej sa kvalitný realitný maklér má čím pochváliť a nehanbí sa za to. Ak nemá za sebou úspechy, netreba s ním strácať čas. Samozrejme, že šancu treba dať aj nováčikom.
Sama začala v realitách pracovať iba v roku 2013 a po 10-mesačnej skúsenosti z danej realitnej kancelárie odišla. „Veľmi rýchlo som zistila, ako obchodníčka s deväťročnými skúsenosťami z obchodu, že smerovanie tej realitnej kancelárie sa mi nepáči napriek tomu, že na trhu je viac ako 10 rokov. Preto som sa rozhodla ešte v tom istom roku otvoriť novú pobočku, ktorú smerujeme najlepšou cestou ako je to dnes možné aj vďaka sieti pobočiek ARCHEUS,“ vysvetľuje. Dobrý maklér nemá problém otvorene hovoriť o svojich obchodoch. Nie je dôležité koľkoročnú prax má človek, ale čo dokázal a kam sa posunul.
Riaditeľka pobočky si myslí, že nastal čas aby ľudia začali viac preberať v možnostiach, ktoré im trh dáva: „Keď si idú kúpiť nový televízor, počítač či auto informujú sa, čo je pre nich lepšie. A to isté by mali robiť, keď sa rozhodnú kupovať či predávať nehnuteľnosť. Nemali by brať prvé čo príde. Jedná sa o veľké peniaze na to, aby boli k výberu svojho makléra ľahostajní. Mali by sa zaujímať o to ako s ním boli spokojní jeho klienti, mali by hľadať informácie o jeho výsledkoch z predaja a hlavne nájsť pripraveného realitného makléra.“
Vysvetlila tiež, načo je dôležité dávať si pozor: „V prvom rade chcem upozorniť na maklérov s príliš veľkou ponukou a príliš malými províziami. Je dôležité, aby si ľudia uvedomili, že ak má maklér v ponuke 300 nehnuteľností, nemusí to znamenať, že je šikovný, usilovný a svojej práci rozumie. Na 100 percent viem povedať, že ak má maklér v ponuke veľmi veľa nehnuteľností, nemôže im venovať dostatočný čas a nedokáže s ňou správne pracovať. Taký maklér nevie robiť svoju prácu. Jednoducho sa len spolieha na šťastie, a to čím viac má ponúk tým je väčšia pravdepodobnosť, že niečo predá. A nie raz sa stretávam s tým, že makléra vidia prvý aj poslednýkrát, keď si príde naplniť ponuku a urobiť fotky bytu. Samozrejme to v tom lepšom prípade. Najhoršie čo môže byť je, keď maklér ani nejde osobne do bytu. Ak chce maklér niečo predávať, musí to poznať a je otázne ako to spozná, keď to nevidí. A presne tu sa vraciam na začiatok, ak má maklér v ponuke 300 bytov logicky je v nadľudských silách ísť do každého bytu osobne. Aj toto hovorí o práci makléra.“
Renáta Foťková vysvetľuje, že by si ľudia mali dávať pozor na maklérov s nízkou províziou. „Ak realitná kancelária a samozrejme aj maklér fungujú tak ako majú, to znamená majú vlastnú kanceláriu, webovú stránku, kvalitnú inzerciu, vlastného advokáta, má takáto kancelária aj vysoké náklady. Ak maklér pracuje za nízku províziu je to na úkor niečoho iného. Napríklad zlej inzercie, zlého právneho servisu, nedostatku peňazí na reklamu, málo času venuje klientovi, a to pre klienta znamená veľmi dlhú dobu predaja alebo predaj za veľmi nízku cenu, čo samozrejme nechce. A v tom najhoršom prípade dokonca právne komplikácie s prevodom nehnuteľnosti a po tom zrejme nikto netúži.“
Každému odporúča sa na predaj či kúpu dobre pripraviť a vybrať si správne meno, ktoré ho bude zastrešovať. Vie, že je to problém, lebo skutočne dobrých maklérov je na trhu ako šafránu. Aj ona stále hľadá človeka, čo by sa chcel vzdelávať, pracovať na sebe, aby zapadol do ich fungujúceho tímu. „Pripraviť sa na obchod je veľmi dôležité pretože to nie je chleba, čo kupujeme každý deň. Obchod s nehnuteľnosťou robíme zväčša raz, možno dvakrát v živote. Preto si musíte pripraviť dostatok času na zbieranie informácií,“ dodáva na záver rozhovoru.