Čo by mala poskytovať dobrá vysoká škola? Výber vysokej školy je komplexný optimalizačný problém, ktorý nemusí mať vždy riešenie.
Ako si mám vybrať dobrú vysokú školu? To vôbec nie je jednoduché. Musím zvážiť množstvo rôznych faktorov, porovnať ich s mojimi preferenciami a schopnosťami, a napokon z toho všetkého vybrať.
Astronomické a geofyzikálne observatórium Fakulty matematiky, fyziky
a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave
Dobrá škola by mala mať vynikajúcu reputáciu a najlepšie hodnotenie. Mala by sa približovať kvalitným univerzitám v zahraničí aj tým, že poskytuje vzdelanie nielen v jednom odbore, ale aj v príbuzných a vzdialenejších disciplínach. Určite by na nej nemala chýbať výuka niektorých predmetov v angličtine, či zaujimavé prednášky špičkových vedcov o tom, čo sa práve deje vo vede a výskume vo svete. Mala by mi dať možnosť aspoň na pár mesiacov ísť študovať do zahraničia. Kamaráti hovoria, že kvalitné školy ponúkajú aj možnosť športovať a to často v netradičných športoch, to by určite nemalo chýbať. Väčšinu času strávim so svojimi spolužiakmi, a preto by bolo dobré, ak by boli inteligentní, mali množstvo rôznorodých záujmov a dalo by sa s nimi zažiť mnoho skvelých zážitkov. V ideálnom prípade by boli dobrými študentami, veľa vedeli, bavila ich škola, takže by sa dalo od nich veľa naučiť na skúšky, ale aj len tak pre život. Kontakty s nimi by mi dlho vydržali a pomohli mi v budúcom uplatnení. Navyše chcem, aby ma škola naučila rozmýšľať a vyznať sa v súčasnom svete, a aby som si po skončení štúdia vedel nájsť zaujimavé zamestnanie. Aby to proste neboli tri či päť zbytočne stratených rokov. Absolventi školy mali byť úspešní pri hľadaní práce u nás aj v zahraničí, a tí najlepší by mali ďalej študovať na najlepších školách, a pracovať v najlepších firmách sveta. Snáď sa to podarí aj mne. Takúto školu ale asi na Slovensku nenájdem.
Pohľad na časť areálu fakulty
Aspoň jedna taká škola u nás však je – bratislavský matfyz. A práve na nej ma naučia aj to, ako hľadať riešenie takýchto ťažkých problémov.
Autor: Richard Kollár, docent katedry aplikovanej matematiky a štatistiky