Poznáte to. Ponáhľate sa preč z domu a práve vtedy sa niečo stane. Vlastný príbytok sa obráti proti vám, spúta vás a nepustí preč.
Možno za to môže voda. Možno kanalizácia či pokazený kotol. Núdzové stavy v domácnosti však spôsobia, že sa človek na chvíľu stane väzňom vlastného domova. Všetky plány musia ísť bokom, treba riešiť naliehavú situáciu.
Sme národ šikovný a vynaliezavý, preto domáce pohromy riešime všelijako. Ukážme si to na dvoch opačných prípadoch. Obaja respondenti chceli zostať v anonymite, preto ich nazvime Jana z Bratislavy a Peter z Trnavy.
Pomohli sociálne siete
Jana má na domáce núdzové udalosti talent. Veď za ostatný rok ju postihli aspoň tri. Najskôr sa jej na stene kúpeľne objavil nejaký mokrý fľak. "Nuž, nech si tam je," povedala si vždy ráno, keď ho videla.
Lenže nie je fľak ako fľak a tento jej začal každým dňom rásť. Až keď sa takmer dotýkal zeme, Jana si povedala, že asi už je naozaj niekde problém a treba ho riešiť. Nevolala majstra, ale zvolila najskôr slovenský spôsob - zháňala vo svojom okolí ľudí, ktorí by jej pomohli. Použila na to Facebook a naozaj sa našiel šikovný kutil, ktorý prišiel, zistil, že jej praskla rúrka v stene. Rozbúral stenu, opravil rúru, zamuroval stenu a bolo. Stálo to materiál plus fľašku vína.
Tento postup hľadania kutilov cez Facebook využila Jana niekoľkokrát a vždy jej to vyšlo. Ešte nikdy nemusela volať majstra. Napríklad aj vtedy, keď jej zrazu začala tiecť práčka. Rozmontovala filter – a nič. Čistý. Hadica nebola deravá, aj doliehala. Kde len môže byť problém?
Opäť pomohla výzva na sociálnej sieti. Našiel sa známy, ktorý prišiel, rozmontoval práčku a v jej útrobách našiel zapadnuté oblečenie, zničené vodou, ktoré spôsobovalo, že sa z práčky neodčerpávala voda. Podobný domáci kutil vyriešil aj tečúce koleno pod umývadlom.
Neprofesionálni profesionáli
Peter z Trnavy išiel na to inak. Vždy, keď mal problém, volal majstrov, aby si potom schuti na nich zanadával. "Ešte nikdy sa mi nestalo, že by majster dodržal čas, na ktorý sme boli dohodnutí. Dokonca niekoľkokrát sa jednoducho sľúbili a neprišli – bola sezóna, mali kopec práce a oprava za 80 eur pre nich nie je zárobok, kvôli ktorému by sa unúvali dodržať slovo."
Peter potreboval najskôr nastaviť okná na kancelárii, pretože po zime akosi netesnili. Problém bol, že okná nemali štandardný tvar a nájsť odborníka bol vcelku problém. Ale predsa len po dlhom hľadaní prišiel chlapík, pozrel, nastavil. Zobral peniaze... a o mesiac musel prísť ďalší, pretože okná prefukovali ešte viac.
Pozrel a vraj: "Veď to je celé pokazené, okná rozštelované, skrivené, toto sa už nedá opraviť, treba ich vymeniť". No a Peter bol zas o pár stovák ľahší, ale bohatší o príhodu s majstrami. Podobné skúsenosti má aj s vodármi.
Čo sa môže pokaziť, to sa pokazí
Kvapkajúce čosi je častou príčinou začiatku veľkého problému. Preto sa neoplatí riešenie odkladať na neskôr, ale všetko ostatné odsunúť a začať opravovať – svojpomocne, zavolať majstra, asistenčnú službu alebo kamaráta na telefón.
Podľa štatistík je voda najčastejším problémom, ktorý vie veľmi znepríjemniť život. A čo môže začať prasknutou hadičkou za euro, sa môže skončiť vytopením dvoch poschodí a desaťtisícovou škodou.
Na stovky eur môže vyjsť aj "tak trochu bublajúca kanalizácia" Toaleta nejako zle splachovala, tak sa domáci pán rozhodol, že keď sa vráti z práce, pozrie sa na to. Lenže kým sa vrátil z práce, v byte sa už po členky brodil vo výkaloch.
Zablokovaná kanalizácia, ktorá sa prejavila spočiatku zlým odtokom a bublaním, sa počas dňa zapchala úplne a keďže býval na prízemí, vychutnal si dosah tohto problému naplno. Pričom ráno by nemusel ani volať majstra. Stačilo so susedom zájsť do pivnice a v kolene, kde sa pripája kanalizácia na rozvody "krtkom", teda špirálou prečisťujúcou kanalizácie, ju spriechodniť. Krtka mali kúpeného v pivnici, pretože problém s kanalizáciou sa pravidelne opakoval.
Koľko stoja opravy?
Poruchy v domácnosti nestoja len čas a nervy, ale dokážu poriadne potrápiť aj vašu peňaženku.
Pokazená práčka
Od desať eur až po pár stoviek. Často majstri prídu a zaplatíte im len za obhliadku, pretože práčku rozmontujú a povedia vám – oprava vyjde na 150 eur. Lenže ak máte práčku za 200 eur, má viac než dva roky a neplatí na ňu záruka, tak za túto sumu sa viac oplatí kúpiť novú práčku než opravovať starú. Preto je lepšie najskôr odborníkovi zavolať, popísať problém, skúsiť odhadnúť riešenie a až potom zavolať majstra alebo opravára priamo ku vám domov.
Voda
Výmenu kvapkajúcej vodovodnej batérie alebo prasknutej hadičky k toalete zvládne každý druhý šikovnejší sused alebo kamarát. Opravu určite neodďaľujte, pretože pri vode často platí, že z kvapkajúcej hadičky sa môže stať prasknutá v priebehu minúty a voda začne tiecť či striekať takmer ihneď. Batériu kúpite od 30 eur, hadičky a spojovací materiál sú často niekoľkoeurové záležitosti a oprava je hotová do pol hodiny.
Výnimkou je bojler. Keďže ten je pripojený aj na elektrinu aj na vodu, oprava si určite pýta odborníka. Pokazenú špirálu kúpite od 20 eur, odborník si však za prácu vypýta niekoľko desiatok eur.
Elektrina a plyn
Opravy plynu a elektriny si pýtajú kvalifikovaných opravárov. Určite na unikajúci plyn alebo problémy s elektrinou nevolajte suseda ani sa ju nepokúšajte opraviť sami.
Zabuchnuté kľúče
Kľúčová služba zvyčajne dorazí do hodiny. Ceny sa začínajú od 30 eur, ale ak sú dvere bezpečnostné, zablokované alebo sa práca sťaží, pod 70 eur sa nedostanete.
Rozbité sklo
Vyjde vás od 30 eur vyššie. Samotné sklo stojí okolo 25 eur za meter štvorcový, pričom servis si účtuje nielen za prácu, ale aj za cestu k vám.
Plastové okná
Nastavenie okien alebo dverí či výmena skla stoja priemerne od 30 eur vyššie – ak už nemáte okná v záruke a služba vám ich nenastaví zadarmo. Pre nastavenie sa oplatí obvolať aspoň tri firmy v okolí. Ochotný majster, ktorý má cestu okolo, nastaví okná za desať minút a vypýta si pár eur. Majster, ktorý má prejsť tridsať kilometrov len kvôli jednej zákazke, vás vyjde oveľa drahšie.
Poruchy vyrieši za vás poistenie
Náklady na nepredvídané udalosti môžete výrazne znížiť, ak sa vopred poistíte. Poistenie domácnosti nie je výhodné len v prípade prírodných katastrof, vlámaní alebo iných väčších nešťastí, ale dokáže vám pomôcť aj pri bežných domácich situáciách.
S poistením domácnosti od ČSOB získavate spoľahlivého partnera poskytujúceho širokú škálu asistenčných služieb vrátane právnej pomoci. Okrem toho sa môžete poradiť, ako postupovať pri vzniku poistnej udalosti a ako ju nahlásiť.
S poistením Domos tak stačí v prípade havarijnej situácie zavolať na číslo asistenčnej služby a ČSOB assistance vám zorganizuje a uhradí príjazd pracovníka technickej služby aj jeho prácu. To sa týka inštalatérskej, kúrenárskej, elektrikárskej a plynárenskej práce v prípade havarijnej situácie. Ak stratíte kľúče alebo si ich zabuchnete, poisťovňa vybaví a uhradí odomknutie vchodových dverí. Poskytuje však aj IT asistenciu, dezinsekciu, deratizáciu a novinkou je právna asistencia.
Byty z obrázku: na čo dbať, aby novostavba nebola mačka vo vreci ČítajteTento článok vám prináša ČSOB.
Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.
Autor: Pavol Hlubina pre ČSOB