INZERCIA

Desať odpovedí na otázky o parkovaní v Prešove

Prečítali ste už o parkoviskách v centre množstvo článkov, no všade tvrdili niečo iné?

Prečítali ste už o parkoviskách v centre množstvo článkov, no všade tvrdili niečo iné? Kladiete si otázky súvisiace s parkovaním v centrálnej mestskej zóne a nepoznáte odpovede? Tu je desať vecí o parkovaní v centre mesta Prešov, ktoré by ste mali vedieť. Tu je desať odpovedí konateľa spoločnosti VINCI Park Slovakia Maria Gregu na najzásadnejšie otázky o prešovskom parkovaní.

Ako prebiehal proces vytvárania zmluvy VINCI Parku a mesta? Ako je možné, že sa do zmluvy nedostala hneď na začiatku platba pre mesto? Prečo má zmluva toľko dodatkov?

Súčasťou ponuky bolo vypracovanie celého konceptu Zóny plateného parkovania (ZPP) a vypracovanie návrhu zmluvy. Keďže šlo o nový koncept, ťažko sa odhadovali tržby z parkovného. Situácia v Prešove je špecifická aj tým, že väčšina parkovísk v ZPP už nebola v majetku mesta. Prvotný odhad tržieb bol nastavený na základe skúsenosti z iných veľkosťou porovnateľných miest, kde prevádzkujeme parkovanie.

Bohužiaľ, pri realizácii sa ukázalo, že niektoré parkovacie miesta sa oproti štúdii nemohli vytvoriť, keďže, napríklad, nepatrili mestu. Taktiež odliv tržieb na súkromné parkoviska bol väčší ako sme predpokladali. Po pár mesiacoch prevádzky a zreálnení tržieb, keď bolo jasné, že model deľby tržieb by mestu nepriniesol výnos sme sa dohodli o fixnej platbe mestu. Bol to zároveň motivačný prvok pre prácu mestskej polície, bez ktorej by bola naša práca neefektívna. Ďalšie dodatky súviseli s vylepšovaním podmienok pre zákazníka, mesto, resp. prispôsobovanie sa novej legislatíve. Navyše aj právny rámec „koncesia na služby“ bol na Slovensku novinkou, preto nebolo reálne pripraviť zmluvu, ktorá by riešila všetky eventuality. Aj toto vysvetľuje na prvý pohľad veľký počet dodatkov.

Čo predchádzalo zmluve VINCI Parku s mestom Prešov?

Od januára 2008 mesto nemalo možnosť legálne spoplatniť parkovanie. Táto situácia vznikla prijatím novej legislatívy už skôr a zrejme aj preto mesto vypísalo súťaž na riešenie parkovania v centre.

Aké sú pozitíva a negatíva vyplývajúce podľa vás zo zmluvy pre mesto a rovnako pre vás?

Začnime pozitívami pre mesto. Podľa mňa je parkovanie organizované na slušnej úrovni porovnateľnej s inými nielen slovenskými mestami. Snažíme sa stále zavádzať nové technológie. V Prešove sa ako v prvom meste mohlo platiť parkovné cez SMS, tiež posledná novinka pre smartfóny – platba cez aplikáciu, funguje len v Prešove, zatiaľ... Mesto nemá s parkovaním žiadne náklady. Mnohí si však myslia, že ani žiadne náklady nie sú… My však musíme zabezpečiť, aby fungovala kancelária, kde je možné získať informácie, zakúpiť si karty na dlhodobé parkovanie aj zľavnené pre obyvateľov… (Len na okraj aj za tieto priestory platíme mestu nájom). Zabezpečujeme chod automatov, dopĺňanie nového značenia (značky, čiary), čistenie v priebehu roka, ale hlavne na jeseň, v zime a po zime. Mesto nemusí zamestnávať žiadneho človeka, ktorý by sa zaoberal parkovaním a parkoviskami.

Negatíva pre mesto, tie si nájde ten, čo chce. Podľa mňa je tento model najefektívnejší. Mesto má od nás každomesačné správy a taktiež kontrolu nad cenami. 

Pozitíva pre nás sú v tom, že máme prácu. Prevádzkovanie parkovísk a pouličného parkovania je činnosť, ktorej sa venujeme v 14 krajinách v Európe, Južnej a Severnej Amerike a Ázii.

Negatívne bolo hlavne na začiatku to, že v čase podpisu zmluvy nebola legislatíva na to, aby niekto mal právomoc kontrolovať dodržiavanie pravidiel parkovania.

Čo bolo v meste potrebné zrealizovať po podpise zmluvy? Koľko parkovacích miest ste vybudovali? Koľko celkovo máte parkovacích miest v centre mesta? Ako funguje systém, ktorý ste zaviedli? Ako funguje kontrola a aká je spolupráca s mestskou políciou?

Najskôr sa vypracovala štúdia, ktorá určila územie, rozdelila ho podľa dôležitosti, stanovila základné pravidlá, vymedzila parkovacie miesta. Na základe štúdie sa vypracoval projekt, ktorý bol schválený mestom a políciou. Následne sa robil projekt na inštaláciu automatov. Celé to bolo potrebné zrealizovať – inštalovať dopravné značenie, samotné automaty. Zároveň sme rekonštruovali priestory vrátane „obchodu”. To všetko sme stihli za menej ako 3 mesiace. Možno si niekto myslí, že to nič nie je, ale štandardne sa to robí za 6 mesiacov.

Investovali sme vyše 10 mil. korún. Parkovacie miesta sme nebudovali. Mesto malo vyznačené parkovacie miesta na Jarkovej a Slovenskej ulici. V rámci investície sme vyznačovali tie ďalšie. Celkovo ich je momentálne približne 850. Číslo sa mení podľa prác na ceste a podobne. Pri danej dĺžke zmluvy by bolo ekonomicky nemožné investovať viac. A budovanie parkovacích miest je investične náročnejšia záležitosť. Aj preto sa momentálne snažíme o predĺženie zmluvy na dlhšie obdobie, aby sme mohli parkovacie miesta aj budovať.

Momentálne systém funguje bez problémov. Problémy a nedostatky sa riešili na začiatku. Aj stanovenie ceny. Musela sa nastaviť tak, aby sa ulice nezahltili a, zároveň, aby neostali prázdne. Sú to práve návštevníci centra, vďaka ktorým mesto žije a pritiahnuť ich do centra je cieľ každého mesta. Ak by ostali ulice bez regulácie parkovania, ako prví by zaparkovali zamestnanci, ktorí v centre pracujú. Stáli by na tých najfrekventovanejších miestach celý deň. A ak by niekto chcel ísť na kávu, obed, pracovné stretnutie, musel by sa prejsť. A práve ľudia, ktorí do centra prinášajú peniaze by boli diskriminovaní a presunuli by sa inam. Mali by sme „mŕtve” mesto.

Bez kontroly by to celé nemohlo fungovať. A nerobme si ilúzie, že v zahraničí áno. Nikde. Kontrola je legislatívne vyhradená len polícii, čiže my, ako súkromný subjekt, ju robiť nemôžeme. Preto musí byť naša spolupráca s mestskou políciou dobrá.

Koľko platíte mestu každý mesiac? Aké sú podmienky tejto platby? Dopláca mesto na parkoviská odkedy ich prevádzkuje vaša spoločnosť?

Mestu platíme presne 4170 eur mesačne pri splnení dohodnutých podmienok čiže 50 040 eur ročne, naposledy podmienky neboli splnené v januári 2012. Podmienkou je práve dobrá práca polície, ktorá je kontrolovaná mestom. Preto podmienkou na vyplatenie uvedenej sumy je, že 80 percent zaparkovaných áut má uhradené parkovné.

Mesto však určite nedopláca ani cent. Aj mestských policajtov, ktorí sa venujú kontrole dodržiavania dopravného značenia súvisiaceho s parkovaním sme vybavili my. Zakúpili sme auto, „papuče“, mobilné telefóny, počítač, tlačiareň, fotoaparát... A, samozrejme, platíme aj prevádzkové náklady ako napríklad benzín, opravy auta, tonery... Na to, aby mesto niečo platilo nám nie je žiadny právny predpoklad.

Aké novinky ste postupne zavádzali počas vášho pôsobenia v meste?

Najväčšou novinkou bolo vytvorenie samotnej Zóny plateného parkovania. V podstate by sme ako novinku mohli definovať platbu mobilom cez SMS od februára 2009. Dnes je to samozrejmosť v každom meste, ale prvý bol Prešov. A podobne to je aj s ďalšou možnosťou – platbou cez aplikáciu v smartfóne. Zatiaľ je Prešov jediný na Slovensku.

P rečo prichádzate so službou smartparking tak neskoro, tesne pred ukončením zmluvy?

Zavedenie nesúvisí s trvaním zmluvy. Túto službu chceme ponúknuť aj v iných mestách, kde sú iní prevádzkovatelia. Nie je viazaná na zmluvu s mestom. Ak by sme aj v Prešove skončili, môžeme to naďalej prevádzkovať pre mesto, alebo iný subjekt, ak by bol záujem.

Kedy končí zmluva s mestom?

Zmluva bola podpísaná 30. 5. 2008 na 5 rokov. Na to, aby zmluva nadobudla účinnosť bolo potrebné aj zo strany mesta splniť určité podmienky, ktoré nebudem presne špecifikovať. Bolo by to rozsiahle. Splnenie týchto podmienok nastalo v súlade s písomných potvrdením oboch strán 1. 9. 2008. Preto zmluva končí 31. 8. 2013.

Čo získa mesto po skončení zmluvy?

Všetko, čo sme na začiatku investovali prechádza do majetku mesta.

Ako vnímate návrh, že mesto si má spravovať parkovanie samo? Aké problémy by mohli nastať? Aké to má plusy a mínusy?

Aké skúsenosti má mesto s prevádzkovaním parkovania? Ktorá mestská firma je špecializovaná na parkovanie a má s tým skúsenosti. My máme na Slovensku 10 rokov praxe a čerpáme od kolegov, ktorí sa parkovaniu venujú niekoľko desaťročí. Majú tí, ktorí to navrhujú predstavu, ako by to malo fungovať? Mesto by muselo zriadiť tím ľudí, ktorí by sa venoval len parkovaniu. Museli by sa to niekde naučiť. Odkiaľ by čerpali nové podnety? Ja si nemyslím, že to je také jednoduché. Veď si len pozrime Košice, ktoré boli dávané za príklad, keď sme začali našu činnosť v Prešove. Prešlo pár rokov, mestská firma postavila síce pekný, ale prázdny parkovací dom a mesto si našlo externú firmu na prevádzkovanie parkovania v centre mesta. Zrejme by sa tak nestalo, keby to bolo pre mesto nevýhodné.

Ale zase to je vec uhla pohľadu. Ja v parkovaní robím niekoľko rokov a myslím si, že je to pre mesto výhodnejšie. Na posúdenie sú tu iní, ktorí by mali objektívne zhodnotiť, čo môže mesto získať, príp. stratiť iným riešením. My urobíme všetko pre to, aby sme ich presvedčili, že sme najlepšia možnosť. A svojou prácou chceme presvedčiť aj ľudí, že sme odborníci a robíme to najlepšie, ako vieme. Ale chyby nerobí len ten, kto nerobí nič.

http://www.vincipark.sk/



Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,2 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Nový kancelársky koncept myhive už aj v Bratislave

IMMOFINANZ uvádza svoju medzinárodnú kancelársku značku myhive. Z budov Polus Towers I a II sa stávajú myhive Polus Towers.

Tlačové správy

Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?

Aké pivo majú Nemci najradšej a vedia vôbec správne načapovať plzničku?

Tlačové správy

Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME

Už dnes si môžete kúpiť špeciálne vianočné vydanie SME s knihou len za 4,99 €.

Tlačové správy

HC Košice podporí „štefanskym“ zápasom košickú detskú onkológiu

Metropolitný hokejový klub HC Košice je dlhoročným podporovateľom detskej onkológie v hlavnom meste východného Slovenska.