V Bratislavskom kraji vybral štát na dani z príjmu fyzických osôb ročne takmer 200 mil. €, naspäť mu dáva len 33 mil. €. Zvyšujúca sa solidarita kraja s ostatnými regiónmi spôsobuje klesajúcu úroveň verejných služieb v Bratislave ako aj regióne.
BSK očakáva v budúcom roku zhoršenie verejných služieb v doprave, školstve a sociálnej starostlivosti. Na tieto oblasti pôjde o 25 mil. € ročne menej, vďaka zmenám v dani z motorových vozidiel, ktoré schválila Vláda SR. Výšku dane si určujú regióny a je to jediná daň, na ktorú majú regióny ešte dosah. Od januára bude centralizovaná a výška pre kraje bude jednotná. Tento systém najviac poškodí BSK.
Podľa župana Pavla Freša to z dlhodobého hľadiska nezlepší situáciu v regiónoch a okrem toho prídu kraje o jediný zdroj príjmu, ktorý dokážu ovplyvňovať. Vníma to ako politické zadanie. Jediný, kto na dani zarobí, sú veľké dopravné spoločnosti. „Ide najmä o tých, ktorí s 20 tonovými kamiónmi ničia cesty II. a III. triedy a vyhýbajú sa plateniu mýta. Tým štát naozaj vyšiel v ústrety,“ uviedol Pavol Frešo. Drobní živnostníci zaplatia podľa návrhu na dani viac ako doteraz.
Podľa BSK vládou schválený návrh je aj v rozpore z Európskou chartou regionálnej samosprávy, ktorá garantuje finančnú nezávislosť regiónov. „Ministerstvo financií nám deklaruje výpadok 25 miliónov eur počas najbližších štyroch rokov. Ak o tieto peniaze prídeme, budeme musieť zásadne zoškrtať výdavky na prevádzku našich škôl, zariadení sociálnych služieb, nebudeme môcť zazmluvňovať klientov odkázaných na sociálne služby, rekonštruovať cesty, budeme musieť znížiť počet spojov prímestskej autobusovej dopravy alebo zvýšiť cestovné,“ zdôraznil Pavol Frešo. Zároveň upozornil, že zavedením týchto zmien sa bude zvyšovať zadlženie kraja. Ako tiež dodal, Bratislavský kraj je v porovnaní s ostatnými župami znevýhodnený v oblasti čerpania eurofondov. Podľa neho daň z motorových vozidiel nebola a nie je konštruovaná ako daň, z ktorej sa majú opravovať cesty ale z ktorej sa majú financovať kompetencie krajov. „Presne tak ako daň z liehu alebo tabaku nejde na zlepšenie zdravotníctva alebo výskumu rakoviny, ale je súčasťou štátneho rozpočtu, z ktorého sa financujú kompetencie štátu,“ povedal Pavol Frešo.
Kraje majú v súčasnosti vlastné daňové príjmy vo forme podielu na dani z príjmov fyzických osôb (DPFO) a celkový výnos z DMV. Od januára 2015 chce vláda SR previesť celý výnos DMV na štát a tento výpadok pre VÚC kompenzovať prostredníctvom vyššieho podielu na DPFO. Túto kompenzáciu deklaruje MF SR pre VÚC ako celok v plnej výške, avšak jej prerozdelenie bude silno negatívne pre BSK a dočasne pozitívne pre všetky ostatné kraje. MF SR deklarovalo výpadok pre BSK vo výške 25 mil. € pre najbližšie štyri roky, čo chce dosiahnuť okrem zavedenia tohto zákona aj aktualizovaním nariadenia Vlády SR o prerozdelení výnosu DPFO. Toto nariadenie však doteraz nebolo aktualizované. V prípade, že sa tak ani nestane, príjmy BSK budú od roku 2015 nižšie o cca 23 mil. € ročne. Ak návrh prejde v NR SR v nezmenenej podobe, kraj požiada prezidenta o jeho vrátenie do pléna a mieni sa obrátiť aj na Ústavný súd.
Prehľad daňových príjmov jednotlivých VÚC v roku 2013:
Kraj | DMV | DPFO | Daňové príjmy celkom | Rozdiel oproti BSK |
Banskobystrický | 13 483 394 | 61 615 277 | 75 624 167 | 8 181 646 |
Bratislavský | 34 591 928 | 32 850 593 | 67 442 521 | --- |
Košický | 12 988 880 | 57 427 426 | 70 416 306 | 2 973 785 |
Nitriansky | 18 731 139 | 54 876 863 | 73 608 002 | 6 165 481 |
Prešovský | 14 681 763 | 65 615 169 | 80 296 932 | 12 854 411 |
Trenčiansky | 13 352 464 | 45 100 936 | 58 453 400 | -8 989 121 |
Trnavský | 15 746 017 | 41 744 055 | 57 490 072 | -9 952 449 |
Žilinský | 16 524 324 | 51 730 456 | 68 254 780 | 812 259 |
*údaje sumarizoval v priebehu roka Trnavský samosprávny kraj
Kým príjem z DMV v BSK je vyšší v porovnaní s ostatnými krajmi, príjem z DPFO je ďaleko nižší. BSK je znevýhodnený parametrami vzorca, ktorý nezohľadňuje daňovú silu VÚC a až 38% výnosu DPFO prerozdeľuje na základe kritérií nevýhodných pre BSK, sú to napr. rozloha, obrátená hustota obyvateľstva, dĺžka cestnej siete, vysoká intenzita tranzitnej a osobnej dopravy, okrem toho je výnos DPFO pre BSK krátený koeficientom horizontálneho vyrovnania 0,9518 a prerozdelený v prospech ostatných VÚC. V roku 2013 bol celkový výnos DPFO pre župy 410 mil. €, pričom BSK sa na ňom podieľal sumou 199 mil. € a naspäť mu bolo prerozdelených len 32,9 mil. €.