INZERCIA

Modernizácia vykurovacieho okruhu Lánska je v ohrození

Spoločnosť Teplo GGE sa rozhodla modernizovať systém zásobovania teplom na sídlisku Lánska. Nesúhlas niektorých spoločenstiev však tento zámer ohrozuje.

Najväčší dodávateľ tepla a teplej vody, Teplo GGE. s.r.o., Považská Bystrica, sa rozhodol v roku 2015 modernizovať systém zásobovania teplom na jednom z najstarších sídlisk - sídlisko Lánska. Navrhnuté riešenie sa však stretlo u niektorých odberateľov s nepochopením, až odmietnutím.

Modernizácia, ktorá mala priniesť konečným odberateľom zvýšený komfort a kvalitu dodávky s možnosťou individualizácie parametrov vykurovania a teplej vody, sa bez súhlasu niektorých spoločenstiev uskutočniť nedá. V krátkom rozhovore celú situáciu priblížil riaditeľ prevádzky Mgr. Peter Mašláni.

 

Čo Teplo GGE viedlo k rozhodnutiu modernizovať celý zásobovací systém na Lánskej?

- Vykurovací systém na Lánskej je jeden z najstarších v Považskej Bystrici. Niektoré riešenia sa stali nezlučiteľné so súčasnou legislatívou, ale, samozrejme, aj samotný technický stav nie je ideálny. Výsledkom toho je nespokojnosť našich odberateľov a početné sťažnosti. Predchádzajúci prevádzkovateľ sa v súčasnosti fungujúcim spôsobom snažil ponúknuť riešenia, ktoré by vylepšili kvalitu dodávky, ale cielený efekt sa, žiaľ, nedostavil. Okrem toho nové riešenie si vyžadujú aj legislatívne zmeny.

 

Môžete nám priblížiť, akým spôsobom ste sa rozhodli tepelný okruh na Lánskej modernizovať?

- Vzhľadom na to, že sme súčasnou legislatívou donútení vytvoriť samostatné tepelné prípojky na určitých odberných miestach, rozhodli sme sa, že keď už budeme robiť zásahy do zásobovacej sústavy, postavíme sa k celému problému komplexne, zmeníme systém zásobovania zo štvorrúrkového na dvojrúrkový a inštalujeme na jednotlivé odberné miesta domové odovzdávacie stanice (DOS).

 

Čo sú to domové odovzdávacie stanice?

- Domová odovzdávacia stanica tepla je technické zariadenie, ktoré zabezpečuje transformáciu tepla z napájacieho média na teplú vodu pre vykurovanie a prípravu teplej úžitkovej vody (TÚV) pre príslušný objekt, v ktorom je umiestnená. V tomto konkrétnom prípade by navrhované zariadenia nahradili jestvujúce zastarané technické zariadenia

v objektoch. DOS sa inštaluje spravidla v tej miestnosti, do ktorej ústia prívodné potrubné rozvody tepla a teplej vody. Vhodné miesto navrhuje projektant po dohode s odberateľom. Každá stanica sa pripojí na existujúce vnútorné rozvody ústredného kúrenia a teplej úžitkovej vody v dome, na rozvody studenej vody a zriadilo by sa aj vlastné odberné miesto elektrickej energie so samostatným meraním.

 

Je takýto systém energeticky efektívny a bezpečný?

- Dodávka tepla prostredníctvom DOS umožňuje, že spotrebitelia v takto vybavenom dome zaplatia len za energie spotrebované priamo v tomto objekte. Komfort dodávky tepla a TÚV sa rovná komfortu dodávky z domovej plynovej kotolne, ale dodávka je bezpečnejšia, nakoľko nehrozí nebezpečenstvo výbuchu plynu. Inštaláciou DOS sa okrem iného presúva centrálna príprava TÚV priamo do miesta spotreby, čím sa eliminujú straty cirkuláciou TÚV v sekundárnych rozvodoch pri súčasnom spôsobe prípravy TÚV v centrálnej výmenníkovej stanici.

 

Podieľali by sa vaši odberatelia finančne na inštalácií týchto zariadení?

- Nie. Toto zariadenie aj montážne práce hradí dodávateľ tepla.

 

Ako je to s obsluhou?

- O celú prevádzku DOS sa bude starať dodávateľ tepla. Stanice sú riadené z centrálneho dispečerského stanoviska diaľkovo.

 

Aké ďalšie výhody by priniesli odberateľom DOS-ky?

- Nezávislosť na iných odberateľoch. Teplo je dodávané podľa individuálnych potrieb odberateľa. Každý objekt si môže určiť vlastné požiadavky na parametre ÚK a TÚV v objekte. Nastaviť je možné teplotu ÚK a TÚV, termín začatia a skončenia vykurovania a dodávky TÚV, nočné útlmy ÚK a TÚV.

- Zefektívnenie a skvalitnenie dodávok TÚV v každom mieste odberu. Príprava TÚV je priamo v objekte, eliminujú sa straty v sekundárnych rozvodoch.

- Spoľahlivosť a bezpečnosť.

- Bezobslužnú prevádzku. Kontrola DOS je zabezpečovaná občasnou obsluhou pochôdzkovým spôsobom. Všetky DOS budú monitorované a ovládané z dispečerského miesta, z ktorého bude možné nastavovať a meniť požadované parametre.

- Zvýšenie komfortu. Celú starostlivosť o zariadenie bude zabezpečovať dodávateľ tepla.

- Kvalitná ekvitermická regulácia ÚK podľa vonkajšej teploty a individuálnych požiadaviek na vykurovacie režimy.

- Presné meranie tepla na prípravu ÚK a TÚV priamo

v objekte.

- Presné meranie množstva vody na prípravu TÚV priamo v objekte.

 

Prečo teda niektoré domy nesúhlasia s modernizáciou a inštaláciou DOS?

- Priznám sa, že túto otázku si kladiem aj ja. Obdobný systém funguje na celom sídlisku SNP, čiastočne na sídlisku Rozkvet a naši odberatelia sú podľa môjho názoru spokojní. Snáď je to spôsobené nesprávnymi informáciami niektorých správcov na domových schôdzach, pretože ak by mne ako odberateľovi niekto ponúkol bezodplatne modernizáciu zastaraného vykurovacieho systému, neodmietol by som.

 

A nie je možné inštalovať DOS len pre tých odberateľov,  ktorí so spomenutým zámerom súhlasia?

- Bohužiaľ, to je z našej strany ako dodávateľa neprijateľné, pretože zmenu zo štvorrúrkového systému na dvojrúrkový nie sme schopní realizovať bez súhlasu všetkých odberateľov na tepelnom okruhu. Aj keď by takéto riešenie bolo možné, bolo by energeticky neefektívne, finančne nenávratné, resp. bol by to technologický nezmysel.

 

Znamená to, že vykurovací okruh Lánska nebude modernizovaný?

- Aj keď drvivá väčšina odberateľov vyjadrila modernizácii svoje áno, nie je možné vzhľadom na nesúhlas niekoľko málo bytových domov modernizáciu vykurovacieho systému realizovať. Všetci odberatelia, ktorí s modernizáciou súhlasili, sa tak musia zmieriť s tým, že pokiaľ odberatelia, ktorí odmietajú modernizáciu, stanovisko nezmenia, zostáva v prevádzke morálne a technicky zastaraný systém zásobovania. Situáciu by zmenilo opätovné zvolanie domových schôdzí tam, kde koncoví odberatelia DOS-ky odmietli. Na prípadné otázky, poprípade detailné vysvetlenie problematiky sú ochotní reagovať na domových schôdzach aj naši kvalifikovaní pracovníci.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,2 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Arabská exotika: Top hotely v Ománe

Omán láka relaxom na plážach, dobrodružstvom aj luxusom skvelých hotelov.

Tlačové správy

Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?

Pýtali sme sa ľudí z neziskového sektora.

Tlačové správy

Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste

​​​​​​​Kto má šancu pripraviť o kreslo „večného“ primátora Hanuščáka v Bardejove? Porazí ho Andrej Gmitter?

Tlačové správy

Polus Market – trh v srdci nákupného centra

Po čerstvú zeleninu, sladučký med, či lokálne pivo už nemusíte chodiť ďaleko. Stačí sa zastaviť v Polus Markete.