SME
Piatok, 19. apríl , 2019
INZERCIA

Držitelia rezidentských kariet sú s parkovaním spokojní

Rezidenti vyjadrili svoj názor na parkovanie po novom a potvrdili ho aj podpisom.

Držitelia rezidentských kariet sú s parkovaním spokojní

Spoločnosť EEI: VYPLÝVA TO Z VYPLNENÝCH DOTAZNÍKOV

Rezidenti vyjadrili svoj názor na parkovanie po novom a potvrdili ho aj podpisom.

KOŠICE. Rezidentské karty pre 10 nových lokalít a Centrálnej mestskej zóny (CMZ) si obyvatelia s trvalým pobytom v týchto zónach mohli začať kupovať od 15. júna 2016.

Za prvých 5 dní spoločnosť EEI predala 516 rezidentských kariet. Od 20. júna 2016 začala okrem predaja kariet zisťovať aj spokojnosť kupujúcich formou možnosti dobrovoľného vyplnenia dotazníka.

Do 5. septembra 2016 eviduje spoločnosť EEI 4 088 predaných rezidentských kariet.

Vyjadrila sa viac ako polovica kupujúcich

Prinášame vám výsledky, ktoré sme získali z vyplnených dotazníkov spokojnosti počas celého obdobia predaja – okrem prvých piatich dní – čiže od 20. júna 2016 do 5. septembra 2016.

tabula-zlta-1-2-r966_res.jpg

VŠETKY ČÍSLA, ktoré tu uvádzame, VYCHÁDZAJÚ Z REÁLNE VYPLNENÝCH DOTAZNÍKOV ĽUDÍ, KTORÍ DOBROVOĽNE uviedli odpovede na tri otázky a dobrovoľne uviedli svoje meno, trvalé bydlisko a SVOJ NÁZOR POTVRDILI VLASTNORUČNÝM PODPISOM.

Viac ako 50 percent kupujúcich bolo ochotných vyplniť dotazník napriek tomu, že jeho vyplnenie zabralo v priemere 2 až 4 minúty. Prvých 516 kupujúcich ešte nemalo možnosť dotazník vypĺňať.

Najväčšia ochota vyplniť dotazník spokojnosti bola zaznamenaná od 20. júna 2016 do prelomu júla a augusta 2016, keď  sa miera vyplnených dotazníkov pohybovala na úrovni viac ako 60 percent.

Zreteľne väčšiu ochotu vyplniť dotazník mali ľudia, ktorí nevyužili online možnosť rezervácie presného času na kúpu karty.

modra-tabulaaaa-r713_res.jpg 

______________________________________________________________

Meno a odbornosť EEI sa stali terčom cieleného útoku

Spoločnosť EEI je časťou Košičanov považovaná za amatérsku firmu, ktorá nedokáže vybudovať parkovací systém v Košiciach. Sme pritom najväčší operátor parkovacích systémov na Slovensku.

Systém, ktorý budujeme v Košiciach, je bežný vo vyspelom svete, ale z hľadiska Slovenska je unikátny. Je to prvý systém na Slovensku, ktorý zavádza do parkovania v rezidentských lokalitách poriadok a pravidlá, ktoré slúžia hlavne rezidentom na ochranu ich občianskeho komfortu.

Uvádzame iba niekoľko prípadov, kedy bolo meno firmy neprávom verejne pošpinené cieleným a dobre premysleným útokom.

janosikovaznacka-opacne-r414_res.jpg

Porušujú zákon

Občiansky aktivita Henrich Burdiga premeral novovybudované parkovisko na Krivej ulici a „zistil“, že má viac ako 25 m2, konkrétne 90,24 m2. V nádeji, že spoločnosť EEI porušila zákon, nakoľko parkovisko bolo vybudované na základe ohlášky drobnej stavby, kde je limit 25 m2, vyvolal mediálny humbug, že porušujeme zákon.

Pán Burdiga si ale nenaštudoval, že obmedzenie 25 m2 sa vzťahuje iba na pozemné stavby (garáže, altánky, záhradné domčeky ... atď.) a nie na líniové a inžinierske stavby, akými parkoviská nepochybne sú.

tzpaktivisti-1-r197_res.jpg

Ani potom, čo kontrola skonštatovala, že celá stavba je plne v súlade so zákonom, normami a pravidlami, sa pán Burdiga neunúval (napriek našej verejnej výzve) ani len slovne ospravedlniť.

Hlupáci, čo nevedia, ako sa osádzajú značky

Najabsurdnejší je príklad značky s označením P, ktorá nebola otočená smerom do parkoviska, ale smerom ku balkónom ľudí na Jánošíkovej ulici (snímka vľavo).

Túto značku neznámy páchateľ v noci (ešte v čerstvom betóne) otočil smerom ku balkónom, odfotil a poslal na facebook „Nezaplatím EEI ani cent – občianska neposlušnosť“ s komentárom, že EEI si robí z ľudí žarty.

Veľkú zábavu na tom istom FB profile vyvolala aj fotka (opäť z dielne pána Burdigu) trojuholníkového parkovacieho miesta pre ťažko zdravotne postihnutú osobu (ŤZP) pri Kulturparku (snímka v strede). Ide pritom o nedokončené parkovacie miesto, kde musíme najprv získať povolenie na dokončenie miesta tak, že chýbajúci trojúholník dokončíme.

jesennaihrisko-1-r867_res.jpg

Keď urobíme chybu – ospravedlníme sa a napravíme ju

Pri osádzaní viac ako 1 500 zvislých dopravných značení a vyznačení  4 500 parkovacích miest vodorovným dopravným značením sa môžu a aj sa stali chyby.

Keď pracovníci subdodávateľskej firmy omylom osadili značku so symbolom P vo vnútrobloku na Jesennej ulici (snímka vpravo) a my sme zistili, že je to skutočne chyba – vydali sme stanovisko a ospravedlnili sme sa.

Keď sme mylne informovali o tom, že monitorovacie vozidlo odovzdáme do majetku mestskej polície, ospravedlnili sme sa za túto chybu a napravili ju vyhlásením, ktoré zodpovedá realite.

Priebežná a pravidelná kontrola

Každý týždeň prebiehajú v prítomnosti Krajského dopravného inšpektorátu a Odboru dopravy mesta Košice takzvané kontrolné dni. Všetky zistenia týchto kontrol a návrhy na doplnenie dopravného značenia okamžite realizujeme.

______________________________________________________________

Kto porušuje zákon?

Spoločnosť EEI bola počas uplynulých viac ako dvoch mesiacov nespočetnekrát obvinená, že porušuje zákon. ANI V JEDNOM PRÍPADE TO NEBOLA PRAVDA!

Postupujeme výlučne podľa schváleného projektu, pričom aktuálne nedostatky, ktoré zistia kontroly (v praxi sa vždy nájdu miesta, kde projekt nemusí presne zodpovedať realite), prie-bežne naprávame a optimalizujeme. Ani jeden z autorov týchto „obvinení“ sa nikdy verejne nepriznal ku svojej chybe a ani jeden sa nikdy neunúval ani na slovné ospravedlnenie.

Naopak, diskusné príspevky na FB profile iniciatívy Nezaplatím EEI ani cent – občianska neposlušnosť, je plný chválospevu a podpory pre mohutnú vlnu vandalizmu a násilia, ktoré v meste rozpútali kriminálne živly. Autori tejto iniciatívy sa dokonca dodnes neboli schopní ani podpísať pod deklaráciu, ktorá je protestom proti násiliu a vandalizmu. Terčom týchto útokov je pritom nielen náš, ale aj mestský majetok a nielen majetok, ale aj konkrétni ľudia a dokonca aj ich rodinní príslušníci.

______________________________________________________________

Ako naozaj funguje rezidentský systém parkovania

Fibichova, Krivá, Palárikova. Tri z mnohých košických ulíc v rámci desiatich zón, kde platí systém rezidentského parkovania.

Autá obyvateľov riadne a komfortne parkujú pred ich domami a všetky bezpečnostné a iné normy, ktoré sú v prípade živelného parkovania porušované, platia. Toto je skutočný a reálny obraz „parkovacieho chaosu“, ktorý údajne spôsobila spoločnosť EEI v uliciach Košíc.

fibichova-pohlpc-r858_res.jpg

kriva-smer-palackeho-r530_res.jpg

palarikova3-r587_res.jpg

______________________________________________________________

Problematické sú zóny 6 a 7

V zónach 6 a 7 čelili naši pracovníci najväčším vlnám vandalizmu a  niekoľkokrát aj verbálnym hrozbám násilia.

Skupiny vandalov opakovane hromadne ničili dopravné značenie. Skupiny pracovníkov, ktoré chceli    riadne vyznačiť parkovacie miesta vodorovným dopravným značením (čiary), boli opakovane ohrozované alkoholom podguráženými živlami.

Už 11. augusta 2016 sme verejne oznámili, že pracovníci subdodávateľských firiem odmietajú pokračovať v práci v týchto zónach. Tieto dve zóny preto dodnes nie sú riadne ukončené!

______________________________________________________________

Parkovacie zúfalstvo v bratislavskej Petržalke

Toto je parkovacia realita na najväčšom slovenskom sídlisku v bratislavskej Petržalke. Spoločnosť EEI mala pre toto sídlisko zabezpečiť rezidentský parkovací systém už minulý rok. NIE JE PRAVDOU, ŽE PETRŽALKA (Petržalčania) odmietli služby EEI a nie je pravdou ani to, že EEI vyhrala zmanipulovaný tender. Realita je presne takáto:

* EEI vyhrala riadnu verejnú obchodnú súťaž, ktorej sa zúčastnili okrem nej aj ďalšie dve spoločnosti.

* Tieto dve spoločnosti boli počas súťaže vylúčené, nakoľko neboli ani na trojnásobne opakovanú výzvu schopné predložiť do svojich ponúk elementárne doklady typu poistná zmluva, referencie ...atď. Jedna z týchto dvoch spoločností dokonca nemala ani v predmete činnosti na Obchodnom registri uvedené činnosti, ktoré Petržalka v súťaži obstarávala.

Predstavitelia týchto dvoch spoločností sa následne obrátili na médiá, občianskych aktivistov a opozičných poslancov v Petržalke s tým, že došlo ku nezákonným a netransparentným postupom a že ich ponuky boli protiprávne vylúčené.

* Dnes už existujú stanoviská všetkých relevantných inštitúcií, že toto celé nie je pravda.

EEI teda nebola „vyhnaná“ z Petržalky, ale dobrovoľne odstúpila od zmluvy, pretože táto bratislavská mestská časť pod tlakom vymyslenej a zmanipulovanej kauzy začala požadovať plnenia, ktoré neboli pre EEI finančne a podnikateľsky únosné a šli ďaleko nad rámec podmienok vo verejnej súťaži.

Najväčší kritici návrhu koncepcie EEI pre Petržalku vtedy nahlas a všade tvrdili, že majú lepšiu koncepciu a okamžite ju predložia.

Dodnes nikto nevidel z tejto „koncepcie“ ani čiarku a výsledok ničnerobenia v Petržalke vidíte na týchto fotkách.

img3571-r810_res.jpg

 img3591-1-r511_res.jpg

img3592-r444_res.jpg

_____________________________________________________________

EEI: Sme prínosom pre riešenie problému

s parkovaním v Košiciach

Okolo rozšírenia spoplatneného parkovania v Košiciach od 1. júla do 10 nových rezidentských lokalít neutícha diskusia ani po vyše dvoch mesiacoch. Pod tlakom časti verejnosti sa samospráva vracia k prehodnocovaniu kľúčovej otázky – má  si parkovanie spravovať mesto samo alebo ho má naďalej obsluhovať súkromná firma?  

KOŠICE. Spoločnosť EEI síce rešpektuje legitímnosť iného názoru, ale na základe svojich odborných poznatkov a dlhoročných skúseností v tom má úplne jasno. Mestá nedokážu pre úskalia finančného, legislatívneho ani personálneho charakteru naplniť bez pomoci skúseného externého poskytovateľa oprávnené očakávania obyvateľov na rýchle vyriešenie naliehavého problému s nedostatkom parkovacích miest.

Spoločnosť EEI sa podujala informovať Košičanov o tom, s akými prekážkami i obmedzeniami by sa muselo mesto vysporadúvať pri zavádzaní funkčného a efektívneho parkovacieho systému.

Firma sa tiež stretáva s viacerými fámami a nedorozumeniami, ktoré negatívne skresľujú názor na jej pôsobenie v metropole východu. Najlepším spôsobom, ako ich eliminovať, je oboznámiť verejnosť s faktami.

 „Je jasné a spoločnosť EEI sa tým nikdy netajila, že zisk, ktorý vytvárame pri podnikaní v meste Košice, je tvorený prakticky výlučne tým, že máme v správe platené parkoviská. V roku 2012 sme vyhrali súťaž o prenájom týchto parkovísk v centrálnej mestskej zóne a zaviazali sme sa mestu za tento prenájom platiť ročne fixnú sumu 516-tisíc eur. Je to viac, ako dokázala z tej istej činnosti doniesť do pokladnice mesta Správa majetku mesta Košice, ktorá parkovanie v Starom Meste zabezpečovala do roku 2012,“ uviedol mediálny zástupca EEI Karol Wolf.

Z rezidentských lokalít zinkasuje mesto od EEI podľa odhadov ďalších zhruba 500-tisíc eur. Navyše sa spoločnosť zaviazala investovať 2 milióny eur do infraštruktúry parkovacieho systému. Tá celá prejde už za šesť rokov bezodplatne do majetku mesta.

Aj tieto čísla by mali so všetkou zodpovednosťou zohľadniť pred rozuzlením dilemy „mesto, či súkromná firma“ nielen Košičania, ale aj ich volení zástupcovia.

_________________________________________________________________ 

Kto je lepší správca parkovania?

Mesto samo, alebo súkromná firma?

V posledných týždňoch sa stále častejšie objavujú názory, že parkovanie si má mesto riešiť samo a nemá pripustiť, aby parkovacie systémy obsluhovala súkromná firma.

Tento názor je legitímny. Je však potrebné vedieť, čo všetko by bolo spojené s tým, keby Košice chceli vybudovať v meste rozsahovo taký istý veľký systém, aký dnes buduje spoločnosť EEI.

To znamená systém, ktorý pokryje práva rezidentov v určených desiatich rezidentských lokalitách a v centrálnej mestskej zóne a zároveň zabezpečí efektívne fungovanie všetkých platených parkovísk po celom meste.

 

Mesto ako investor a operátor parkovacieho systému

Ak by mesto chcelo vybudovať takýto rozsiahly parkovací systém s celou dnes budovanou a inštalovanou technológiou, muselo by najprv:

a/ obstarať projekčnú firmu, ktorá dodá projekt (verejné obstarávanie – VO)

 b/ obstarať firmu, ktorá bude realizovať vodorovné dopravné značenie, teda parkovacie čiary (VO)

c/ obstarať firmu, ktorá dodá zvislé dopravné značenie, teda značky (VO)

 d/ obstarať firmu, ktorá dodá komplexné IT riešenie alebo zvlášť obstarávať návrh systémového riešenia, software/hardware pre centrálne serverové riešenie, sieťové prvky, systémové komponenty a správu IT infraštruktúry (VO)

e/ obstarať firmu, ktorá vybuduje (stavebne) nové parkovacie miesta (VO)

 f/ obstarať firmu, ktorá dodá parkomaty (VO)

g/ obstarať firmu, ktorá dodá automobily pre výkon správy a údržby  (VO)

h/ obstarať firmu, ktorá dodá špecializované vybavenie vozidiel a servisného strediska (VO)

 i/ najať ľudí, ktorí sa o to všetko budú starať, budú to servisovať, garantovať ...atď.

j/ obstarať firmu na zimnú a letnú údržbu parkovacích miest, čiže čistenie, sneh, oprava výtlkov a mnoho iného (VO)

k/ obstarať dodávateľov pre obnovu IT komponentov, servisného vybavenia a vozového parku. Vzhľadom k lehotám obstarávaní uvedených vyššie je potrebné obstarávať obnovu

ihneď po zriadení posledných komponentov (séria VO).

 Tieto verejné obstarávania  by navyše museli prebiehať v časovej návädznosti jedno na druhé. Akékoľvek zdržanie ktoréhokoľvek z týchto verejných obstarávaní by malo za následok zdržanie všetkých nasledujúcich. Tento proces by bol veľmi administratívne náročný a zároveň aj patrične zdĺhavý.

 

Mesto by zaplatilo viac ako firma

Na realizáciu toho všetkého by muselo mesto vyčleniť z mestských zdrojov potrebnú sumu. Dovoľujeme si takmer s istotou predpokladať, že suma, ktorú by vynaložilo mesto na všetky tieto činnosti, by určite presiahla dva milióny eur.

Na úplný záver je užitočné si uvedomiť, že celá infraštruktúra parkovacieho systému, ktorú sa dnes v Košiciach buduje, prejde po uplynutí doby nájmu, teda po roku 2022 bezodplatne do majetku mesta Košice.

A budú to jedine poslanci MsZ Košice, ktorí potom rozhodnú, ako bude parkovací systém v meste fungovať ďalej.

________________________________________________________________ 

Pracuje Mestská polícia pre EEI,

alebo EEI pre Mestskú políciu?

Jedno z najväčších nedorozumení, ku ktorému pri zavádzaní parkovacieho systému na území mesta Košice dochádza, je fáma, že Mestská polícia pracuje pre EEI. Presný opak je pravdou – naša spoločnosť tým, že pracuje pre mesto Košice, pracuje aj pre Mestskú políciu.

Prečo je to tak?

• EEI nemá žiadny priamy záujem na udeľovaní pokút a osá-dzaní „papúč“ pre vodičov, ktorí nerešpektujú pravidlá parkovacej politiky.

• Akákoľvek pokuta, ktorú takto Mestská polícia vodičovi udelí, ide celá do rozpočtu mesta Košice a EEI z nej nemá, ani nemôže mať žiadny prospech.

Prečo pomáhame Mestskej polícii?

• Ako operátor a správca parkovacieho systému máme záujem na dodržiavaní jeho pravidiel.

• Máme záujem na tom, aby vodiči rešpektovali platné predpisy a parkovali tam, kde parkovať majú a platili za to tam, kde platiť majú.

• Dodržiavanie predpisov parkovacej politiky chráni všetkých slušných vodičov pred tými, ktorí pravidlá obchádzajú alebo nedodržujú a zavádza do systému poriadok, ktorý je pri regulácii dopravy nevyhnutný.

 

Nakoľko my ako správca systému nemáme žiadnu donucovaciu právomoc, ktorá by nám umožnila kontrolovať jeho dodržiavanie, spolupracujeme pri tom s Mestskou políciou, ktorá toto oprávnenie a povinnosť má.

 Preto jej poskytujeme (bezodplatne) najmä technologickú pomoc a preto príslušníci Mestskej polície jazdia napríklad s našimi zamestnancami po spoplatnených zónach.

V Bratislave napríklad takto jazdia v autách Bratislavskej parkovacej služby (BPS – súkromná firma) rovno príslušníci Štátnej polície.

Preto sme na naše náklady vybavili špeciálne monitorovacie vozidlo 4 kamerami, ktoré dokážu čítať EČV a priradiť ich v systéme ku zaplatenému či nezaplatenému autu – vodičovi a tento údaj poslať na tablet, alebo smartfón príslušníka Mestskej polície. Takéto autá pomáhajú mestským políciám v celej Európe.

________________________________________________________________

 

Veľké mestá sa nezaobídu bez parkovacích systémov

Mnohých Košičanov dnes trápi otázka, prečo je vlastne nutné zavá-dzať komplexný parkovací systém? Odpovedí je hneď niekoľko.

 

1. Košice sú jasnou metropolou východného Slovenska. Každá metropola má prirodzenú príťažlivú silu pre obyvateľstvo z jej okolia. Týchto ľudí priťahuje viacero faktorov:

• Pracovné príležitosti

• Nákupy

• Kultúra a zábava

• Úrady

2. Návštevníci mesta sa prirodzene tlačia do centrálnej mestskej zóny, kde parkujú svoje autá. Tieto autá dlhodobo a zásadne znižujú občiansky komfort obyvateľov týchto zón. 

Rezidentské karty nie sú o zárobku

Neexistuje žiadny iný efektívny spôsob regulácie tohto javu ako zavedenie rezidentských lokalít, ktorého súčasťou je aj spoplatnenie parkovania v nich.

Dôležité však je aj to, že zmyslom zavedenia predaja rezidentských kariet nie je primárna snaha zarábať na tomto predaji, ale ide predovšetkým o nástroj, ako zaviesť systém do zón, kde ľudia (rezidenti aj nerezidenti) desaťročia parkovali živelne a bez akýchkoľvek pravidiel.

Cenu tejto rezidentskej karty určuje výhradne mesto prostredníctvom VZN a nie spoločnosť EEI. V prípade nových desiatich rezidentských lokalít je stanovená cena 35 eur za prvé auto. Zároveň klesla cena takej istej karty v Starom Meste z pôvodných 100 eur/rok na súčasných 35 eur/rok.

Presná polovica tejto sumy putuje priamo do rozpočtu mesta Košice.

_________________________________________________________________

 

Parkovacie domy bez komplexnej regulácie parkovania neprinášajú žiadny efekt

Súčasťou verejného obstarávania, ktoré prebehlo v roku 2012 a kde mesto vyberalo partnera pre obsluhu parkovacieho systému v Starom Meste, bola aj povinnosť zmluvného partnera prevziať na sebe všetky finančné náklady, spojené s parkovacím domom pri Steel Aréne.

Tento parkovací dom bol postavený kvôli MS v hokeji (2011) a jeho prevádzka pre mesto bola dlhodobo neúnosne stratová. Jeho bežná obsadenosť pri obsluhe zo strany Správy majetku mesta Košice sa pohybovala na úrovni 4 percentá. Pre mesto to znamenalo čistú mesačnú stratu na úrovni približne 20-tisíc eur (splátky úveru za výstavbu).

Za prvé dva roky sme v troch vlnách realizovali letákové kampane v okolí Parkovacieho domu a dosiahli sme úroveň obsadenosti 20 percent.

 Parkovací dom by však mohol byť rozpočtovo neutrálny jedine v prípade 100-percentnej obsadenosti (500 áut) v cene 50 eur mesačne.

Práve Parkovací dom pri Steel Aréne je živým príkladom, ako zbytočné je budovať drahé parkovacie domy bez systematickej regulácie parkovacích systémov, vrátane rezidentského systému parkovania. Kým totiž ľudia môžu parkovať kdekoľvek a kedykoľvek, nevyužijú Parkovací dom.

 

Sú na to aj presvedčivé dôkazy

• Len 85 rezidentov, ktorí majú v Parkovacom dome prenajaté miesta (v komforte vlastnej garáže) za 20 eur mesačne, čo je menej, ako človek platí za prenájom garáže.

• Absurdne smiešne nízky počet parkujúcich zamestnancov okolitých firiem (spolu 20 vozidiel).

• Stovky áut, ktoré počas hokeja a iných podujatí parkujú ľuďom z okolitých ulíc pod oknami.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,4 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019

Rozmanité Grécko a jeho ostrovy budú aj tento rok obľúbený cieľ dovolenkárov.

Tlačové správy

Bim Challenge 2019

4. Majstrovstvá Slovenska v rýchlosti projektovania

Tlačové správy

Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov

Čerpacie stanice OMV budú v plnej prevádzke aj počas dní, keď v bežných obchodoch nenakúpite.

Tlačové správy

Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur

Miestne samosprávy, školy, cirkvi aj neziskové organizácie majú šancu získať príspevok od 20.000 do 50.000 eur.