SME
reklama

Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?

Čo by ste pre vaše ratolesti neurobili?

Taxi!Taxi! (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

Zuzane (37) zvoní budík o 6:30. Zobudí sa, dá sa do poriadku, oblečie sa a pripraví desiatu. O 7:00 budí deti (sedemročnú dcéru a päť a polročného syna) a pomáha im s obliekaním.

"Raňajky sa snažím minimalizovať. Pretože jeden chce jedno, druhý iné. Ešte kým sú rozospatí a nekladú taký odpor, dám im do ruky rohlík, banán, čokoľvek, aby v aute raňajkovali. A potom ich naložím do auta."

Najneskôr o 7:30 už totiž musia vyrážať, pretože dcéra ide do školy, ktorá jej začína o 8:00. Sadajú do auta a vezú sa niekoľko kilometrov. Musia nájsť parkovanie, čo tiež chvíľu trvá - nie je totiž jediná, ktorá potrebuje zastať, vyložiť dieťa a odprevadiť ho.

Syna vezme do škôlky zvyčajne až ako druhého. Našťastie, do škôlky môže prísť aj po ôsmej. Opäť musí nájsť parkovanie. Odprevadí ho dnu, pomôže mu s prezúvaním, vysvetľuje vychovávateľke, kde nájde synove pomôcky na aktivity.

Zuzana pracuje ako marketingová manažérka. Pracovná doba jej začína o pol deviatej, čo sa snaží stíhať, no nie vždy je to reálne. Zavisí to od dopravnej situácie v meste, keďže má prácu vzdialenú 20 minút cesty autom od školy, kam chodí jej dcéra.

"Všetko sme podriadili logistike. Hľadáme všetko v blízkosti, aby dojazdová vzdialenosť bola do 10-15 minút. Vôbec neuvažujem, že by som deti vozila do vzdialených mestských častí."

Cez týždeň trávi za volantom hodinu, cez víkend ďalších šesť. Týždenne je to spolu vyše trinásť hodín.

"Cez víkend chodíme na výlety po okolí. Do Rakúska na Neusiedlerské jazero alebo do Čiech."

Jej manžel nejazdí, takže to celé stojí na nej.

Nezabúdajme na emisie

Keď sa letné mesiace čoskoro skončia a začne školský rok, podobne budú vyzerať dni tisícov rodičov na Slovensku. Ráno zobudia deti, vychystajú ich, naložia do auta, hľadajú parkovanie, odprevádzajú deti, potom idú do práce. A cestou z práce opäť pre deti a domov.

"Keď sa vraciame večer domov, už sme unavení. Uspávací ceremoniál nie je o tom, že si hovoríme zážitky dňa. Všetci sú predráždení a chcú všetko čo najrýchlejšie sprocesovať a zavrieť dvere," približuje Zuzana, ako vyzerajú jej bežné dni.

Auto sa pre rodičov stáva ďalším členom rodiny, bez ktorého sa to prakticky nedá zvládnuť. Mestská hromadná doprava s dvomi malými deťmi nie je riešením.

Napriek tomu, že si Zuzana zvolila školu a škôlku v blízkosti domova, denne najazdí asi 20 kilometrov iba po meste. Možno sa to nezdá veľa, ale mesačne ide o 400 kilometrov. Druhou stránkou sú emisie.

Jazdí na menšom SUV, ktoré vyprodukuje 170g CO2 na kilometer. Čo je mesačne vyše 68 kg CO2. Aj kvôli tomu sú centrá miest čoraz viac znečistené emisiami.

Hybridy ako možné riešenie

Motoristický novinár Václav Lipavský hovorí, že riešením jázd na krátke vzdialenosti by mohli byť plug-in hybridné autá, keďže dokážu jazdiť iba na batériu.

"Plug-in hybrid dokážete napojiť zo siete a jazdiť čisto iba s elektromotorom. Zatiaľ čo klasické hybridné auto samo rozhoduje o tom, kedy zapína elektromotor a kedy spaľovací, aby bola jazda čo najhospodárnejšia."

Plug-in hybridné autá kombinujú v sebe výhody áut so spaľovacím motorom a elektromobilov. Na krátke vzdialenosti po meste dokážu jazdiť iba na elektrinu (s dojazdom okolo 60 kilometrov) a pritom bez obavy, že sa batéria vybije bez možnosti nabitia. Stále je v zálohe spaľovací motor.

Rozdielom oproti spaľovacím autám sú aj nižšie servisné náklady.

"Elektrický systém plug-in hybridného auta je relatívne jednoduchý. Určite jednoduchší ako motor spaľovacieho auta. S vyššou pravdepodobnosťou bude spoľahlivejši a teda servisné náklady budú nižšie."

Plug-in hybrid vs. elektromobil. Aké sú rozdiely?

Elektromobil na batérie zájde 200-300 kilometrov, v porovnaní s plug-inom, určeným na kratšie vzdialenosti. Plug-in hybridu tiež nevadí studený štart a rovnako si ho môžete dobíjať doma a ideálne aj v práci. Nevýhodou však je infraštruktúra.

(zdroj: Hyundai)

"Jediná nevýhoda je ešte nepripravená infraštrukútra na množstvo nabíjateľných áut. Postupne sa však buduje, ale zatiaľ to nie je ideálne," hovorí Lipavský.

Preto keď chcete ísť niekam na výlet, musíte si dopredu naštudovať, kde si vaše auto budete vedieť nabiť. Inak sa vystavujete riziku, že vyčerpáte batérie a niekde zostanete stáť.

"Plug-in hybrid má výhodu vyššieho dojazdu, ak si ho porovnáme s elektromobilom. Má výhodu univerzálnejšieho používania. Môžete si ho cez víkend zobrať a ísť niekam ďalej, zatiaľ čo s elektromobilom musíte dôkladne planovať cestu, pretože musíte zistiť, či tam budete mať nabíjacie stojany."

Avšak, keď sa plug-in hybrid nenabíja, je to iba klasické spaľovacie auto s batériami v kufri.

IONIQ Plug-in Hybrid so štátnou podporou 3000 €

Ak aj vy trávite za volantom rozvážaním svojich ratolestí toľko, ako Zuzana, asi sa netešíte na začiatok školského roka. Zrejme vás budú čakať hodiny strávené v kolónach a tiež pravidelné návštevy benzínky, keď budete platiť ďalšiu plnú nádrž.

(zdroj: Hyundai)

Plug-in hybridné autá síce nevyriešia kolóny na slovenských cestách a fakt, že vaše deti musíte nosiť do školy/škôlky. Avšak jazdením na batérie majú nulové emisie a na pumpy chodiť nemusíte, lebo si ich dobijete doma, na nákupoch, alebo v práci. Viac o plug-in hybridoch sa dozviete tu na stránke.

Tento článok vám prináša IONIQ Plug-in Hybrid od Hyundai.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Autor: Peter Nagy pre Hyundai

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 096
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 704
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 560
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 775
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 097
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  2. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  3. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  4. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  5. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  6. Julius Kravjar: Kandidáti
  7. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  8. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 145
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 453
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 671
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 630
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 755
  6. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 11 249
  7. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 118
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 7 728
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu