SME
reklama

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Kedysi bolo kupovanie nových áut jednoduché. Ponúkli vám buď benzínový, alebo naftový motor a vy ste si ľahko vybrali. Ale ako sa rozhodnúť, keď máte na výber už aj hybridy, plug-in hybridy a elektromobily? Ako zistíte, ktoré z nich sa vám bude sedieť najlepšie?

Elektromobil - ideálny na krátke vzdialenosti

Hlavným a jediným pohonným prvkom elektromobilu je elektromotor, ktorý uchováva elektrickú energiu v akumulátore. Nabíja sa z externej elektrickej siete.

Výhodou elektromobilu je jeho ekologickosť - keďže nepoužíva spaľovanie fosílnych palív ako pohon, pri jazde má nulové emisie. Výhodou je tiež tichá jazda a ekonomickosť jazdy.

Nevýhodou je však ešte nepripravená infraštruktúra pre nabíjanie a dojazd okolo 500 kilometrov pri najdrahších modeloch.

Pre koho je elektromobil vhodnou voľnou?

"Elektromobil sa hodí pre klientov, ktorí robia veľa krátkych jázd. Odpadá tam fáza zohrievania spaľovacieho motora, kedy má veľmi nevýhodnú emisnú bilanciu," hovorí motoristický novinár Václav Lipavský.

Výhodou, o ktorej sa nehovorí, no je významná, je jazda v kopcoch. "Elektromobily a plug-in hybridy sa oplatia v kopcovitých terénoch, vďaka rekuperácii. Pri dlhom klesaní sa dokážu akumulátory tak zregenerovať, že ich konečná spotreba vychádza výhodnejšie ako pri klasických spaľovacích motoroch."

Ak teda zvyčajne jazdíte na kratšie vzdialenosti, alebo často chodíte do kopca a z kopca, elektromobil sa vám bude ozaj hodiť.

Hybrid - mestské auto, ktoré ušetrí palivo

Primárnym pohonným prvkom hybridnu je spaľovací motor. Jeho doplnkom je elektromotor s energiou z akumulátora. Akumulátor sa však nedá nabiť z externej zásuvky. Nabíja sa výhradne počas brzdenia, či počas jazdy dole kopcom, keď ide o tzv. rekuperáciu energie.

Výhodou auta s hybridným pohonom je hlavne nižšia spotreba v porovnaní s automobilom s rovnakým spaľovacím motorom, ale bez elektromotora. Zároveň produkuje menej emisií.

Nevýhodou je však, že úspornejšie je iba v rámci mesta; mimo mesta je úspora iba minimálna. Elektormotor je naozaj iba doplnkom a nedá sa s ním jazdiť výhradne na elektrinu.

Pre koho je hybrid vhodnou voľnou?

"Hybrid pre klientov, ktorí jazdia už dlhšie trasy. Ekonomika prevádzky hybridného auta v dlhšom časovom horizonte vychádza lepšie. Napriek vyššej cene benzínu výchádza stále výhodnejšie," hovorí Lipavský.

Hybridné autá dokážu oceniť najmä firmy s väčšou flotilou služobných áut. Úspora na palive dokáže tak byť skutočne významná. "Ak zaradíte hybridné auto s automatickou prevodovkou do firemnej flotily, tak aj neskúsený vodič dokáže jazdiť výrazne úspornejšie ako s autom so spaľovacím motorom."

Lipavský hovorí, že vďaka automatickým prevodovkám hybridných áut, aj menej skúsení vodiči dokážu jazdiť úsporne, keďže si to auto reguluje samo.

Plug-in hybrid - úsporný v meste, ideálny na výlety mimo mesta

Základný rozdiel oproti hybridu spočíva v tom, že má úplne sebestačnú elektrickú sústavu, ktorá sa nabíja externe. Primárnym pohonom je stále spaľovací motor, no plug-in hybrid dokáže jazdiť čisto na elektrinu. Niekoľko desiatok kilometrov zvládne iba na elektrinu, dlhšie trasy mimo mesto zas využíva spaľovací motor.

Výhodou plug-in hybridu je práve jazda na elektrickú energiu a možnosť jej externého dobíjania. Pri jazde na elektrinu neprodukuje žiadne emisie a pri krátkych vzdialenostiach má nulovú spotrebu fosílnych palív. Pri dlhších jazdách využíva bežný spaľovací motor.

Nevýhodou dokážu byť batérie a elektromotor v prípade, že sa auto nenabíja externe. V takom prípade ide iba o drahšiu a ťažšiu verziu bežného hybridu, resp. auta so spaľovacím motorom.

Pre koho je plug-in hybrid vhodnou voľnou?

"Človek, ktorý žije v hustých mestských aglomeráciách a väčšinu svojho života trávi tam, ale zároveň má prístup k elektrickej zásuvke. Cez týždeň sa presúva medzi relatívne krátkymi vzdialenosťami a na víkend naloží do auta rodinu a idú na dlhší výlet," hovorí Lipavský.

Plug-in hybrid najviac ocenia ľudia, ktorí počas týždňa jazdia do práce, na nákupy a domov a cez víkend sa vyberú na výlet. Elektrický motor zníži náklady a emisie pri jazde po meste a spaľovací motor dodá dostatočný dojazd aj pre dlhšie výlety.

Myslíte si, že už ste expert na elektromobily a hybridy? Otestujte sa v tomto krátkom kvíze

Načítávam...
  1. Koľko je na Slovensku nabíjacích staníc pre elektromobily?

    1. 21
    2. 52
    3. 115
    4. 87
  2. Kedy sa dobíja batéria auta s hybridným pohonom?

    1. rýchlou jazdou
    2. iba pri brzdení
    3. iba pri jazde dolu kopcom
    4. pri brzdení a jazde dolu kopcom
  3. Aký dojazd mávajú plug-in hybridy pri jazde elektrinu?

    1. v desiatkach kilometrov
    2. v stovkách kilometrov
    3. v tisíckach kilometrov
    4. plug-in hybridy nejazdia čisto na elektrinu
  4. Bývam a pracujem v meste, cez víkendy chodievam k rodičom vzdialeným 300 km. Auto s akým pohonom je pre mňa najvhodnejšie?

    1. Elektromobil
    2. Hybrid
    3. Plug-in hybrid

Plug-in hybridy nie sú iba posledný technologický výstrelok. Je to kvalitné riešenie pre tých, ktorí chcú jazdiť úsporne a ekologicky, no nechcú byť viazaní na niekoľko desiatok nabíjacích staníc na Slovensku. KIA Optima plug-in hybrid s dojazdom 64 km na elektrinu vás v meste dostane, kam potrebujete, a cez víkend ju vezmete vyvetrať na výlet.

Tento článok vám prináša Optima plug-in hybrid od KIA.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Autor: Peter Nagy pre KIA

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 316
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 765
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 005
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 889
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 582
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 351
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 654
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 506
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 373
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 644
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 363
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 345
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 038
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 421
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu