Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania

Privátne značky ponúkajú nižšiu cenu za rovnakú kvalitu. Odkiaľ sa vzali a ako sa vyrábajú?

Za hodinu dokážu vyrobiť 15-tisíc fliaš. Kamión ich však odvezie omnoho viac. (Zdroj: Jakub Čaprnka)

Súboj značiek sa neodohráva len medzi krajinami, ale aj medzi výrobcami. Rajo verzus Kaufland. Mitická verzus Tesco. Redbull verzus Lidl.

Keby ste si nepozreli zloženie, rozdiely by ste našli len ťažko. Podobne, ako ich hľadal starší muž pri pulte s minerálkami. V jednej ruke Budiš, v druhej San Terra. Komerčný výrobok verzus privátna značka.

Muža poslala nakúpiť do obchodu žena. Dala mu 50 eur a priložila aj nákupný zoznam. Aby na nič nezabudol. Ona ostala doma. Ako každú nedeľu.

Privátne značky nám zaberajú 35% výroby, netvoria však 35% zárobku.

Peter Barkoci, Riaditeľ Nealko Oravan

„Koľko mám kúpiť tých rožkov? Päť alebo desať?“ spýta sa jej.

„Desať,“ odpovie a zabuchne za ním dvere.

Muž po chvíli stojí pri nákupných košíkoch a krúti hlavou. Ruku vloží do vrecka, vytiahne z neho peňaženku a pozrie sa medzi drobáky. Lenže žiaden tam nie je.

Dnešný nákup mu zrejme nevyjde. Iba v prípade, že by našiel košík do ruky. Zobral by aspoň dva. Podarilo sa.

Muž sa prechádza po predajni, odškrtáva zo zoznamu jednu položku za druhou a keď si nie je istý, zavolá domov.

„Ahoj. Mám kúpiť minerálku či pramenitú vodu?“

„Pramenitú majú len San Terra.“

„Tak dobre, ahoj.“

Vyrábajú podľa zadania

„Privátne značky nám zaberajú 35% výroby, netvoria však 35% zárobku,“ vysvetľuje riaditeľ spoločnosti Nealko Oravan Peter Barkoci.

S výrobou privátnych značiek začali v roku 2001, kedy tvorila až 70% produkcie. Tá postupne klesala, až sa dostala hlboko pod polovicu. A ďalej by už klesať nemala.

Pre firmy je totiž najvýhodnejšie zvyšovať podiel vlastných značiek, to by sa však stroje nemuseli hýbať tak často. Privátne značky sú zárukou pravidelných odberov, vyťaženia výrobných liniek a vysokých objemov produkcie.

„Nemôžeme robiť len jeden druh výrobkov, lebo by sme pracovali od šiestej do desiatej. Preto robíme aj privátne značky, čo má pre nás veľký význam na znižovanie réžie, pretože stroje musia vyrábať,“ konštatuje si Barkoci.

Podľa neho majú privátne značky vrchol výkonnosti už za sebou. Záujem o ne stúpal do roku 2008, no od roku 2010 sa stabilizuje a drží na rovnakých číslach.

Nesúhlasí s ním riaditeľ nákupu v Kauflande Richard Bendík. Podľa neho sa záujem o deväť typov ich privátnych značiek zvyšuje aj naďalej.

„Podiel privátnych značiek rastie z roka na rok, takže to svedčí o stúpajúcom záujme a dôvere zákazníkov. V roku 2016 tvoril podiel výrobkov privátnych značiek približne jednu tretinu výdavkov v domácnosti.“

Dôvodom ich úspechu je, že ľudia predtým nikdy nevideli tak lacné limonády, ako dokázali reťazce predávať. Najčastejšie sa s nimi dá stretnúť práve v segmente potravín a výnimkou nie sú ani minerálne vody, mlieko, olej či múka. Všeobecne však platí, že najpredávanejšie privátne značky sa skoro vôbec neodlišujú od najpredávanejších produktov komerčných značiek.

„Dodávatelia našich privátnych značiek sú starostlivo vyberaní, aby sme dokázali zaistiť stabilnú kvalitu. Taktiež musia mať záujem o dlhodobú spoluprácu a o dodávky výrobkov podľa našich špecifikácií,“ vysvetľuje Bendík.

„Robíme tri druhy stolových vôd s príchuťou citróna, lebo každý chce inú. Pre výrobu je to síce komplikácia, no vždy sa snažíme naplniť požiadavky zákazníkov,“ hovorí Barkoci.

História privátnych značiek

„Pred 15 rokmi bolo ambíciou privátnych značiek byť cenovým lídrom a kvalita bola až na druhom mieste. Dnes už takéto privátne značky nemajú šancu na úspech, lebo kvalitou musia konkurovať značkovým výrobkom,“ povedal Bendík.

Aj preto začali reťazce postupne vstupovať do výroby a produkty si nechali vyrábať na mieru.

„Každý výrobok privátnej značky je vyrobený podľa našich predstáv a nami stanovenej špecifikácie. Najskôr stanovíme parametre a až následne oslovujeme dodávateľov s presne stanovenou špecifikáciou výrobku,“ prezradil Bendík.

Zadanie na stolovú vodu San Terra sa však oproti originálu nijak nemenilo. Je rovnaká ako Oravská pramenitá voda a nachádza sa v rovnakej fľaši, iná je len etiketa.

„Firmy zadávajú konkrétne podmienky, ako má výrobok vyzerať. Pri stolovej vode však nemáme čo zmeniť a nie je na nej čo pokaziť,“ povedal Barkoci.

Dospelému človeku s hmotnosťou 70 kilogramov by mali uhasiť smäd dva až tri litre vody denne. Keby sme ju nakupovali v plastových fľašiach, boli by to desiatky ušetrených centov denne.

Traja ľudia vo výrobe

Ak chcete zažiť budúcnosť, navštívte Nealko Oravan, kde sa stolová voda San Terra vyrába. Je to ako ocitnúť sa v dvadsiatomdruhom storočí.

Po sklade sa premáva elektrovozík a všetku elektrickú energiu, ktorú spotrebujú, si sami aj vyrobia. Nie však hocijako, ale z obnoviteľných zdrojov. Majú dve vodné elektrárne a množstvo solárnych panelov. Pritom na smene pracujú len traja ľudia.

Nás však privíta prázdna hala a pohľad na veľký kôš, kde ležia akési skúmavky. Po chvíli sa dozvieme, že sú to formy na výrobu plastových fliaš. O pár metrov ďalej vojdú do stroja, ten ich nafúkne a keď si čidlo všimne nejakú chybu, fľašu ďalej nepustí. Bežne však letia ďalej po konštrukcii, až pripomínajú plášť vejúci vo vetre.

Zastaví ich ďalší stroj, ktorý nalepuje etikety. Práve sa vyrába neperlivá voda San Terra Aqua. Kým na začiatku pásu čakajú v rade prázdne fľaše, ďalej sú už naplnené vodou a neskôr aj zabalené.

Naplniť ich dokážu 15-tisíc za hodinu, stačí uvoľniť zdroj vzdialený osem kilometrov. Každá z fliaš sa najskôr krúti v stroji ako v kolotoči a keď je práve dole hlavou, stroj dnu strekne dusík kvôli ochrannej atmosfére.

Prečítajte si tiež:Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko Čítajte 

Vedľa zatiaľ slabomodré vrchnáky stúpajú nahor ako loptičky v Loto, každý čaká rovnaký osud. Do fľaše natečú dva litre tekutiny, odpojí sa od plniča a o pár sekúnd neskôr je už uzavretá. Otvorená je maximálne na úseku jedného metra.

Nebyť ľudí vo výrobe, pípajúci stroj by ostal zaseknutý navždy. Jeden zo zamestnancov spozornie a stroj po chvíli spojazdní.

„Čo máte na starosti?“ pýtam sa ho.

„Aby išla výroba bez problémov. Druhý kolega rozváža palety po sklade,“ odpovedá.

Dostať sa do výroby však nebolo jednoduché. Museli sme prejsť cez kancelárske priestory, počkať na biele plášte, otvoriť si dvere pípačom a vydezinfikovať ruky.

„Najskôr mydlom, potom dezinfekčným a nakoniec ruky utrieť,“ ukazuje Barkoci.

Tri a pol tisíca paliet v sklade

Naplnené fľaše sú nastúpené ako vojaci a jedna po druhej vchádzajú do baliaceho tunela. Ten ich zabalí do fólie po šiestich a po páse posunie ďalej. Ostáva naložiť ich na paletu, automaticky omotať ochrannou fóliou a odviesť do skladu.

Naraz tam vie byť 3,5-tisíca paliet. To sú 2 625 000 litrov vody. Teplota 12°C z nich robí prirodzenú klimatizáciu, ktorá v zime sklad ohrieva, v lete chladí.

San Terra však nie je jediná privátna značka, ktorú nájdete na pultoch Kauflandu. Logo s červeným rámikom sa nachádza na stovkách ďalších výrobkov.

„Našou snahou je v každom sortimente ponúknuť alternatívu vo forme privátnej značky. Preto sa púšťame do inovatívnych segmentov ako sú Take it Veggie, Bio segment či luxusný segment Exquisit,“ povedal Bendík.

V rámci výroby však nestačí, že spoločnosť dostane zadanie na chuť privátnej značky. Výrobky sú pravidelne kontrolované, aby dokázali zabezpečiť ich nemennú kvalitu. O tom, že sa to darí, svedčí ocenenie Najdôveryhodnejšia privátna značka 2016, ktorú Kaufland získal so značkou K-Classic.

Dôveru zvyšuje aj istota, že ak by sa vyskytol nejaký problém, Nealko Oravan dokáže z predajní stiahnuť celú šaržu. Aj vďaka tomu sa zákazník môže spoľahnúť, že kvalita sa meniť nebude. Kvalita privátnych značiek preto v mnohých prípadoch prevyšuje kvalitu komerčných značiek. Nikdy nie však cenu.

„Zárukou nižšej ceny privátnych značiek sú garantované veľké objemy produkcie, vyťaženie výrobnej linky a nižšie náklady na marketing. Sú teda výbornou alternatívou pre zákazníkov, ktorí chcú dobrú kvalitu za výbornú cenu,“ uzatvára Bendík.

Prečítajte si tiež:Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného Čítajte 

Tento článok vám prináša Kaufland.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Neprehliadnite tiež

Éčka u nich nemajú miesto.


SME Creative

Mliečne baktérie sú najdôležitejší spolupracovníci.


SME Creative

Záujem o ne je po celý rok.


SME Creative a 1 ďalší

Ničenie vitamínov mrazom je mýtus.


SME Creative a 1 ďalší