SME

Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich

Obraz poisťovákov je väčšinou negatívny. Aká je ich skutočná práca?

Zuzana Juríková (Kabzanová) vo svojej petržalskej kancelárii. (Zdroj: Jakub Čaprnka)

Klop, klop. Zaťuká na dvere a... nič. Chvíľu počká. Pozrie sa nad kukátko a hľadá menovku, ktorá však chýba. Doma buď nikto nie je, alebo zaklopala príliš jemne. Skúsi to ešte raz.

„No ahoj, už ťa čakáme. Poď dnu,“ otvorí usmiata kamarátka.

Zuzana Juríková (Kabzanová), obchodná konzultantka z Generali, však neprišla na návštevu, ale pracovne. Vstúpi do bytu a prejde do obývačky. Najprv prehodia pár slov o práci, o rodine, o varení a prejdú k cestovnému poisteniu.

„Tak čo? Kam sa chystáte?“ zisťuje potrebné informácie.

„Do Kambodže.“

„V rámci dovolenky?“ pokračuje a podchvíľou cvaká perom. Občas sa pozrie do papierov, občas do počítača a keď si nie je istá, na chvíľu sa odmlčí. Je to jej prvá zmluva a hneď záplava otázok.

„Čo ak nám zrušia let alebo prerušia cestu? Zabezpečíte nám hotel? Je v cene poistenie batožiny? A čo zodpovednosť za škodu? Mení sa niečo, keď letíme cez Rusko a Irak? Je možné aj storno?“

„Momentík, overím to,“ hovorí za každou treťou otázkou. Postupne sa situácia otočí, až získa nad stretnutím kontrolu a režíruje si ho sama.

„Plánujete sa venovať aj nejakým športom?“

„Cez aké krajiny budete prechádzať?“

„V akej nadmorskej výške sa budete pohybovať?“

Prvá zmluva sa podarila.

Takto vyzeral jej začiatok pred siedmimi rokmi. Pri spomínaní vie byť na seba kritická.

Cena ako hlavné kritérium?

Dnes pracuje inak. Klientom necháva voľnosť a jej cieľom nie je podpisovať zmluvy na prvom stretnutí.

„Nebola to moja vysnívaná práca a v tejto oblasti som nikdy predtým ani nepracovala. Postupne som pochopila, že ponuku sa nedá robiť hneď na mieste a s klientom sa najprv treba porozprávať. Manažér nám totiž opakoval, že nikdy nemáme uzatvárať zmluvu za každú cenu. Klientovi tým môžeme ublížiť,“ opisuje Zuzana.

S poisťovníctvom začala polročným adaptačným obdobím, kedy prebiehali školenia a počas celej doby mala nad sebou dohľad nadriadeného. V súčasnosti takýto adaptačný proces netrvá šesť mesiacov, ale dvanásť a je plne hradený poisťovňou Generali. Základom sú produktové školenia, neskôr na rad prichádzajú aj nadstavbové zamerané napríklad na komunikáciu.

Kým na začiatku neodmietala žiadneho klienta, dnes k tomu občas dôjde. Napríklad v prípade, keď je hlavným kritériom cena a klient si len robí prieskum. Vtedy sa s ním rozlúči a odporučí vrátiť sa neskôr, keď bude mať prieskum hotový.

Kedysi sa veľmi snažila vcítiť do rozmýšľania klientov, až im nedávala priestor, aby sami urobili rozhodnutie. Dnes už to necháva na nich, prípadne po dohode s klientom využívajú vylučovaciu metódu a spoločne vyškrtávajú, ktorý z bodov v rámci nastavenia poistenia nie je pre neho až tak dôležitý.

„Je potrebné pochopiť, prečo si uzatvárajú poistenie. Rozprávam sa s nimi otvorene, zároveň však akceptujem ich rozhodnutie,“ hovorí.

Poistky tak vyrába na mieru. Do zmluvy zahrnie tie riziká, ktoré sú pre klienta dôležité. Každý má svoje potreby a tak vždy vzniká jedinečná zmluva. Cez internet je však takáto možnosť obmedzená, preto považuje osobné stretnutia za dôležité.

„Rád by som vás už nevidel,“ smejú sa niektorí klienti po podpísaní poistky a dodajú. „Teda kvôli nejakému nešťastiu.“

Vlastné tempo a pracovný čas

Stretnutia považuje za tú príjemnejšiu časť svojej práce. Neraz sa stane, že klientovi aj ponúkne kávu, aby sa cítil pohodovo. Bez mlieka a bez cukru? Samozrejme, prinesiem. Každý utorok býva vo svojej kancelárii v Petržalke, inak chodí za klientami po celom kraji.

Jej práca však nie je len o rozprávaní sa s klientmi a varení kávy. Najnáročnejšie chvíle prichádzajú po stretnutiach, keď zo získaných údajov vytvára konkrétne ponuky a kombinuje ich vždy nanovo. Zohľadňuje situáciu klienta aj jeho rodiny a výsledok vedia ovplyvniť aj detaily ako rizikovosť zamestnania, aktívne športovanie, časté cestovanie či choroby v rodine.

Nepracuje však nonstop. Niekedy pracovný deň úplne vynechá, inokedy zas pracuje aj dvanásť hodín denne.

„Bolo obdobie, kedy mala veľmi málo času. Teraz je to lepšie, má viac voľného času. Chodievame spolu na hríby a pozeráme televíziu.“ opisuje šestnásťročný syn Henrich.

Vďaka svojej snahe patrí k jedným z najlepších obchodníkov Generali na Slovensku. Voľný čas si plánuje sama, spoločne s rodinou chodia pravidelne k moru do Talianska a na rôzne výlety po Slovensku.

Kto môže byť obchodníkom

Jej syn bol práve v tretej triede základnej školy, keď ju v bývalej práci objavil jeden z klientov. Zaujalo ho, ako komunikuje s ľuďmi, tak ju oslovil. Poisťovníctvu sa tak začala venovať popri práci a po večeroch. Vydržalo jej to rok, až sa nakoniec rozhodla, že jednu prácu odloží do rohu. Vyhralo poisťovníctvo.

Začínala ako každý nováčik v Generali s fixnou štartovacou odmenou. Výšku príjmu si ale ovplyvňovala sama. “Zrazu som nevedela, akú budem mať v budúcnosti výplatu. Bol to veľmi zvláštny pocit.” usmeje sa.

„Aká bola? Potešila?“

„Samozrejme,“ usmeje sa ešte viac.

Do zamestnania s pevnou pracovnou dobou by sa už nevrátila. V poisťovníctve totiž nejde len o to, koľko času človek odpracuje, dôležitejšia je pravidelnosť. Ak má obchodník dve stretnutia denne bude úspešný ak štyri bude veľmi úspešný. O tom, kedy a koľko stretnutí bude mať, rozhoduje vďaka živnosti a práci na voľnej nohe sama.

Väčší počet stretnutí sa nemusí prejaviť hneď pri najbližšej výplate. „Väčšinou to príde až neskôr. Ja som si veľa kontaktov naštartovala cez leto a väčšina z nich mi padla na október,“ vymenúva Zuzana.

Nové osoby však nehľadá len v okruhu svojej rodiny, kamarátov a bývalých spolužiakov. Jednak dostáva databázy klientov priamo od poisťovne a navyše má množstvo stretnutí aj vďaka odporúčaniam.

Postupne sa tak stáva rodinným poisťovákom, s čím stúpa aj miera zodpovednosti. Ak by niekomu navrhla nevýhodnú zmluvu, dozvedeli by sa o tom aj ostatní. A tak by sa niečo, čo buduje roky, rozpadlo ako domček z karát.

Obchodníci by však mali spĺňať viacero kritérií. Dnes by vhodnú osobu na prácu s poistkami dokázala odhadnúť aj ona.

„Veľa sa dozviete zo správania človeka. Vôbec to nemusí byť extrovert, veď aj ja som introvert. Obchodníci však musia byť trochu zvedaví, mať rozumný pohľad na svet, predstavu o tom, čo chcú a byť trochu odvážni,“ vymenúva základné vlastnosti.

Obchodník by mal byť človek, ktorý dokáže pracovať v digitálnom prostredí. K dispozícii má softvér, ktorý mu uľahčí orientáciu v poisteniach a jednotlivých poistných rizikách, ktoré zahŕňajú. Zuzana najčastejšie pracuje na notebooku, s ktorým chodí aj na stretnutia. Časy chodenia od dverí k dverám, listovania v Zlatých stránkach a kilogramov papierov sú tak už definitívne preč.

Čas pre seba

S manželom najčastejšie na motorke chodí – vďaka neďalekému Rakúsku a kvôli nebezpečnosti slovenských ciest – do Štajerska. Kedysi aj ako šofér, dnes už len ako spolujazdec.

Je posledný júnový týždeň a v rakúskom Mariazelli znie slovenčina. Podobne ako pred mesiacom, pred rokom a na začiatku aj konci každej sezóny.

Zuzana s manželom poznajú baziliku zo 17. storočia už veľmi dobre, zato koncert pod holým nebom tu zažili len raz. Pred budovou bieloružovej baziliky stáli stovky hudobníkov a všetci sa pozerali jedným smerom, dopredu na dirigenta.

Muzikanti oblečení v typických rakúskych tmavozelených, červených a šedých kostýmoch, s horiacimi fakľami a čiernymi klobúkmi fúkali na zaplnenom námestí do trubiek a udierali do bubnov. Výsledok ako z filharmónie.

Je to len jeden z mnohých čarovných zážitkov, na ktoré si stihne urobiť čas. Zuzana je vďačná za možnosť spraviť si voľno kedykoľvek podľa vlastného uváženia, čo jej práca obchodníčky umožňuje.

Zistite viac o práci obchodného konzultanta a overte si, či by ste sa na túto pozíciu hodili. Viac informácií nájdete na http://www.prijemnepondelky.sk/

Tento článok vám prináša poisťovňa Generali.
Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Autor: pre Generali

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Program by mal pomôcť približne 40-tisíc ľuďom.


TASR
Na snímke budova Úradu pre reguláciu elektronický komunikácií a poštových služieb v Bratislave.

Nahradiť má pôvodne plánovanú aukciu na frekvencie 900 MHz a 2100 MHz.


TASR
Ilustračné foto.

Bulharské vlády sústavne obhajujú prijatie eura.


TASR
Ilustračné foto

Prepúšťanie sa dotkne prevažne pracovných miest v kanceláriách.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu