SME

Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok

Nadácia Tatra banky udeľovala ceny za umenie.

Čo má spoločné rapper Vec, Slovenská národná galéria a klavírny recitál? Nadácia Tatra banky udeľovala už 22-krát ceny za umenie. Nominácie do tejto ceny predkladá akadémia zložená z 98 členov, predchádzajúcich laureátov a víťaza vyberá porota zložená zo známych hercov, spisovateľov, dizajnérov a tiež umelcov rôzneho typu.

Nezáleží na druhu umenia, nomináciu môže získať každý kvalitný umelecký počin. Tento rok bol v kategórii hudba nominovaný s novým albumom hiphoper Vec a vedľa neho klavírny recitál či pastorálie. V knižnej tvorbe poviedky, vydavateľstvo aj poézia. A napríklad v takom dizajne grafická úprava knihy, vizuálny koncept baletu a publikácia o typografii. Preto je táto cena za umenie výnimočná.

Najlepšie si hodnotu tejto ceny predstavíte, ak sa pozriete na spektrum výhercov v tomto roku. V audiovizuálnej tvorbe vyhrala Iveta Grófová za réžiu filmu Piata loď. Priznala sa, že počas nakrúcania filmu klamala a bolo jej to aj ľúto, keď detským hercom chcela „pred kamerou vysvetliť, že pôjdeme už poslednýkrát a vedela som, že to nebude poslednýkrát.“ Film je o deťoch, ktoré hľadajú záchranné člny spájajúce svet fantázie a tvrdú realitu života.

V divadle si cenu odnášal režisér Marián Pecko za inscenáciu Vojna nemá ženskú tvár. Hrajú ju v divadle v Martine. Vychádza z knihy ruskej autorky, držiteľky Nobelovej ceny Svetlany Alexijevič, ktorá zaznamenala rozhovory so ženami, ktoré bojovali na bojiskách druhej svetovej vojny. „Je tam veľa nádeje, viery v človečenstvo, budúcnosť. Zdá sa mi, akoby nebezpečenstvo bolo bližšie a bližšie k nám. To bol zásadný dôvod, prečo sme inscenovali túto hru,“ ozrejmil Marián Pecko.

Pavol Bálik vyhral kategóriu Dizajn. Riadi sa životným mottom „Rob si čo chceš“ a vytvoril koncept a grafickú úpravu kultovej knihy Itala Calvina Neviditeľné mestá. Podarilo sa mu vymyslieť, ako to urobiť, keď chcete „knihu zažiť“. Ilustrácie skryl do zlepených stránok, ktoré, ak čitateľ nechce, nemusí ich vidieť. Ak chce, použije priložené mongolské pečatidlo a ilustrované stránky rozreže.

V hudbe odchádzala s cenou z pódia Daniela Varínska za interpretačný výkon v klavírnom recitáli – R. Schumann, J. Cikker, L. van Beethoven. Kto by o nej v detstve povedal, že sa raz stane klavírnou virtuózkou? Veď ako o sebe prezradila, ani nemala vysnívané povolanie. „Bývali sme na Zobore nad Nitrou a tam som sa skôr škriabala po stromoch a bila sa s chlapcami." Ale pridala aj hlboké myšlienky, ktoré dokáže v hudbe nájsť len človek, ktorý sa do nej opakovane ponára dlhé roky: „Mne sa na tejto sonáte páči, že u Beethovena nikdy neprídete do momentu beznádeje, zúfalstva alebo tragédie. Beethoven vždy ukazuje východisko, cestu, zmierenie, a každý jeden človek sa podľa mňa môže identifikovať s týmto posolstvom.“

Mária Ferenčuhová napísala básnickú knihu Imunita, s ktorou vyhrala kategóriu Literatúra. Prezradila, že nemá rada okrem držkovej polievky tlak zvonka aj zvnútra. No práve ten jej pomohol napísať ocenenú knihu. „Nezrodila sa z ničoho pôžitkárskeho alebo príjemného, ale naopak z bolesti a utrpenia, ktoré som mala možnosť vidieť okolo seba. A zároveň, keďže tie veci prichádzajú zvonka aj zvnútra, tak možno to bola zvláštna reakcia na signály môjho vlastného tela, ktoré si už pýtalo pomoc.“

No a za výtvarné umenie si cenu odniesli kurátorky, ktoré vtipne podotkli, že vlastne vyhrali umeleckú cenu a pritom nič nevytvorili. Cenu dostali za koncepciu a kurátorstvo výstavy „sen x skutočnosť/Umenie & propaganda 1939 – 1945“. Keď mali opísať svoju najvýraznejšiu vlastnosť, prezradili, že jedna má podrezaný jazyk, druhá je vytrvalá a tretia jedovitá. A spoločne vytvorili silnú výstavu, ktorá reflektuje dnešnú dobu v umení a propagande počas vojnového Slovenského štátu.

Špeciálnu cenu mladý tvorca si odnieslo naraz 35 umelcov v rôznych kategóriách umenia.

Mimochodom, úspešní tvorcovia nie sú žiadni ľudia sršiaci sebavedomím. Takmer všetci mali pri odovzdávaní trému a priznávali to aj do mikrofónu. Možno tiež inšpirácia pre tých, ktorí sa v rámci umenia nevedia marketingovo predať. Len tvorte. Aj vy môžete raz stáť na pódiu medzi víťazmi.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 098
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 643
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 580
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 775
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 091
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Onkologické ochorenia sú druhou najčastejšou príčinou hospitalizácií a úmrtí na Slovensku.


INZERCIA 3 h

Po pandémii, keď sa ekonomiky snažia oživiť a hľadajú stabilnú budúcnosť, digitálne meny ako Bitcoin opäť získavajú na význame.


INZERCIA 3 h

Nové číslo Historickej revue už v predaji aj s knižnou predplatiteľskou akciou.


INZERCIA 3 h
SkryťZatvoriť reklamu