INZERCIA

Prepojenie Smokovcov s Lomnicou pomôže obom strediskám

TMR sa seriózne zaoberá možnosťami oživenia lyžovania v Smokovci.

Prepojenie Smokovcov s Tatranskou Lomnicou pomôže obom strediskám aj doprave súčasne

Viete, čo majú spoločné najlepšie francúzske, kanadské a švajčiarske vysokohorské strediská? V posledných rokoch sa blízke strediská vzájomne prepájajú, aby poskytli návštevníkom lepší oddych a zaujímavejšie zážitky. Okrem týchto plusov má prepájanie menších stredísk aj ďalší veľký prínos. A tým je čistejšie ovzdušie a menej automobilovej dopravy priamo v strediskách. Tú nahrádzajú vzájomne prepojené ekologické dopravné prostriedky – vlaky, električky, elektrobusy a lanovky. Podobné lanovkové prepojenie, ktoré by mohlo spojiť Smokovce s Tatranskou Lomnicou, má rovnako potenciál pomôcť obom strediskám aj tatranskej doprave.

Moderná lanovka s minimálnym zásahom do prírody

Tatranská Lomnica a Starý Smokovec sú tradičnými turistickými centrami v Tatrách. Avšak ich ďalší a najmä udržateľný rozvoj je limitovaný prírodnými podmienkami. Najmä v Smokovcoch je veľký dopyt po oživení tradície lyžovania, ktoré tu má bohatú históriu. Avšak ďalšie menšie, izolované lyžiarske stredisko v Tatrách by nedokázalo dlhodobo prežiť. Z tohto dôvodu sa zrodila myšlienka prepojenia oboch stredísk.

„V TMR sa seriózne zaoberáme možnosťami oživenia dlhej tradície lyžovania v Smokovcoch. Chceli by sme vytvoriť spolu asi 12 kilometrov zjazdoviek medzi Jakubkovou lúkou, spojnicou hotela Bellevue a Hrebienkom. Žiaľ, profily terénov v Starom Smokovci umožňujú vytvoriť stredisko len s modrými zjazdovkami. Dnešní návštevníci však požadujú kompletnú ponuku zjazdoviek. Preto by sme chceli prepojiť obe strediská novou lanovkou,“ vysvetľuje predseda predstavenstva a generálny riaditeľ TMR Bohuš Hlavatý.

Pre prepájaciu lanovku na trase Hrebienok – Skalnaté pleso je navrhnutý moderný 3S systém. Vďaka nemu by na celej 3-kilometrovej trase boli umiestnené len tri podpery. Nová lanovka by dokázala bezpečne premávať aj pri rýchlosti vetra skoro 100 km/hod. Tento fakt v kombinácii s trasou, križujúcou horský terén vo vyššej nadmorskej výške, znamená, že výstavba by si vyžiadala iba minimálny zásah do prírody a z údolia by bola takmer neviditeľná. Vďaka tichej a bezkolíznej prevádzke by lanovka predstavovala ideálny spôsob, ako krásy tatranskej prírody priblížiť skutočne všetkým.

Zapustená stanica pod terénom a trojkilometrová vyhliadková trasa

Projektanti z rakúskeho architektonického štúdia Seilbahnbüro Gröbner navrhli zapustiť východiskovú stanicu na Hrebienku do terénu. Z nej by štartovali veľké presklené kabínky na približne tritisícmetrovú trasu s výhľadom na Veľkú Studenú dolinu, Slavkovský štít a celé tatranské podhorie. Koncová stanica sa v návrhoch rakúskych projektantov nachádza v dosahu vrcholovej stanice kabínkovej lanovky z Tatranskej Lomnice. Samozrejme, ďalší návštevníci by mohli trasu súčasne absolvovať v opačnom smere. Vďaka lanovke dostanú návštevníci možnosť pohodlne si vychutnať pobyt v lete aj zážitky na snehu v dvoch tatranských strediskách bez toho, aby sa premiestňovali autom.

Až o tisíc áut denne menej medzi Smokovcom a Lomnicou

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo IDH analyzoval možný prínos lanovky pre zlepšenie dopravy v Tatrách. Jeho zistenia sú zásadné: prepájacia lanovka by mohla denne zredukovať počet prejazdov áut medzi Smokovcami a Tatranskou Lomnicou o minimálne 1 000. Zároveň by to znamenalo, že Lomnici by stačilo o 600 parkovacích miest menej, ako má dnes. Nižší počet áut na cestách by zároveň znamenalo zníženie emisií CO2 o 1,1 tony oproti dnešnému stavu. A, samozrejme, aj redukciu prachových častíc z naftových áut.

„V doprave, či už v mestách alebo v turistických centrách, platí, že ak chcete ľudí motivovať, aby vystúpili z áut a použili inú dopravu, musia mať k dispozícii lepšiu alternatívu. A to z hľadiska komfortu, rýchlosti alebo atraktívnosti. Tatry jednoznačne potrebujú posilniť ekologickú dopravu a jedným z prvých krokov by mohlo byť ekologické lanovkové prepojenie dvoch stredísk, ktoré by pomohlo ich rozvoju a zároveň viedlo k zníženiu dopravného zaťaženia Tatier. Samozrejme, lanovka nedokáže úplne vyriešiť problém tatranskej dopravy. Ale v kombinácii s novými zbernými parkoviskami, umiestnenými mimo obce, ktoré sú súčasťou projektu, má rozhodne potenciál pomôcť,“ hovorí Rastislav Cenký, riaditeľ inštitútu.

IDH medzi ďalšími opatreniami pre zlepšenie dopravy v Tatrách navrhuje nový inteligentný parkovací systém, v ktorom by väčšina áut vstupujúcich do Tatier z východnej strany zaparkovala v Tatranskej Lomnici a, naopak, autá zo západnej strany by odstavili v Starom Smokovci. A takisto kombináciu existujúcich a nových „zelených“ dopravných prostriedkov, ktoré by umožnili vytvoriť aj vo Vysokých Tatrách systém ekologickej dopravy.

Viac informácií o novej lanovke, ako aj zážitkové video z jej plánovanej trasy, nájdete na www.aketatrychceme.sk/projekt-kyvadlovej-lanovky.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,2 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?

Lepší výber odletu, ubytovania aj vychytených termínov a cenový bonus.

Tlačové správy

Pivovarníci rozdeľujú peniaze

Rozhodnite, komu pôjde tisíc eur.

Tlačové správy

Najkrajšie americké národné parky

Neostávajte iba v slávnych mestách USA. Vydajte sa na západ do národných parkov.

Tlačové správy

Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí

Správna skúšobná jazda môže odhaliť, že vybrané vozidlo pre vás nie je to pravé.