Prepojenie Smokovcov s Tatranskou Lomnicou pomôže obom strediskám aj doprave súčasne
Viete, čo majú spoločné najlepšie francúzske, kanadské a švajčiarske vysokohorské strediská? V posledných rokoch sa blízke strediská vzájomne prepájajú, aby poskytli návštevníkom lepší oddych a zaujímavejšie zážitky. Okrem týchto plusov má prepájanie menších stredísk aj ďalší veľký prínos. A tým je čistejšie ovzdušie a menej automobilovej dopravy priamo v strediskách. Tú nahrádzajú vzájomne prepojené ekologické dopravné prostriedky – vlaky, električky, elektrobusy a lanovky. Podobné lanovkové prepojenie, ktoré by mohlo spojiť Smokovce s Tatranskou Lomnicou, má rovnako potenciál pomôcť obom strediskám aj tatranskej doprave.
Moderná lanovka s minimálnym zásahom do prírody
Tatranská Lomnica a Starý Smokovec sú tradičnými turistickými centrami v Tatrách. Avšak ich ďalší a najmä udržateľný rozvoj je limitovaný prírodnými podmienkami. Najmä v Smokovcoch je veľký dopyt po oživení tradície lyžovania, ktoré tu má bohatú históriu. Avšak ďalšie menšie, izolované lyžiarske stredisko v Tatrách by nedokázalo dlhodobo prežiť. Z tohto dôvodu sa zrodila myšlienka prepojenia oboch stredísk.
„V TMR sa seriózne zaoberáme možnosťami oživenia dlhej tradície lyžovania v Smokovcoch. Chceli by sme vytvoriť spolu asi 12 kilometrov zjazdoviek medzi Jakubkovou lúkou, spojnicou hotela Bellevue a Hrebienkom. Žiaľ, profily terénov v Starom Smokovci umožňujú vytvoriť stredisko len s modrými zjazdovkami. Dnešní návštevníci však požadujú kompletnú ponuku zjazdoviek. Preto by sme chceli prepojiť obe strediská novou lanovkou,“ vysvetľuje predseda predstavenstva a generálny riaditeľ TMR Bohuš Hlavatý.
Pre prepájaciu lanovku na trase Hrebienok – Skalnaté pleso je navrhnutý moderný 3S systém. Vďaka nemu by na celej 3-kilometrovej trase boli umiestnené len tri podpery. Nová lanovka by dokázala bezpečne premávať aj pri rýchlosti vetra skoro 100 km/hod. Tento fakt v kombinácii s trasou, križujúcou horský terén vo vyššej nadmorskej výške, znamená, že výstavba by si vyžiadala iba minimálny zásah do prírody a z údolia by bola takmer neviditeľná. Vďaka tichej a bezkolíznej prevádzke by lanovka predstavovala ideálny spôsob, ako krásy tatranskej prírody priblížiť skutočne všetkým.
Zapustená stanica pod terénom a trojkilometrová vyhliadková trasa
Projektanti z rakúskeho architektonického štúdia Seilbahnbüro Gröbner navrhli zapustiť východiskovú stanicu na Hrebienku do terénu. Z nej by štartovali veľké presklené kabínky na približne tritisícmetrovú trasu s výhľadom na Veľkú Studenú dolinu, Slavkovský štít a celé tatranské podhorie. Koncová stanica sa v návrhoch rakúskych projektantov nachádza v dosahu vrcholovej stanice kabínkovej lanovky z Tatranskej Lomnice. Samozrejme, ďalší návštevníci by mohli trasu súčasne absolvovať v opačnom smere. Vďaka lanovke dostanú návštevníci možnosť pohodlne si vychutnať pobyt v lete aj zážitky na snehu v dvoch tatranských strediskách bez toho, aby sa premiestňovali autom.
Až o tisíc áut denne menej medzi Smokovcom a Lomnicou
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo IDH analyzoval možný prínos lanovky pre zlepšenie dopravy v Tatrách. Jeho zistenia sú zásadné: prepájacia lanovka by mohla denne zredukovať počet prejazdov áut medzi Smokovcami a Tatranskou Lomnicou o minimálne 1 000. Zároveň by to znamenalo, že Lomnici by stačilo o 600 parkovacích miest menej, ako má dnes. Nižší počet áut na cestách by zároveň znamenalo zníženie emisií CO2 o 1,1 tony oproti dnešnému stavu. A, samozrejme, aj redukciu prachových častíc z naftových áut.
„V doprave, či už v mestách alebo v turistických centrách, platí, že ak chcete ľudí motivovať, aby vystúpili z áut a použili inú dopravu, musia mať k dispozícii lepšiu alternatívu. A to z hľadiska komfortu, rýchlosti alebo atraktívnosti. Tatry jednoznačne potrebujú posilniť ekologickú dopravu a jedným z prvých krokov by mohlo byť ekologické lanovkové prepojenie dvoch stredísk, ktoré by pomohlo ich rozvoju a zároveň viedlo k zníženiu dopravného zaťaženia Tatier. Samozrejme, lanovka nedokáže úplne vyriešiť problém tatranskej dopravy. Ale v kombinácii s novými zbernými parkoviskami, umiestnenými mimo obce, ktoré sú súčasťou projektu, má rozhodne potenciál pomôcť,“ hovorí Rastislav Cenký, riaditeľ inštitútu.
IDH medzi ďalšími opatreniami pre zlepšenie dopravy v Tatrách navrhuje nový inteligentný parkovací systém, v ktorom by väčšina áut vstupujúcich do Tatier z východnej strany zaparkovala v Tatranskej Lomnici a, naopak, autá zo západnej strany by odstavili v Starom Smokovci. A takisto kombináciu existujúcich a nových „zelených“ dopravných prostriedkov, ktoré by umožnili vytvoriť aj vo Vysokých Tatrách systém ekologickej dopravy.
Viac informácií o novej lanovke, ako aj zážitkové video z jej plánovanej trasy, nájdete na www.aketatrychceme.sk/projekt-kyvadlovej-lanovky.