SME

Lanovka môže vrátiť Smokovce na lyžiarsku mapu

Lanovkové prepojenie Hrebienka so Skalnatým Plesom zapadá do systému ekologickej integrovanej dopravy v Tatrách.

Každoročne rastúca návštevnosť Tatier je síce dobrou správou pre podnikanie a zamestnanosť, ale zároveň výzvou pre životné prostredie. Minulý rok navštívili Tatry viac ako 3 milióny ľudí. Toto číslo zahŕňa nielen počet ubytovaných hostí, ale aj jednodňových návštevníkov, ktorí významne ovplyvňujú najmä dopravu medzi strediskami aj priamo v nich. Keďže sa neočakáva, že by záujem o Tatry klesal, je potrebné vážne sa zaoberať nielen tým, ako návštevníkov do Tatier dostať, ale aj akými spôsobmi sa budú po Tatrách pohybovať.

Fotografie Vysokých Tatier z prelomu 70. a 80. rokov sú varovaním. Stotisíce návštevníkov totiž na hlavných peších trasách od Cesty slobody do vyšších polôh spôsobovali každý rok výraznú eróziu pôdy na lúkach a deštrukciu kamenných turistických chodníkov. Alarmujúcim je aj nárast automobilovej dopravy, ktorý vytvára tlak na neustále rozširovanie parkovísk a vedie k častým kolónam pri vjazde do stredísk aj priamo v nich. Tento problém riešia takmer všetky horské strediská v Európe a aj preto sa na zvládnutie náporu návštevníkov v čoraz väčšej miere využívajú ekologické lanovky.

OŽIVENIE LYŽOVANIA V SMOKOVCOCH POMÔŽE HOTELOM AJ PENZIÓNOM

Z pohľadu zimnej sezóny sú dnes vo Vysokých Tatrách iba dve silné strediská: Štrbské Pleso a Tatranská Lomnica. Smokovce z tohto zoznamu vypadli na prelome 80. a 90. rokov, keď tu zanikla dlhá lyžiarska tradícia. Plánované obnovenie lyžovania z Hrebienka do Smokovcov, ktoré avizuje spoločnosť TMR, predpokladá vytvorenie atraktívneho strediska pre rodiny, s ponukou modrých zjazdoviek. Posilnenie zimnej ponuky by výrazne pomohlo najmä ubytovateľom, keďže dnes je v Smokovcoch asi 2 500 lôžok, ktoré je v zime problém obsadiť.

„Lyžiari na Slovensku majú rovnaké nároky ako všade vo svete. Chcú väčšie strediská, v ktorých môžu využívať rôzne náročné zjazdovky,oddýchnuť si a pokochať sa výhľadmi na okolitú prírodu. Smokovec, ak zostane menším izolovaným strediskom, nedokáže prilákať dosť návštevníkov a dlhodobo ekonomicky prežiť. Preto okrem rozvoja samotných Smokovcov navrhujeme aj prepojenie s Lomnicou,vďaka ktorému vznikne zaujímavé stredisko s kompletnou ponukou zjazdoviek,“ vysvetľuje myšlienku prepojenia generálny riaditeľ TMR Bohuš Hlavatý.

Pri súčasnom stave, keď Hrebienok neponúka dostatok vyžitia v zime, sa objavujú obavy z prudkého nárastu počtu ľudí na Skalnatom plese. Táto obava nie je opodstatnená, keďže prepájacia lanovka nie je izolovanou atrakciou, ktorá by mohla sama osebe prilákať do Tatier ďalších nových návštevníkov. Práve naopak, tým, že ponúkne pohodlný presun oboma smermi, môže prispieť k lepšiemu rozdeleniu návštevníkov do stredísk. Popri lyžovaní v zime aj počas celého roka by uľahčila aj prístup návštevníkov k podujatiam, ktorých miestom konania je často práve Hrebienok. Celoročne by tak vzniklo viac dôvodov zostať v Tatrách na dlhší pobyt a znížila by sa závislosť oboch stredísk na jednodňových návštevníkoch.

MENEJ ÁUT NA TATRANSKÝCH CESTÁCH AJ VĎAKA PREPÁJACEJ LANOVKE

Vysoké Tatry dnes musia vyriešiť mnoho problémov, od zvládnutia rastúceho počtu turistov, cez snahu o zvýšenie podielu viacdňových návštevníkov až po posilnenie ekologickej dopravy. Prepájacia lanovka sama osebe nedokáže úplne vyriešiť žiaden z nich, ale má potenciál výrazne prispieť k zlepšeniu dnešnej situácie.

Dopravná analýza Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo IDH ukázala, že lanovka by dokázala znížiť počet prejazdov medzi Smokovcami a Tatranskou Lomnicou denne až o 1 000. To je v dopravne kritických dňoch, keď sa na cestách pohybuje viac ako 4-tisíc áut, zásadný prínos. Nižší počet áut na cestách by okrem toho priniesol menej prachových častíc z naftových áut a zníženie emisií CO2 o 1,1 tony oproti dnešnému stavu.

Pri posudzovaní lanovky by preto bolo prospešné zobrať do úvahy jej možný prínos vo viacerých smeroch: v dopravnom, pri rozvoji cestovného ruchu v zime aj v lete, ako aj pri rozmiestnení turistov na území Vysokých Tatier.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 138
  2. Každý piaty zomrie 8 796
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 774
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 8 750
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 791
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 728
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 947
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Onkologické ochorenia sú druhou najčastejšou príčinou hospitalizácií a úmrtí na Slovensku.


INZERCIA 8 h

Po pandémii, keď sa ekonomiky snažia oživiť a hľadajú stabilnú budúcnosť, digitálne meny ako Bitcoin opäť získavajú na význame.


INZERCIA 8 h

Nové číslo Historickej revue už v predaji aj s knižnou predplatiteľskou akciou.


INZERCIA 8 h
SkryťZatvoriť reklamu