SME
reklama

Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave

Vyrazte na kolesách za krásami Slovenska.

Slovensko je krajina plná kopcov, nížin aj roviniek. Ideálna kombinácia na poznávanie krajiny bicyklom. Mnoho cyklotrás začína priamo z miest, kam sa dá dopraviť autom. To znamená, že nemusíte šliapať do pedálov po hlavných cestách, ale bicykel, prípadne e-bicykel naložíte na nosič auta a po príjazde sa tešíte z peknej prírody a vetra vo vlasoch.

„Na Slovensku máme množstvo prirodzených nástupných miest, kde je možné parkovať a vyrážať na desiatky až stovky kilometrov trás. Spomeniem také miesta ako Vojenská nemocnica v Bratislave, Donovaly, Terchová, Kálnica, Piešťany, Snina, Poprad a mnohé iné,“ hovorí Michal Hlatký, predseda Slovenského cykloklubu a radí: „Dnes už je na internete dokopy zmapovaných viac ako 9000 km trás. Tie je možné stiahnuť si vo formáte GPS do mobilných zariadení či navigácii a vydať sa do prírody.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

My sme pre vás vytipovali trasy naprieč Slovenskom, na ktorých štart sa dostanete pohodlne autom a následne si užívate jazdu na bicykli, krásne výhľady aj zaujímavé zastávky.

Smer Topoľčianky

Jedna z príjemných rozjazdových jarných trás začína v meste Topoľčany, kde nie je žiadny problém s parkovaním, či prípadne ubytovaním, ak by ste sa tento kraj rozhodli spoznávať viac dní. Na zachytenie smeru z Topoľčian na Skýcov stačí jednoduchá mapa a máte pred sebou prvých 80 jarných kilometrov na bicykli. Prípadne sa autom môžete odviesť až do Klátovej Novej Vsi, kde sa začína prírodnejší terén.

„Za Klátovou Novou Vsou odbočíte do sedla pod Rakytou. Povrch cesty je rozbitý asfalt, no pri ceste do kopca to tak nevadí. Zo sedla je nádherný zjazd po nových asfaltkách. Zastávka je pri Zubrej obore, kde sa dá občerstviť v bufete a samozrejme pozrieť sa na Zubrov,“ opisuje krásy trasy smerom na Topoľčianky Peter Dragúň, predseda Klubu slovenských turistov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Vyhraj E-bikeVyhraj E-bike (zdroj: Continental)

Do Topoľčianok dorazíte po vedľajších cestách okolo viacerých žrebčínov. „Trasu je výhodné absolvovať na prvého mája, kedy je v Topoľčiankach deň otvorených dverí,“ radí zo skúsenosti Dragúň a dodáva: „Zo zámockého parku v Topoľčiankach vychádzate po dobrej asfaltovej ceste k odbočke na Hrušovský hrad. Treba ho vidieť, je impozantný. Z hradu už schádzate do partizánskej obce Skýcov.

Vidíte pekne opravený kaštieľ a aj cesta okolo cintorína zaujme. Nie je na ňom napísaný nadpis Dom smútku, ale optimistickejší Dom nádeje. Hneď za ním sú postavené nové pece na pálenie vápna aj s náučnými tabuľami. Posledných 20 km je radosť pretekať s vetrom vo vlasoch,“ opisuje krásnu cyklotrasu Dragúň.

Najkrajšie trasy hornej Nitry

Z Topoľčian je to už do Prievidze kúsok. Cyklistika na strednom Slovensku má totiž svoju perličku práve na hornej Nitre. Táto oblasť ponúka nekonečné možnosti horskej aj cestnej cyklistiky. Okolie Prievidze a Bojníc je kvalitne vybavené na možnosti parkovania, keďže turistický ruch sem ťahá Bojnický zámok. Mimochodom, práve jeden z najkrajších zámkov Európy budete mať zo sedla bicykla na očiach pri mnohých trasách, či už po asfalte, alebo na horskom bicykli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Pre MTBajkerov je ideálna cyklotrasa Štyroch chotárov v pohorí Žiar, kam sa dá dostať od Nedožier - Brezian. Okolie Veľkej Lehôtky nad Prievidzou ponúka kvalitné terény aj pre enduro a XC nadšencov a každoročne sa tu koná Bike Fest. Zaujímavý je Pálfyho trail nad Bojnicami. Priam stvorený na kombináciu auto a bike. Auto necháte v Bojniciach a po turistickej značke sa treba na bicykli dostať do Šútovského sedla, kde cesta začína. Končí priamo na lúke nad Bojnickým zámkom, čo je pekné miesto na oddych a vychutnanie si okolia hornej Nitry,“ hovorí Braňo Karas, tréner a predseda klubu VELOSVET cycling team Prievidza.

Zároveň dodáva, že ak už budete v tejto oblasti, oplatí sa vyskúšať aj vybudované traily nad Lehotou pod Vtáčnikom. „V obci je potrebné dostať sa autom až k lyžiarskemu vleku, čo je východisková trasa pre všetky traily v okolí. Pri vleku sa nachádza orientačná mapka, ktorá vám dá presné informácie, ako sa dostať k trailom a tiež o ich dĺžke a obtiažnosti.​“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľkú Fatru treba obísť. Jedine na bicykli!

Okolie Veľkej Fatry patrí k oblastiam, ktoré ponúkajú skutočne až „alpský charakter“ v domácom prostredí. Tak to vidí aj Martin Imrich, cyklista z MTBIKER a ponúka hneď jeden z krásnych výletov:

„Skvelá cyklotrasa je na Kráľovu Studňu, kam vedie viacero možností. Či už od Harmaneckej jaskyne alebo z Veľkého Šturca. Komu bude málo, môže to potiahnuť až hore na vrchol Krížna do výšky 1574 metrov. Doslova nádherné a veľmi pekne značené trasy ponúka aj Špania Dolina neďaleko Banskej Bystrice. Parkovanie v obci nie je žiadny problém. Je tam doslova spleť zvážnic a dá sa prejsť až na horské stredisko Donovaly.“

Prípadne môžete vyjsť autom priamo na Donovaly a celé si to zjazdiť v opačnom smere. Je to už len na vás. O krásne výhľady opäť nebude núdza. Spoločnosť vám bude robiť Veľká Fatra a neskôr úvodná časť hrebeňa Nízkych Tatier.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Martin Imrich dodáva: „Každopádne ak si chcete dať poriadne do tela odporúčam stúpanie na Kráľovu hoľu k vysielaču do výšky 1946 metrov z dediny Šumiac. To je skutočne lahôdka a dokonca tam ide asfaltová cesta. Síce rozbitá a s množstvom úsekov výmoľov, ale to väčšina bicyklov bez problémov zvládne.“ Ak cestu absolvujete, odmení vás čarovný výhľad na Vysoké Tatry.

Gader je skutočne pre každého

Na ceste medzi Martinom a Turčianskymi Teplicami sa oplatí odbočiť na Blatnicu. V obci sa dostanete autom až na koncové horné parkovisko. Je to zároveň východisko pre cyklotrasu po upravenej asfaltke naprieč Gaderskou dolinou. Po pár metroch zavadíte o odbočku na hrad Blatnica, kam sa však dostanete len po vlastných. Ak pokračujete hlavnou trasou na bicykli, okolo vás neustále zurčí potok a po chvíli zastavíte na stanici Mlynčekovo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odpočívadlo plné malých mlynčekov v potoku, ktoré sú lákadlom hlavne pre deti, ale ani dospelí si nenechajú ujsť vodné mlynčeky v akcii. Celá trasa je v miernom stúpaní, ale na ľahšom prevode ju zvládne aj absolútny cyklistický začiatočník. Pohodlne sa tak dostanete až k horskému masívu Čertova brána. Za ním je trasa už skôr pre nadšencov pešej turistiky.

Cesta k tomuto bodu a naspať k autu je približne 20 krásnych kilometrov a najviac si užijete návrat. Ide o najkrajšiu časť výletu, keďže vďaka miernemu kopcu, ktorý ste zdolávali smerom hore, máte pred sebou približne desať kilometrov zjazdu bez potreby šliapať do pedálov. Ide o jednu z mála kvalitných asfaltiek, ktorá sa vinie v unikátnom horskom prostredí.

Na sever Slovenska s dostatkom kondície

Ak už zamierite na Gader, nie je to ďaleko do Žiliny a aj tento kraj stojí za spoznávanie z cyklistického sedla. Keďže ide o sever Slovenska, dominovať budú kopce, no nie tak vysoké ako napríklad v oblasti Tatier. Už len v okolí Žiliny je toho skutočne veľa a keďže korením cyklistiky sú kopce, Martin Imrich ponúka dve trasy pre tých, čo sa plánujú trochu zapotiť:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Skúste výjazd na chatu pod Suchým z Varína, teda nie okolo Starého hradu, čo neznalých veľmi často pletie. Z Varína je to krásne stúpanie, miestami síce trochu strmšie, ale vždy predsa môžete chvíľu potlačiť. Odmenou bude posedenie na chate a výborné občerstvenie. Čarovným je aj stúpanie do sedla Javorina a to z dvoch trás. Buď zo Strečna, čo je trochu viac po teréne, alebo po starej rozbitej asfaltke zo Stráňav. Každopádne odmenou sú nádherné výhľady na Malú Fatru a celú Žilinskú kotlinu, ktorá je ako na dlani.“

Nikdy nezabudnite na prípravu

Pred tým, ako vyrazíte preskúmať jednotlivé cyklotrasy, je potrebné pripraviť telo aj bicykel. Po zime totiž nemusia mať najlepšiu kondíciu. „Vždy je vhodné sa na sezónu pripraviť či už po materiálnej stránke, teda prejsť kontrolou bicykla a dôkladným servisom, ale taktiež sa treba pripraviť aj fyzicky. Nohy, ruky, aj brucho, chrbát, core tela,“ radí Branislav Karas.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Michal Hlatký prízvukuje, že medzi najdôležitejšie aspekty patrí bezpečnosť: „Stále sa nájde množstvo turistov, ktorí jazdia bez prilby a základných reflexných prvkov. Preto by každý začiatočník mal mať určite prilbu a minimálne základné reflexné prvky. Odporúčam takisto okuliare, ktoré chránia zrak, keďže kedykoľvek môže do oka niečo vletieť. Takisto sú dôležité svetlá, najmä pri výjazdoch, keď už môže cyklistov zastihnúť tma.“

Do výbavy si určite zoberte základné minimum, ktoré odporúča Martin Imrich: „Nezabudnite aspoň základné veci na opravu defektu. Duša, pumpa, lepenie a nejaké malé náradie. Nie je totiž nič horšie, ako zabaliť krásny výlet pre smiešnu poruchu ako defekt, alebo slabo utiahnuté sedlo.“

Jednu z posledných rád, ale o to dôležitejších, ponúka aj Peter Dragúň: „Aby ste z jazdy na bicykli mali radosť, skontrolujte si výšku sedla. Základné pravidlo pre amatérov je, že ak sedíte na sedle, pätu dajte na pedál. Noha v kolene by mala byť vyrovnaná. Zabránite tým rýchlej únave svalov.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zoberte si do prírody e-bike, ktorý vám pomôže prekonať aj kopce a dlhšie vzdialenosti. Takéhoto pomocníka na cyklotrasy môžete vyhrať od 1. apríla 2018, ak nezabudnete prezuť vaše auto na letné pneumatiky s Continentalom.

Tento článok vám prináša Continental.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Autor: Marek Mittaš pre Continental

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 106
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 15 509
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 989
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 575
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 483
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 982
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 408
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 663
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 665
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 468
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 381
  6. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 369
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 359
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 717
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu