SME

Keď Slováci krotia morský vietor

CrazyFly z Nemšovej je známa značka vo svete kiteboardingu.

Poznajú ju už vo väčšine svetových prímorských stredísk od Floridy po Austráliu.

Ako jediný európsky špecializovaný výrobca produkujú väčšie série dosiek a šarkanov, ktoré predávajú v 90-tich krajinách sveta. Kiteboarding je prienik wakebordingu a jachtingu, človek stojí bokom na doske ako na snowborde a nad sebou má kite - menšieho šarkana podobného padáku. Jazdec ovláda dosku aj kite, naberá vietor a ten ho nesie naprieč vlnami. Šport postupne nahradil windsurfing a patrí medzi súčasné top adrenalínové vodné športy. Jazdí sa na mori aj na sladkovodných plochách, kde je vhodná sila a udržateľnosť vetra. Príbeh rodinnej firmy otca a jeho štyroch synov stojacich za známou slovenskou značkou športového náčinia má niekoľko neuveriteľných míľnikov. Zmeny v spoločnosti Crazy Fly boli vždy prejavom podnikateľskej odvahy a prezieravosti zmiešanej so zodpovednosťou a odhadom pre nálady trhu.

Americký sen na Slovensku

Na začiatku elektroinžinier Jozef Bukovčák starší v prvej polovici 90. rokov nabral skúsenosť s výrobou windsurfingov ako vedúci výroby vo fabrike amerických investorov na Slovensku. V Novom Meste nad Váhom sa v tom čase vyrábalo asi 10 veľkých značiek windsurfingov. Po piatich rokoch však americkí investori väčšinu výroby presťahovali do Ázie, kde bola pracovná sila a výrobné náklady ešte lacnejšie ako na Slovensku.

Jozef Bukovčák sa však nevzdal, požičal si peniaze od priateľov a dohodol sa s vybranými značkami a rozbehol vlastnú výrobu tradičných windsurfingových dosiek. Za dva roky už zamestnával desiatky ľudí a objednávky sa sypali. Majitelia značiek však stále viac tlačili na výrobnú cenu, porovnávali ju s cenou produktov v Ázii. Práve v tom čase, okolo roku 2000 priaznivci vĺn a vetra na celej zemeguli objavovali nový šport - kiteboarding.

Adaptovaná novinka zachránila biznis

Jozef Bukovčák poznal technológiu a rozhodol sa, že bude robiť aj dosky pre tento nový šport. „Windsurfingová doska mala 2,5 metra, doska pre nový šport len1,5 metra, z hľadiska technológie výroby ide o veľmi podobný proces,“ vysvetľuje najstarší syn Jozef Bukovčák mladší. A tak Bukovčákovci začali robiť kiteboardingové dosky pod vlastnou značkou CrazyFly.

V priebehu prvých päť rokov sa štruktúra výroby menila, rástol dopyt po kiteboardoch. V roku 2005 padlo rozhodnutie robiť len vlastné kiteboardy. „Úspech určili dva faktory - vystihli sme prvú silnú vlnu záujmu trhu a vstúpili sme do EÚ,“ zdôraznil Jozef Bukovčák mladší. Predajcovia v prímorských centrách v rámci rastu záujmu si bez problémov brali aj dosky vyrobené v strednej Európe. Vstup do EÚ zasa podstatne odbúral colnú administratívu, zrýchlil dodávky.

Keď predávate tisícky kilometrov ďaleko

Predaj kiteboardov bol však zložitý. Aj dnes, keď je značka pojmom, odbyt nestojí na veľkých sieťových odberateľoch. Osobitosťou podnikania so špecifickým športovým náčiním pod menšou značkou je veľký počet malých odberateľov v rôznych krajinách so silným športovým zázemím. Najväčší odberateľ – distribútor pre USA má len 20%-ný podiel na odbyte, druhý v poradí berie len 7% produkcie firmy. To sú oveľa vyššie nároky na administratívne zabezpečenie obchodu. Podľa Jozefa Bukovčáka mladšieho to má však aj pozitíva: „Ako zhodnotili aj bankári, riziko predaja je diverzifikované, ak zlyhá jeden dvaja odberatelia, firmu to zásadnejšie nepoloží.“

Produkty CrazyFly kúpite v Austrálii, v Thajsku, na Bahamách aj v športových strediskách Talianska, Španielska, Anglicka či Francúzska. Dôležitým odberateľom sú školy vodných športov.

Autom po pobrežiach

Na začiatku však manželia Bukovčákovci riešili predaj osobne, celé letá prejazdili v dodávke po Európe. Išli od špecializovaného obchodu k obchodu po pobreží jednotlivých krajín s doskami v kufri. Ak sa dohodli s predajňou, vyložili niekoľko dosiek a cestovali ďalej. Vzdialenejšie mimoeurópske destinácie bombardovali mailami a telefonátmi. „Dôležitú úlohu zohrala kvalita našich dosiek a flexibilita dodania. Oboje dosahujeme tým, že vyrábame priamo v Európe (na Slovensku), nie v Ázii,“ zdôrazňuje syn Jozef.

Uvedené dva dôvody boli rozhodujúce aj pre ďalší firemný míľnik. V roku 2010 začali vyrábať aj šarkany - kity. Práve v tejto oblasti vidia potenciál ešte rásť. Štandardne si totiž ľudia kupujú k jednej doske dva, prípadne tri kity rôznej veľkosti využiteľné podľa sily vetra. Tomu zodpovedá aj štruktúra predaja veľkých značiek, kitov sa predáva vo svete viac ako dosiek.

Realizuje sa celá rodina

Otec Jozef Bukovčák dozerá na technológiu výroby, od vyrezania jadra zo špeciálneho dreva až po poslednú uhlíkovú vrstvu na povrchu. Súčasne vyberá nové prvky, ako je tvar či povrch dosiek, testuje špeciálne materiály lepené na povrch. S otcom pôsobia vo firme aj všetci štyria synovia. Najstarší syn Jozef naskočil do firmy práve v čase rozbehu výroby kiteboardov. Stal sa predajcom a je ním dodnes. Venuje sa aj financiám.

Brat Michal vďaka talentu a ovládnutiu sveta počítačov rieši grafický dizajn kiteboardov. Tretí z bratov Juraj sa venuje marketingu, študoval ho v USA, vo Viedni aj v Anglicku. Odevný dizajnér najmladší Paľo pomáha so šitím šarkanov, šľapiek ku kiteboardu a textilných doplnkov.

Všetci piati sú presvedčení, že robia najkvalitnejšie dosky na svete. Povedomie o značke intenzívne budujú cez špecializované magazíny a s pomocou internetu, sponzorujú šiesteho jazdca svetového pohára. CrazyFly ponúka 10 modelov kiteboardov ročne, každý model raz do roka zmení dizajn a raz za tri roky prinesú zásadnú technologickú zmenu.

Partneri sú dôležití

Silného partnera v oblasti financií potrebuje firma Crazy Fly z niekoľkých dôvodov. Prvým je financovanie firmy počas sezónnych výkyvov odbytu, druhým je financovanie rozvoja.

S VÚB spolupracujú od roku 2013. „Dohodli sme sa na dobrých podmienkach pre postavenie firemného sídla spojeného s výrobou v Nemšovej. Bolo to splnenie dlhoročného otcovho sna,“ opisuje Jozef Bukovčák mladší. V novom sídle vznikol moderný priestor pre výrobu aj prácu 48 zamestnancov firmy.

Zásadnú oporu poskytla firme banka aj pri spracúvaní platieb z celého sveta prostredníctvom kariet. WEBPAY vytvorený s bankou je maximálne priateľský, vďaka nemu dokážu ráno prijať objednávku s platbou a už večer posielať dosku napríklad hoci na Nový Zéland.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 124
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 9 264
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 720
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 784
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 726
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 986
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Onkologické ochorenia sú druhou najčastejšou príčinou hospitalizácií a úmrtí na Slovensku.


INZERCIA 8 h

Po pandémii, keď sa ekonomiky snažia oživiť a hľadajú stabilnú budúcnosť, digitálne meny ako Bitcoin opäť získavajú na význame.


INZERCIA 8 h

Nové číslo Historickej revue už v predaji aj s knižnou predplatiteľskou akciou.


INZERCIA 8 h
SkryťZatvoriť reklamu