Vizuálny smog je problém. S billboardami končí prvá veľká spoločnosť

Ako bojovať s billboardami? Neinzerovať na nich.

Tak ako bežný smog, aj ten vizuálny zhoršuje naše životné podmienky. Tvoria ho billboardy, reklamy, pútače a množstvo zbytočností, ktoré by sme vidieť nepotrebovali. Výsledkom je, že všade vnímame rovnaké farby a tvary, pričom nám uniká bežný kolorit okolia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vizuálny smog nás reálne ohrozuje

„Vo verejnom priestore našich miest, ako aj vo voľnej krajine, vnímam príliš veľa rušivých vizuálnych prvkov. Množstvo nezmyselných dopravných značení, krikľavé fasády novozateplených budov alebo trakčné vedenia trolejbusov v mestách, až po všakovaké reklamné pútače, končiac množstvom billboardov popri cestách. Tieto prvky svojím množstvom a prevedením pútajú na seba pozornosť a zakrývajú skutočný obraz mestského interiéru alebo krajiny,“ hovorí architektka Lucia Streďanská.

SkryťVypnúť reklamu

„Kritická situácia je najmä v najväčších slovenských mestách ako Bratislava či Košice, kde sa od deväťdesiatych rokov rozšírila hustá koncentrácia billbordov, megabordov, citylightov, trojnožiek a ďalších foriem reklamy. Paradoxne, vonkajšia reklama aj dnes ešte stále pribúda,“ hovorí o súčasnom stave Ondrej Čupka, spoluzakladateľ združenia Zelená hliadka.

Nad reklamou začína víťaziť zdravý rozum

Bojovať s vizuálnym smogom v mestách sa dá jeho reguláciou.

„Podarilo sa vytvoriť Manuál reklamy Mestskej pamiatkovej rezervácii Žilina, ktorá sa v krátkej budúcnosti stane záväznou. Mestu sa podarilo vo veľkej miere "vyčistiť" cestu pod Strečnom od billboardov, taktiež zaniklo pár billboardov aj v širšom centre mesta, postupne by mali nasledovať ďalšie,“ hovorí o úspechoch v boji s vizuálnym smogom Streďanská.

SkryťVypnúť reklamu

„Pozitívnou zmenou je tiež novela stavebného zákona, ktorá umožnila samosprávam rýchlejšie získať rozhodnutie o odstránení reklamnej stavby,“ dodáva Čupka, ktorý sa so združením napríklad pričinil aj o riešenie problematiky reklamných plachtičiek, ktoré si rôzne viac či menej známe spoločnosti umiestňovali po zábradliach. Vďaka snahe samospráv i aktívnych obyvateľov táto nelegálna forma reklamy takmer zmizla.

Na druhej strane však stojí záujem o reklamu a príjmy z nej, ktorých sa prenajímatelia plôch nechcú vzdať.

Riešením na presycovanie priestoru je tak znižovanie outdoorovej reklamy a záujmu o ňu zo strany samotných zadávateľov. Tam, kde nebude dopyt, prirodzene vymizne aj ponuka.

Príkladom je Slovenská sporiteľňa, ktorá ako jeden z top piatich zadávateľov vonkajšej reklamy vo verejnom priestranstve už od 1. augusta 2018 neobsadí žiadnu reklamnú plochu. Banka verí, že týmto krokom inšpiruje ďalších zadávateľov na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

"Naša banka je silná vo využívaní digitálnej komunikácie a v práci s dátami, preto vo vonkajšej reklame pokračujeme len s označením vlastných pobočiek. Zároveň budeme využívať indoorové plochy, napr. v nákupných centrách, kinách, fitnescentrách a na ďalších miestach, v ktorých sú reklamné plochy už funkčnou a estetickou súčasťou priestoru. Veríme, že inšpirujeme aj ďalších zadávateľov na Slovensku,“ vysvetľuje Dáša Juríková, riaditeľka stratégie a rozvoja značky Slovenskej sporiteľne.

Billboardy sú najzábavnejšie, keď nevisia

„V 90. rokoch nám vonkajšia reklama obsadila mestá práve vďaka našej ľahostajnosti či pocitu, že billboard znamená bohatý západ a blahobyt. Dnes je na čase vytvoriť občiansky tlak, aby sa vonkajšia reklama rázne regulovala bez ohľadu na to, či ide o nelegálnu, alebo o legálnu reklamu,“ hovorí Ondrej Čupka.

SkryťVypnúť reklamu

Lucia Streďanská je presvedčená, že aj dnes však máme problém s vizuálnym analfabetizmom. „Domnievam sa, že vhodnou formou edukácie o vizuálnej kultúre už na základných školách by naša krajina mohla v budúcnosti predísť stavu, aký je tu dnes. Je na mieste zamyslieť sa, či je využitie reklamy na billboardoch stále účinné, najmä v dnešnej dobe internetu,“ hovorí.

Práve znižovanie účinnosti klasických billboardov inšpirovalo aj Slovenskú sporiteľňu k využitiu ich posledného billboardu inak, ako na reklamné účely. Premenil sa na šmykľavku do Kuchajdy, čo si môžete pozrieť na zábavnom videu. To plne potvrdzuje, že billboardy, ktoré nevisia, sú tie najlepšie.

Načítavam video...

Tento článok vám prináša Slovenská sporiteľňa.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu