SME
reklama

Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?

Úroveň bezpečnej jazdy určujú pneumatiky.

Moderné vozidlá majú celú plejádu bezpečnostných prvkov, ale na čo sú im. Veľa nezmôžu. Základom je kontakt vozidla s vozovkou. Zabezpečujú ho pneumatiky, ktoré ak v krízovej situácii zlyhajú, zachraňovať to musia bezpečnostné pásy a airbagy, nebodaj nemocnica.

Význam pneumatík narastá vo chvíli, keď sa auto ocitne mimo ideálneho asfaltového povrchu a musí sa vyrovnať so snehom či vrstvou poľadovice.

Ak je zle obuté, je jedno, ako luxusnú výbavu máte vo vozidle. Bezpečné je len do tej miery, ako bezpečné má pneumatiky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obúvajte vždy správnu veľkosť

Obuť vhodnú veľkosť je základom bezpečia na letné aj zimné vozovky. Ako prvé sa preto pozrite do veľkého technického preukazu, kde vyčítate základné údaje pre výber správnych pneumatík. Keďže mnoho vodičov svoj techničák nečíta, ľahko sa môže stať, že jazdia na pneumatikách, ktoré znižujú bezpečnosť celého auta. Všímať si totiž netreba len rozmer.

„Dôležité je dodržiavať správne rozmery pneumatiky. To zahŕňa veľkosť pneumatiky, jej šírku, výšku, veľkosť disku, ale aj rýchlostný a záťažový index pneumatiky. Niektoré autá majú len jediný vhodný rozmer, pri iných sú uvedené aj rôzne varianty,“ hovorí Daniel Miklóši zo spoločnosti Autoporadca.

„Variabilita možností sa prejavuje práve na zimných pneumatikách. V niektorých prípadoch môžu autá na zimu prejsť na menšie kolesá, aby pneumatika nebola tak nízka a tvrdá. V zime sa hodí vyšší profil, aby pneumatika lepšia pracovala s priľnavosťou. Smerodajný je však technický preukaz,“ dodáva Miklóši.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tlak v pneumatikách pravidelne kontrolujte

Aj tá najlepšia pneumatika môže zlyhať na ľudskom faktore a nepozornosti vodiča. Najmä ak si myslí, že pneumatiky stačí dvakrát v roku vymeniť a tým sa starostlivosť o ne končí. Opak je pravdou. Pneumatika je konštruovaná na istý tlak pri istej záťaži.

„Ak sa jazdí s podhustenou alebo prehustenou pneumatikou, optimálne jazdné vlastnosti sa znižujú. Podhustená je príliš mäkká, v zákrutách nedrží presne stopu a rýchlejšie sa opotrebuje. Po prehustení stráca časť kontaktnej plochy a ide len po stredovej časti, čiže jej bočné časti nepriliehajú,“ hovorí Mikóši. Parametre správneho nahustenia sú uvedené priamo na automobile, obvykle na vnútornej strane dvierok k palivovej nádrži.

Ak nemáte auto so senzorom tlaku pneumatík, Miklóši radí raz za mesiac, najneskôr raz za dva mesiace, tlak v pneumatikách skontrolovať manuálne. „Kontrola tlaku je otázka možno jednej minúty, ale môže zachrániť život,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stavte na sezóne pneumatiky

Pneumatiky možno rozdeliť na tri skupiny. Zimné, letné a celoročné. Z pohľadu ekonomiky by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že ideálnym riešením sú celoročné pneumatiky. Miklóši však hovorí, že zdanie klame.

„Univerzálne celoročné pneumatiky neodporúčam. Dôvodom je rozdiel v technológii výroby. Letné pneumatiky sú konštruované na vyššie rýchlosti a zohriaty asfalt, zimná má lepšie trakčné schopnosti na snehu, rýchlejšie odstraňovanie snehu z lamiel a podobne. Pri univerzálnych nie je možné zohľadniť špecifiká období,“ vysvetľuje.

To znamená, že celoročná pneumatika nebude mať špičkové vlastnosti na rozpálenom asfalte ani na snehu, čiže nebude príliš bezpečná ani vtedy, ani vtedy.

S tým súvisí aj najdôležitejší parameter, na ktorý majú pneumatiky dosah a ním je brzdná dráha. Napríklad pri brzdení v rýchlosti 80 kilometrov za hodinu je brzdná dráha od 80 do 150 metrov. Tento rozptyl určujú práve pneumatiky. Je to priepastný rozdiel, keďže niekedy medzi nehodou a šťastným koncom rozhoduje pol metra.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Je vhodné si na zimu aj leto vyberať pneumatiky vzhľadom na to, aby plne podporovali asistenčné bezpečnostné systémy auta, aby boli spoľahlivé a vytvárali pre konkrétne obdobie tie najlepšie jazdné vlastnosti,“ hovorí Magda Nagy zo spoločnosti Continental Barum.

Pri výbere tých správnych pneumatík môžu pomôcť aj nezávislé testy v magazínoch alebo testy nemeckého automobilového klubu ADAC, ktorý sa pravidelne venuje testovaniu pneumatík.

„Nezávislé testy dokážu vodiča zorientovať v tom, čo potrebuje. Či už vyberá správny dezén do hôr, alebo na zimnú jazdu po meste. Dokážu mu ukázať, ktoré pneumatiky mali najlepšie brzdné vlastnosti v konkrétnych situáciách aj na snehu a ľade, ktoré zaisťujú najlepšiu bezpečnosť v zasneženej zákrute a podobne," hovorí Nagy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na lacných pneumatikách neriskujte ani meste

Kupovať najlacnejšie pneumatiky je hazard s vlastným životom. Miklóši odrádza od najlacnejších riešení nie preto, aby ľudia minuli na pneumatiky viac, ale aby nevyhadzovali peniaze za niečo, čo v konečnom dôsledku predstavuje riziko

„Mnoho vodičov si hovorí, že jazdia iba po meste a na to stačia aj lacné čínske pneumatiky. Aj v meste je však potrebné často a niekedy dosť razantne brzdiť. Pretože čo ak niekto vybehne z vedľajšej cesty? Alebo pri škole skočí do cesty dieťa. Je kľúčové, či s dobrými gumami zastavíme na desiatich metroch a s nekvalitnými na dvadsiatich. To rozhoduje, či dieťa zrazíme, alebo nie,“ odkrýva Miklóši.

Je potrebné uvedomiť si, že v cestnej premávke nie je vodič, ktorý jazdí bezpečne jediným účastníkom. Napokon je dôkazom aj každoročný nárast nehodovosti, ktorý prichádza s prvým snehom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lacné pneumatiky nemajú vylepšené jazdné vlastnosti, nemusia mať takú presnosť, sklon lamiel ani dezén a nie sú vyvíjané s ohľadom na špecifické podmienky. No Miklóši hovorí, že už aj v strednej cenovej hladine pneumatika môže fungovať veľmi dobre.

„Minimálne stredná trieda je to, čo zabezpečuje vhodné jazdné vlastnosti. Najvyššia trieda už, samozrejme, výraznejšie zohľadňuje kvalitu, hlučnosť a celkový komfort jazdy.“

Podriaďte výber aj výkonu a teplote

Pri výbere pneumatík je potrebné zohľadniť aj fakt, či máte pod kapotou množstvo koní, ktoré treba skrotiť, alebo máte bežné rodinné auto. Pneumatika totiž prenáša celú silu motora na vozovku a musí byť pripravená na správanie sa vysoko výkonného športového auta.

„Výkonné autá majú väčšie kolesá aj brzdy a potrebujú kvalitnejšiu pneumatiku, pretože samotný výkon motora a krútiaci moment je potrebné preniesť priamo na cestu. To zohľadňujú pneumatiky konštruované na vyššie výkony,“ hovorí Nagy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Potreba zmeniť pneumatiku pri prenose sily motora na vozovku sa však neprejavuje až s prvým snehom, ale na prezúvanie je potrebné myslieť už vtedy, ak priemerná denná teplota klesne pod sedem stupňov Celzia. To je čas, kedy už kone pod kapotou potrebujú zimné podkovy.

Sledujte životnosť pneumatík

Pri otázke spoľahlivosti pneumatík vstupuje do hry aj ich životnosť. Vodiči obvykle sledujú hĺbku dezénu. No aj v prípade, že jazdíte málo a dezén je stále v kondícii, je potrebné zohľadniť aj celkovú živnosť samotnej pneumatiky.

„Bezpečne jazdiť je možné na pneumatikách do desať rokov od ich prvého obutia. Po desiatich rokoch je lepšie ich vymeniť, aj keď nie je vidieť opotrebenie. Môžu mať už znížené jazdné vlastnosti,“ hovorí Nagy.

Pneumatika totiž začína starnúť v momente obutia. Do piatich rokov sú pri správnom skladovaní kvalitné pneumatiky stále ako nové. Sú do nich pridávané látky, ktoré spomaľujú starnutie materiálov. No v okamihu natlakovania, kontaktu s vozovkou, silným slnkom a znečistením sa začína odvíjať ich desaťročná životnosť. Nepodceňujte ju.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Prečítajte si tiež: Superťažký kvíz o pneumatikách. Zvládne ho len 1% motoristov Čítajte 

Tento článok vám prináša Continental.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Autor: Marek Mittaš pre Continental

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 180
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 541
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 862
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 154
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 756
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 951
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  2. Martin Borecky: Rakovina
  3. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  4. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  5. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  6. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  7. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  8. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 931
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 604
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 413
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 246
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 422
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 358
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 204
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu