Takže väčšina klientov realitných kancelárií sú bežní občania.
Nie každý kupuje či predáva nehnuteľnosti pravidelne. Trend je skôr opačný, migrácia obyvateľstva na Slovensku je relatívne nízka. Slováci nemajú veľké (často žiadne skúsenosti), a preto pri plánovanej realitnej transakcii vyhľadávajú odborníkov v realitných kanceláriách.
Čo majú klienti a najmä predávajúci právom očakávať od realitných kancelárií?
1. Stanovenie vhodnej predajnej ceny
Keďže občania často nemajú prehľad o aktuálnom dianí na realitnom trhu, ich prvým očakávaním ešte pred začiatkom samotného predaja je stanovenie vhodnej ceny. Je to cena, ktorá zohľadňuje aktuálnu trhovú cenu obdobných nehnuteľností v danej lokalite, ale aj špecifiká predaja, akými sú čas, za ktorý klient potrebuje nehnuteľnosť predať, ťarchy, chyby nehnuteľnosti a podobne.
Realitný maklér by mal stanovovať cenu nielen na základe svojich skúseností, ale najmä komparatívnou analýzou dostupných údajov.
2. Čistý list vlastníctva
Klient od realitnej kancelárie očakáva, že celý realitný obchod prebehne bez komplikácií a spôsobom, pri ktorom nebude predávajúcemu alebo kupujúcemu spôsobená škoda na majetku. V súčasnosti je možné zistiť všetky údaje o nehnuteľnosti cez najmodernejšiu z katastrálnych aplikácií ZBGIS, a to aj priamo na mieste jej obhliadky. Táto aplikácia je plne dostupná nielen cez počítač, ale aj cez akékoľvek mobilné zariadenie a umožňuje interaktívnu prácu s údajmi katastra nehnuteľností.
Potenciálni kupujúci očakávajú, že maklér sleduje nehnuteľnosť počas celej doby obchodu, aby nenastala situácia, že počas rezervácie sa táto stane predmetom exekúcie alebo zaťaženia v prospech tretej osoby. Zjednodušením práce maklérov je v tomto smere možnosť automatického sledovania listu vlastníctva v rámci elektronických služieb katastra nehnuteľností. V prípade akejkoľvek zmeny systém makléra notifikuje o zmene, čo prispieva k zlepšeniu kvality služieb realitných kancelárií pre klientov.
Každý dobrý maklér by mal preveriť stav nehnuteľnosti na liste vlastníctva a neustále sledovať jeho stav.
3. Kvalitná zmluvná dokumentácia
Predávajúci aj kupujúci, samozrejme, očakávajú od realitných kancelárií kvalitnú zmluvnú dokumentáciu, ktorá prispeje k transferu nehnuteľnosti bez komplikácií. Realitné kancelárie preto spolupracujú s advokátmi, ktorí sa špecializujú na realitné právo, prípadne notármi.
Vyžiadajte si referenciu, kto pripravil zmluvnú dokumentáciu.
4. Bezpečná úhrada kúpnej ceny
Spoľahlivá realitná kancelária by mala dbať na to, aby vlastné peniaze kupujúceho boli na čas prepisu nehnuteľnosti na katastri uschované u notára alebo vinkulované v banke. Neplatí to pri úveroch, ktoré môžeme považovať za relatívne bezpečnú formu úhrady. V súčasnosti sa na základe dohody Úradu geodézie, kartografie a katastra s notárskou komorou zmluvu umožnilo notárom integrovať sa na informačný systém katastra. Preto už predávajúci nemusí nosiť LV k notárovi, ale stačí len oznámiť zmenu a notár vlastnou činnosťou skontroluje podmienky vydania peňazí úschovy a po ich splnení vydá peniaze predávajúcemu.
Nadobudnutie vlastníckeho práva k nehnuteľnosti bez právnych alebo faktických chýb ide ruka v ruka s bezpečnou úhradou kúpnej ceny.
5. Vybavenie podania na katastri
Očakávanie klientov a aj bežnou praxou v realitách je, že realitná kancelária zabezpečí podanie príslušných dokumentov na kataster a uhradí správny poplatok. Tento proces nie je zložitý, ale zväčša zaberie množstvo času. V rámci elektronizácie verejnej správy môžu realitné kancelárie prostredníctvom notárov alebo advokátov využiť elektronické podanie dokumentov, čo šetrí čas a vzhľadom na 50-percentnú zľavu zo správnych poplatkov aj peniaze všetkých zúčastnených.
Najmä pri prevodoch nehnuteľností z iných okresov je elektronický spôsob podania na kataster pohodlný a bezpečný, keďže údaje sú zašifrované.
Na záver je potrebné dodať, že hoci klienti majú právo žiadať uvedené služby od každej realitnej kancelárie, nie všade sa ich dočkajú. Legislatíva na Slovensku nevyžaduje od realitných kancelárií štandardizovanú úroveň odbornosti a konkrétny rozsah služieb, takže si každá môže zvoliť svoj vlastný spôsob práce. Preto v praxi existujú značné rozdiely v kvalite poskytovaných realitných služieb.
Členovia Realitnej únie SR však majú napríklad pre výpočet vhodnej predajnej ceny nehnuteľnosti k dispozícii softvér, ktorý uskutoční komparatívnu analýzu (CMA), môžu využívať službu Strážcu listu vlastníctva a pravidelne sa zúčastňujú na legislatívnych školeniach.
JUDr. Mojmír Plavec, tajomník Realitnej únie Slovenskej republiky