SME

Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania

S každým realizovaným projektom sa zvyšuje povedomie ľudí o firme.

Gabriel Szabó, CEO spoločnosti SLOVNAFT, a. s.Gabriel Szabó, CEO spoločnosti SLOVNAFT, a. s.

Chceme byť spoločensky užitoční aj spoluprácou na zmysluplných projektoch. Toto považujeme za jediný udržateľný model podnikania, hovorí Gabriel Szabó, CEO spoločnosti SLOVNAFT, a. s..

Prečo sa spoločnosť Slovnaft rozhodla podporovať komunitné a spoločensky prospešné projekty?

Sme súčasťou Bratislavy a Slovenska nepretržite viac ako pol storočia. Ak do svojej histórie započítame aj nášho predchodcu, prvú rafinériu minerálnych olejov Apollo, pôsobíme tu od roku 1895. Spoločenská zodpovednosť je preto pre nás takou samozrejmou a prirodzenou súčasťou podnikania, že ju nevnímame ako niečo „extra“.

Na čo sa vaše projekty zameriavajú?

Chceme byť spoločensky užitoční nielen formou kvalitných produktov a služieb, ale aj spoluprácou na zmysluplných projektoch na celom Slovensku. Toto považujeme za jediný udržateľný model podnikania. Jedným z našich hlavných programov na podporu aktívnych komunít so vzťahom k životnému prostrediu je grantový program Zelené oázy. Funguje nepretržite už viac ako desať rokov. Čas vždy najlepšie ukáže životaschopnosť akýchkoľvek programov. Zelené oázy v tejto skúške obstáli. Máme za sebou merateľné výsledky – ale aj také, ktoré sa nedajú kvantifikovať, pretože súvisia s krásou a pocitom šťastia, ktoré ľuďom Zelené oázy prinášajú – a neustávajúci veľký záujem o ďalšie granty. Naša spoločenská zodpovednosť má, samozrejme, širší záber než grantové programy. S projektom Aj kvapka oleja sa ráta sme v našej sieti čerpacích staníc od roku 2012 vyzbierali viac ako sto ton použitého kuchynského oleja. Sme dlhodobým generálnym reklamným partnerom folklórneho súboru Lúčnica a dlhodobým hlavným reklamným partnerom prestížneho medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest. Už šesť rokov žije náš projekt So Slovnaftom do divadla, ktorý deťom sprostredkúva kontakt s kultúrou. Na detské divadelné predstavenia sme vďaka nemu prepravili 37-tisíc žiakov základných škôl, ktorí by sa inak do divadla nedostali. V športe podporujeme futbal na Slovensku prostredníctvom najvyššej pohárovej súťaže Slovnaft Cup a v našich farbách už roky jazdí motocyklový pretekár Štefan Svitko. Aj vďaka Slovnaftu sa stal jedným z najlepších jazdcov sveta na extrémnych pretekoch rely Dakar.

Ako dlho sa týmto projektom venujete?

Naše súčasné hlavné grantové programy majú za sebou viac ako jednu dekádu existencie. Program Talenty Novej Európy na podporu nadaných detí vstupuje do 12. ročníka a grantový program Zelené oázy otvára svoj 13. ročník. Už pred ich spustením sme zbierali skúsenosti z vlastných grantových programov zameraných na obnovu škôl a zvyšovanie kvality vzdelávania. Využili sme tiež svoje poznatky z programu spoločenskej zodpovednosti Zlatá rybka EVO, zameraného na deti. Čo sa týka podpory kultúry a športu, majú takmer dvadsaťročnú kontinuitu.

Čo všetko v tomto smere firma robí?

Pokračujeme vo svojich dvoch dlhodobých a osvedčených grantových programoch – Zelených oázach a Talentoch Novej Európy. Obidva sa už vžili do povedomia ľudí na Slovensku. Neustále rozširujeme zbernú sieť pre použitý kuchynský olej. V novembri bude projekt Aj kvapka oleja sa ráta už na 171 čerpacích staniciach na Slovensku. Popritom hľadáme nové možnosti spolupráce s mimovládnymi organizáciami, mestskými časťami či obcami.

Ako vznikol projekt Zelené oázy?

Podnet prišiel z komunít z celého Slovenska. Dostávali sme žiadosti o podporu od neziskových organizácií, miest, obcí či škôl a týkali sa environmentálnych projektov. Pozoruhodný bol hlavne entuziazmus skupín dobrovoľníkov. Rozhodli sme sa podporiť tieto environmentálne aktivity systematicky a nájsť si na to partnera – odborného garanta z neziskového sektora, ktorý má preukázateľné výsledky. Vybrali sme si Nadáciu Ekopolis a spustili prvý ročník grantového programu. Ohlas a výsledky prvého ročníka ukázali, že program má veľký potenciál pomôcť na najrôznejších miestach Slovenska.

Aký je prínos takýchto projektov pre firmu?

S každým realizovaným projektom, ktorý sme podporili, sa zvyšuje povedomie ľudí o Slovnafte ako spoločensky zodpovednej spoločnosti. Z prieskumov v Európskej únii vyplýva, že zákazníci pri svojom nákupnom rozhodovaní berú do úvahy, či má firma vo svojom hodnotovom rebríčku zabudovanú aj spoločenskú zodpovednosť. Čím je takéto správanie pre firmu prirodzenejšie a navonok viditeľnejšie, tým sú sympatie zákazníkov vyššie.

Vnímate pozitívnu reakciu verejnosti na takéto projekty?

Z výsledkov prieskumov zameraných na spoločenskú zodpovednosť firiem vyplýva, že na Slovensku sú naše grantové programy verejnosťou vnímané a dobre hodnotené. O ich znalosti svedčí aj vysoký počet prihlášok, prichádzajúcich do nových ročníkov. Na začiatku spustenia programov sme predpokladali klesajúci záujem. Obávali sme sa, že sa talentované deti a mládež „minú“ a dobrovoľníci si „vystrieľajú“ aj nápady na Zelené oázy. Opak je pravda. V obidvoch grantových programoch máme každoročne také množstvo kvalitných talentov a zaujímavých zelených projektov, že je naozaj z čoho vyberať.

Aké máte programy spoločenskej zodpovednosti pre svojich zamestnancov?

Najzaujímavejší z nich má názov Volunteering Idea Competition – súťaž dobrovoľníckych nápadov a má za sebou prvé dva ročníky. Ide o program firemného dobrovoľníctva v Skupine MOL, ktorej členom je aj Slovnaft. Zamestnanci spoločností Skupiny MOL v 12 štátoch majú možnosť vypracovať svoj vlastný dobrovoľnícky projekt, zameraný na lokálne komunity a uchádzať sa v súťaži o jeho financovanie Skupinou MOL. Pri hodnotení projektov sa berie do úvahy ako významný faktor počet dobrovoľníkov zapojených do programu. Zatiaľ sme takto na Slovensku zrealizovali šesť úspešných projektov firemného dobrovoľníctva, ktoré pripravili zamestnanci a riadili ich ako projektoví manažéri. Okrem toho sa už roky pravidelne zapájame do najväčšieho programu firemného dobrovoľníctva na Slovensku – programu Naše mesto, ktoré organizuje nadácia Pontis. Spolupracujeme aj s organizáciou Slovenská ornitologická spoločnosť / Bird Life a pravidelne pomáhame čistiť Vtáčí ostrov, uzavretý pre verejnosť. Ide o významnú hniezdnu lokalitu na Dunaji. Najdlhšiu tradíciu z dobrovoľníckych aktivít má v Slovnafte darcovstvo krvi. Okrem individuálneho bezpríspevkového darcovstva majú zamestnanci možnosť darovať krv priamo v Slovnafte. Do podniku prichádza trikrát ročne mobilná odberová jednotka a počet záujemcov o darovanie krvi je pravidelne vysoký.

S každým realizovaným projektom, ktorý sme podporili, sa zvyšuje povedomie ľudí o Slovnafte ako spoločensky zodpovednej spoločnosti.

Gabriel Szabó, CEO spoločnosti SLOVNAFT, a. s.

V Bratislave ste nedávno spustili aj projekt bikesharingu. Aký máte ohlas?

Službu požičiavania bicyklov Slovnaft BAjk sme spustili spolu s hlavným mestom začiatkom septembra. Už v krátkom čase jeho prevádzky sa bikesharing stal prirodzenou súčasťou verejnej dopravy v Bratislave, keď používatelia na žltých BAjkoch urobili 70-tisíc jázd. Za prvý mesiac sa do bratislavského bikesharingu zaregistrovalo takmer 30-tisíc užívateľov. Na jar sa bikesharing spustí naplno so 750 bicyklami, ktoré bude možné si požičať na 90 staniciach a zmení sa aj ponuka programov pre používateľov.

Aké máte ďalšie plány v oblasti rozvoja podobných projektov?

V súčasnosti spúšťame nový grantový program určený výlučne pre okolité komunity, ktoré majú Slovnaft na dohľad. Hlavným cieľom programu je napĺňanie ich lokálnych potrieb. Aktívni občania, miestne samosprávy, školské zariadenia a organizácie majú možnosť zlepšiť svoje okolie a získať pre svoj nápad grant do výšky štyritisíc eur. Podporené budú projekty v oblasti sociálneho rozvoja, kultúry a budovania vzťahov miestnych komunít. Slovnaft na ich realizáciu rozdelí v pilotnej fáze sumu 25-tisíc eur.

Spoločnosť SLOVNAFT, a.s.
Slovnaft patrí medzi kľúčové energetické podniky a je lídrom na domácom trhu s palivami. Spoločnosť na Slovensku prevádzkuje najväčšiu sieť čerpacích staníc, od roku 2004 je súčasťou medzinárodnej Skupiny MOL - poprednej ropnej a plynárenskej spoločnosti v strednej a východnej Európe.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 163
  2. Každý piaty zomrie 8 940
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 777
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 7 603
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 801
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 835
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Onkologické ochorenia sú druhou najčastejšou príčinou hospitalizácií a úmrtí na Slovensku.


INZERCIA 10 h

Po pandémii, keď sa ekonomiky snažia oživiť a hľadajú stabilnú budúcnosť, digitálne meny ako Bitcoin opäť získavajú na význame.


INZERCIA 10 h

Nové číslo Historickej revue už v predaji aj s knižnou predplatiteľskou akciou.


INZERCIA 10 h
SkryťZatvoriť reklamu