Už v dobe kamennej naši predkovia bartrovali tovary, no postupne sa začali objavovať prvé platidlá. Veľkým zlomom bolo razenie mincí od roku 1770 pred naším letopočtom, čo bol takpovediac začiatok doby kešu. A tá trvá dodnes.
Narúšať ju začali až moderné technológie, ktoré samotný obchod uľahčujú a pevným platidlám mávajú na rozlúčku. Je to príležitosť aj pre obchodníkov získať konkurenčnú výhodu nad tými, ktorí ostávajú v starej ére.
Jednoducho, kovy, mince a bankovky už prestávajú byť v kurze a striedajú ich platobné karty a mobily.
Hotovosti stále viac ubúda
Prvú platobnú kartu vydala v roku 1914 americká telegrafická spoločnosť Western Union a v Európe tak urobila spoločnosť Finders Services o 37 rokov neskôr. Niekedy vtedy okolo roku 1951 sa začala nová éra digitálnych platieb.
Skutočná revolúcia sa však u nás odohrala až pred desiatimi rokmi. V roku 2008 sme mohli prvý raz zaplatiť bezkontaktne a odvtedy si tento spôsob obľubuje stále viac ľudí.
“Klient platiaci kartou má tendenciu minúť viac. Je to dôležitý predpoklad pre úspešné rozvíjanie podnikania.
„
„Zo všetkých platieb, ktoré sa v súčasnosti zrealizujú, je 40 percent bezhotovostných a hotovosť tvorí 60 percent. Tento pomer sa neustále mení v prospech platieb kartami, no kým sa zo Slovenska stane bezhotovostná krajina, nás čaká ešte dlhá cesta,“ hovorí Rastislav Vallo, predseda Združenia pre bankové karty.
V roku 2017 Slováci zrealizovali 481 miliónov bezhotovostných transakcií, pričom minuli 24 miliárd eur. O rok neskôr sa to podľa odhadov zvýši o štyri miliardy eur.
Na náraste objemu platieb sa bezpochyby podpísal aj nárast obľuby bezkontaktného platenia. Podľa štatistiky ČSOB si klienti na tento pohodlný spôsob platenia zvykli rýchlo.
Oproti roku 2015, kedy bola bezkontaktná platba v priemere len jedna z troch, sú dnes realizované bezkontaktne v priemere tri zo štyroch platieb kartou v obchode.
„Napríklad len v porovnaní s minulým rokom sme zaznamenali štvrtinový nárast počtu týchto platieb a rastie aj objem, ktorý Slováci pomocou bezkontaktných platieb realizujú,“ hovorí Anna Jamborová z ČSOB.
Platby kartou aj mobilom sú základom
Nemať možnosť prijímať digitálne peniaze v krajine, kde sa 40 percent platieb realizuje bezhotovostne, znamená prichádzať o klientov, ktorí si už zvykli platiť výhradne bezhotovostne.
“Služba Google Pay zefektívnila platby mobilom a za dva mesiace ju začalo využívať 10-tisíc ľudí.
„
„Nárast počtu bezhotovostných platieb u obchodníkov na Slovensku je dlhodobo pozitívny, približne osem percent medziročne. Je to pozitívna správa a zároveň výzva, ako ešte zrýchliť presun Slovenska do bezhotovostného sveta,“ hovorí Vallo.
Pomôcť s tým môže aj klasický POS terminál, ktorý dnes obchodníkom umožňuje prijímať platby nielen kartou, ale aj mobilom pomocou NFC technológie. Je ňou vybavená väčšina moderných smartfónov, ktoré si čoraz viac ľudí berie na nákupy namiesto peňaženky.
„Tento typ platieb je rovnako bezpečný ako štandardná platba kartou. Aplikácia umožňuje platiť mobilom aj vo chvíli, keď nie je dostupné internetové pripojenie na danom mobilnom telefóne. Takto môže klient realizovať za sebou desať platieb,“ vysvetľuje Jamborová.
Platby mobilom zefektívnila aj služba Google Pay, ktorá na Slovensko vstúpila 28. februára tohto roku a za dva mesiace ju začalo využívať 10-tisíc ľudí.
Ako uvádza Združenie pre bankové karty, Slováci cez aplikáciu zatiaľ za tovary a služby zaplatili 2,8 milióna eur a zrealizovali zhruba 105-tisíc transakcií. To je v priemere 26 eur na jednu transakciu.
Zákazníkov môžete získať všade
Klasický POS platobný terminál nie je pre potrebu pripojenia na internet a elektrinu využiteľný pre každého. Avšak možnosť, ako prijímať digitálne peniaze, existuje aj pre menšie obchody, taxíky, veterinárov, prevádzky na dedine.
Takisto už nemusíte obmedzovať predaj len na kamennú prevádzku, ak chodíte pravidelne do terénu, na veľtrhy, jarmoky a výstavy, prezentácie a podobne. Aj tu môžete umožniť zákazníkom platenie kartou alebo mobilom. To, že nemajú dostatok hotovosti, tak už nebude prekážkou. Riešením je mobilný POS terminál.
„Mobilné POS alebo mPOS terminály je možné využiť všade tam, kde je dosah GPRS alebo Wi-Fi signálu. Pri mPOS termináli je ďalšou výhodou, že je možné dobíjať ho cez microUSB, aj v aute cez štandardnú autonabíjačku pre mobilné telefóny. Terminál mPOS odporúčame tam, keď podnikatelia prijímajú platby v teréne, respektíve potrebujú POS terminál príležitostne alebo sezónne. Napríklad rôzne výstavy, festivaly, vianočné trhy a podobne,“ radí Jamborová.
Takýto terminál nie je nutné len vlastniť, ale napríklad na výstavu alebo jarmok je možné si ho aj zapožičať.
„Možnosť krátkodobého prenájmu, už od jedného mesiaca, poskytuje veľmi dobrú príležitosť vyskúšať si, aký je v praxi záujem zákazníkov o platby kartou,“ dodáva Jamborová.
“V porovnaní s minulým rokom sme zaznamenali štvrtinový nárast počtu bezkontaktných platieb a rastie aj objem financií, ktorý Slováci takto realizujú.
„
Podľa štatistík ČSOB sa zvyšuje aj suma, ktorú klienti pri bezhotovostných platbách utratia. V roku 2015 to bolo 9,55 eur a v roku 2018 je to už 18,7 eur.
„Môžeme povedať, že klient, ktorý platí kartou, má tendenciu minúť viac. Je to dôležitý predpoklad pre úspešné rozvíjanie podnikania,“ potvrdzuje Vallo trend utrácať viac, keď peniaze nevidíme.
Doba kešu je nenávratne preč
Myslieť si, že sa ešte vráti doba hotovosti, je naivné. Stačí sa pozrieť na trendy vo svete. Smerujú k digitalizácii. Získať výhodu oproti konkurencii sa dá napríklad aj používaním platieb QR kódmi, ktoré sú napríklad v Číne bežné cez služby WeChat pay a AliPay.
„V Číne už inak nezaplatíte ani hotdog v pojazdnom stánku na ulici. Obchodník vám ukáže QR kód s údajmi platby, kam a koľko peňazí poslať. Na mobile pomocou fotoaparátu naskenujete QR kód a stlačíte odoslať. Obchodník vidí, že peniaze dostal,“ prezrádza Bednár a predpovedá, že takáto budúcnosť platieb už onedlho čaká aj Slovákov.
Obchodníci by teda mali myslieť dopredu a umožniť zákazníkom čo najširšiu paletu platieb. Mať na prevádzke, v stánku či na predajnej výstave informáciu o možnosti platby inými formami ako hotovosťou, rozhodne pritiahne nových platiacich zákazníkov, ktorí majú tendenciu minúť viac. Pre podnikanie je to ideálne riešenie.
Tento článok vám prináša ČSOB.
Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.
Autor: Marek Mittaš pre ČSOB