SME
Streda, 13. november, 2019 | Meniny má Stanislav
INZERCIA

Jazdili na nich naši starí otcovia. Láska k nim však nevymizla

Historické motocykle v sebe skrývajú vášeň, krásu i technologický kumšt.

Na Slovensku ich však v pôvodnom a funkčnom stave nájdete už iba zopár.

Vedeli ste, že známa značka motocyklov JAWA vznikla spojením dvoch zvučných mien? Hoci sa jej minulosť spája s našimi dejinami, len málokto by vedel povedať, že si ju v roku 1929 nechal zaregistrovať český majiteľ zbrojovky František Janeček. Jej názov vytvoril po tom, ako odkúpil licenčné práva na výrobu nemeckého motocyklu známeho pod označením Wanderer. A tak zložením prvých slabík JAneček-WAnderer vznikla JAWA, jedna z najúspešnejších moto značiek nielen na území vtedajšieho Československa.

Ešte v tom istom roku majiteľ zbrojárskych závodov predstavil na medzinárodnom autosalóne v Prahe prvý motocykel JAWA. Nasledovali roky tvrdej práce, ktoré prinášali nové a nové modely, už nielen pre majetných, ale i strednú vrstvu, a ktoré sa postarali o postupnú motorizáciu Československa.

Snáď najznámejší z nich, model JAWA 250, ľudovo označovaný aj ako „Pérák“, uzrel svetlo sveta tesne po vojne. Viaceré progresívne konštrukčné prvky boli také jedinečné, že si vyslúžili 11 patentov a z výstavy v Paríži si odniesla JAWA 250 zlatú medailu vo svojej kategórii. Podľa vtedajších motoristických časopisov predbehol „Pérák“ svojím technickým riešením všetkých svetových výrobcov, a to hneď o niekoľko rokov.

Za svoju 90-ročnú históriu sa značke podarilo vytvoriť desiatky typov motocyklov, ktorých sa vo svete predalo takmer 4 mil. ks. Hoci ich dnes bežne na našich cestách nenájdete, z času na čas môžete stretnúť niekoľko dobových kúskov, ktoré vám pripomenú obdobie prvej republiky i povojnového štátu. Statusom veterána či youngtimera sa však môžu pýšiť iba tie, ktoré do detailov kopírujú všetky technologické prvky vtedajšej doby. Takže žiadne vylepšenia vo forme novodobého tuningu. Definícia motocyklov-veteránov má svoje pravidlá a prísnemu oku atestačnej historickej komisie neujde žiadny detail.

O tom by vedeli najlepšie hovoriť zberatelia historických motoriek a členovia klubov veteránov, ktorých môžete stretnúť na výstave Motocykel v bratislavskej Inchebe. Počas štyroch dní od 14. do 17. marca 2019 si v jednej z expozícii budete môcť prezrieť skutočné historické kúsky. Medzi zahraničnými značkami vás čakajú nemecký motocykel ARDIE (1929) či NSU (1935), anglické oldtimery SUNBEAM (1930) a Norton (1940) a americká klasika Harley Davidson (1942). Veterány z druhej polovice minulého storočia odprezentujú motocykle JAWA zastúpené najznámejšimí modelmi ako napríklad Pérák, Kývačka, Panelka, Bizon, Pařez – na Slovensku prezývaný aj jednohrb - či kultová JAWA 500 OHC. Výstavnú zbierku doplnia aj modely ďalších československých značiek - ČZ 125 a ČZ 150 od ČZ Strakonice a MANET M90 od považskobystrického výrobcu motoriek s rovnomenným názvom MANET. Výstava však okrem dobových motocyklov ponúkne aj súčasné modely a aktuálne novinky tejto sezóny od najznámejších svetových moto-výrobcov. Súčasťou podujatia bude aj atraktívny sprievodný program - testovacie jazdy, vystúpenia motocyklových kaskadérov, autogramiády a besedy so známymi osobnosťami či motorkárske súťaže. Spoločne s výstavou Motocykel sa v Inchebe koná aj výstava lodí Boat Show.

Viac na www.incheba.sk

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,4 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.

Výška fixného výnosu sa mení podľa výšky a dĺžky investície

Tlačové správy

Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?

Už dnes si môžete kúpiť SME so špeciálnou prílohou pre budúcich vysokoškolákov.

Tlačové správy

Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček

Trápili vás pri dopĺňaní železa kŕče či iné nepríjemné tráviace ťažkosti? Asi preto, že ste správne nevyužili silu prírody.