SME
reklama

7 kritických situácií na letných cestách. Ohrozujú každého vodiča

V lete vedia byť vozovky zradnejšie ako v zime.

Ak pri viditeľnom ľade dávate nohu z plynu a počas pekných letných dní nadobúdate pocit, že nebezpečenstvo pominulo s posledným škrabaním námrazy z čelného skla, robíte chybu.

Letné vozovky sú za istých okolností ešte zradnejšie ako tie namrznuté.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Nepozornosť seba aj iných

Nepozornosť a rozptyľovanie sa za volantom je najčastejšou príčinou dopravných nehôd a to dokonca aj smrteľných. Zo štatistiky Policajného zboru Slovenskej republiky vyplýva, že dlhodobo obsadzuje popredné priečky v príčinách nehodovosti.

„Jednému klientovi vletela do auta osa a ako sa zaháňal, narazil a poškodil auto. Ďalší vodič prevážal na prednom sedadle vozidle psa, no vbehol mu k pedálom a havarovali,“ hovorí Matej Neumann z poisťovne Union.

Veľkým letným zdrojom nehodovosti, ktorý odvádza pozornosť, sú aj krátke sukne.

„Evidujeme prípad kolízie motorových vozidiel na frekventovanej križovatke v jednom veľkom meste. Cez priechod pre chodcov išla chodkyňa, ktorej vietor dosť výrazne nadvihol sukňu. Vodič prechádzajúci okolo, ktorý to videl, nečakane spomalil a následne do neho vrazilo vozidlo idúce za ním,“ potvrdzuje Beata Lipšicová z poisťovne Uniqua.

2. Nevhodná vzdialenosť

Okrem nepozornosti je veľkým problémom aj nedodržanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami. Spoliehame sa na to, že na suchej letnej vozovke zabrzdíme rýchlejšie ako na snehu. Je to však častým problémom.

„Vodiči idú nadoraz a nedodržiavajú primeraný odstup. Často preto nevedia adekvátne reagovať na prudko brzdiace auto pred nimi. Prípadne sú v lete oslepení slnkom a nemusia si brzdové svetlá ani všimnúť. Je omnoho lepšie jazdiť s odstupom aj v lete a brzdiť miernejšie, napríklad motorom, ako nečakane dupnúť na brzdu,“ hovorí Pavel Hlinka z Autoškoly PRIMA.

K obozretnosti a bezpečnej vzdialenosti však treba zvoliť aj správnu hĺbku dezénu pneumatiky.

„Ak máte na letných pneumatikách hĺbku dezénu menšiu ako tri milimetre, odporúčam zvýšenú obozretnosť. Dôvodom je dlhšia brzdná dráha na mokrej vozovke,“ vysvetľuje Magda Nagy zo spoločnosti Continental.

Stačí letná búrka a vaše auto neubrzdí tak rýchlo, ako ste zvyknutí na suchej ceste.

„Nie je problém s autom zrýchliť, ale spomaliť,“ upozorňuje Hlinka.

Pozrite si infografiku v plnom rozlíšeníPozrite si infografiku v plnom rozlíšení (zdroj: Continental)

3. Prekračovanie rýchlosti

Zasnežená vozovka nás všetkých spomaľuje, počas letných dní zas zvykne byť pedál plynu bližšie k podlahe.

„Plynový pedál vo vozidle je jediný pedál, ktorý zabíja,“ pripomína Hlinka.

Svoje o tom vedia aj poisťovne, ktoré majú počas leta plné ruky práce s „pretekármi na cestách“.

„Z našich štatistík vyplýva, že v lete vodiči veľmi často prekračujú rýchlosť a jazdia neprimerane rýchlo aj na nebezpečných úsekoch,“ hovorí Lipšicová.

Najproblematickejší sú mladí vodiči, ktorí testujú svoje schopnosti aj limity auta.

„Rizikom je precenenie schopností. Najmä mladí vodiči po získaní vodičského oprávnenia experimentujú a začnú rýchlosť nadhodnocovať. Vtedy môžu ľahko preceniť svoje schopnosti a stávajú sa nebezpečnými. Jedinou možnosťou je uvedomiť si, že rýchlosť nie je všetko. Je podstatnejšie odviesť sa bezpečne, nie najrýchlejšie,“ zdôrazňuje Hlinka.

4. Rizikom sú pasažieri

Veľkým problémom pre vodiča sú aj jeho spolujazdci. Leto je plné zábavy a festivalov, kde často ostane triezvy len vodič, prípadne sa chcú ľudia z partie pred ostatnými vytiahnuť a ukázať, čo všetko vedia. Na ceste však nie je priestor na dokazovanie si hrdinstva.

„Ak je za volantom mladý a menej skúsený vodič a má plné auto možno len o niečo skúsenejších poradcov, neveští to nič dobré. Začnú mu do šoférovania rozprávať, vodič precení svoje sily a môže dôjsť k nehode,“ upozorňuje Hlinka.

V takom prípade sa stáva nebezpečným pre seba, posádku a často aj pre protiidúce autá.

5. Nepozornosť a únava

Únava patrí k najrizikovejším faktorom letných ciest. Objavuje sa hlavne na dlhých trasách.

„V lete je veľkým problémom dehydratácia a prehriatie organizmu vodiča. Najmä pri cestách do zahraničia sa zabúda na dostatočný pitný režim a pravidelný oddych. Odborníci upozorňujú, že takýto stav má mimoriadne nepriaznivý vplyv na reakcie vodiča za volantom,“ vymenúva riziká na cestách na dovolenku Lipšicová.

Ak ide o niekoľkohodinové cesty, nevyhnutný je dostatok tekutín a prestávok.

„Dehydrovaný vodič jazdiaci niekoľko hodín môže dostať mikrospánok a spôsobiť dopravnú nehodu,“ dodáva Neumann.

6. Nebezpeční cyklisti

Cyklisti sú prevažne letnou cestnou záležitosťou a pre vodiča predstavujú riziko. Najideálnejšie je, ak sa im čo najrýchlejšie a najbezpečnejšie vyhne.

„Je nutné držať si bezpečný odstup. Najhoršia situácia je ísť za cyklistom, pretože je nestabilný. Treba sa ho čo najskôr snažiť bezpečne predbehnúť. Dať smerovku, pozrieť sa do spätného zrkadla a sledovať situáciu pred vami,“ hovorí Hlinka.

V takejto situácii pomôžu aj kvalitné letné pneumatiky, ktoré zaberú v pravý čas a je možné sa na ne plne spoľahnúť.

„Netreba zabúdať, že celý výkon motora sa prenáša na vozovku len cez štyri kontaktné plochy, ktoré sú veľké ako pohľadnica. Je to skutočne malý priestor. Preto je dôležité, aby pneumatiky držali stopu, preniesli zrýchlenie aj dokázali zabrzdiť. Je to alchýmia zmesi, dezénu a plášťa. Platí to aj na rozpálenej vozovke, aj keď prší. Kvalitná letná pneumatika bezpečne prevedie vodiča slnečným počasím aj dažďom a dostane ho z predbiehacieho manévru,“ hovorí Nagy.

7. Iný kraj, iný mrav

„Počas letných mesiacov evidujeme zvýšený počet poistných udalostí, ktoré nám klienti hlásia z obľúbených prímorských destinácií ako Chorvátsko, Taliansko či Bulharsko, ale aj z tranzitných krajín ako Rakúsko či Maďarsko,“ vymenúva Helena Kanderková z Allianz – Slovenskej poisťovne.

Dôvody? Často ide o nervozitu a neistotu vodiča, ktorý v snahe nájsť správnu trasu prestáva sledovať dianie kolo, dopravné značky či semafory, a spraví chybu. Svoju úlohu zohráva aj stres z inej krajiny a iný systém dopravy.

Zvyčajne platí, že čím južnejšie v Európe cestujete, tým je doprava živelnejšia a slovenskí vodiči na ňu nie sú zvyknutí.

„Odporúčame dobre sa pripraviť na cestu a jazdu, naštudovať si zvyky a tradície, jazdiť opatrne, snažiť sa predvídať a vyhýbať sa komplikovaným dopravným uzlom, používať navigáciu s aktuálnymi mapami a jazdiť najmä za svetla,“ hovorí Lipšicová.

Takisto treba počítať najmä v južných oblastiach s vyššími teplotami a prívalovými dažďami, preto je vhodné vybaviť sa na dlhšie cesty kvalitnými a spoľahlivými pneumatikami.

Tento článok vám prináša Continental.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Autor: Marek Mittaš pre Continental

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 695
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 526
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 377
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 11 768
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 676
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 983
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 627
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 384
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  2. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  3. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  4. Martin Pánik: Sú premnožené
  5. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  6. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  7. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  8. Peter Kollega: Pán (súdruh) Pellegrini okamžite sa vráťte do práce
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 061
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 455
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 332
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 225
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 329
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 684
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu