SME
reklama

Telefón počas šoférovania môže váš život vážne ohroziť. Čo s tým?

Vodičov prijímajúcich smrteľný hovor pribúda.

Prečítanie esemesky nám odvráti pohľad od vozovky na tri a viac sekúnd. Je to ako zatvoriť oči a dupnúť na plyn. Urobili by ste to? Pozerať sa do mobilu počas šoférovania je preto v každom prípade smrteľné riziko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Narazil do stromu vedľa cesty

Odkedy sa dá na mobiloch viac ako len volať či písať správy, stúpol aj počet nehôd z nezistených príčin. Záchranné zložky v máji tohto roka zaznamenali nehodu, pri ktorej zo zatiaľ nezistených dôvodov vošiel 36-ročný vodič z Vrbového do protismeru a narazil do stromu vedľa cesty.

V prípade inej májovej nehody zas prišlo k stretu nákladného vozidla s osobným autom Volkswagen Passat. Takýchto správ s tragickými následkami a zraneniami osôb je každý mesiac niekoľko.

„Nie je jednoduché povedať, koľko nehôd a smrteľných zranení si vyžiadal mobilný telefón za volantom. Je to tak z dôvodu, že k jeho používaniu sa nikto dobrovoľne neprizná a dokazovanie je zložité. Avšak domnievam sa, že až polovica nehôd, kde nie je zistená príčina, môže ísť na vrub používania mobilu počas šoférovania,“ hovorí dopravný analytik Ján Bazovský.

Vozidlo je podľa neho špecifické svojou rýchlosťou. Jednoznačne kladie vyššie nároky na ľudské vnímanie ako chôdza, preto je absolútnym základom bezpečnej jazdy venovať sa výhradne situácii na ceste.

Polícia Slovenskej republiky v roku 2018 vyhodnotila ako prvotnú príčinu smrteľných dopravných nehôd porušenie povinnosti vodiča, kam spadá aj používanie mobilného telefónu a nevenovanie pozornosti vedeniu vozidla.

Vypnite si zvonenia

„Prvý problém nastáva, keď mobil zazvoní. Vodičova pozornosť okamžite smeruje k nemu. Už tu môže dôjsť k prvej chybe. Vodič môže byť v situácii, keď sa akurát potrebuje rozhodnúť, no pozornosť venuje mobilu namiesto situácii na ceste,“ hovorí Pavel Hlinka z autoškoly Prima.

Ďalším používaním mobilu vodič pokračuje v strate pozornosti. Stáva sa tým nebezpečným pre seba aj iných.

„Až 80 percent našej pozornosti sa upriamuje na riadenie motorového vozidla. Jej prenesenie na iné činnosti znižuje schopnosť reakcie,“ hovorí klinický a dopravný psychológ Karol Kleinmann.

Práve kvôli nepozornosti vodičov polícia v roku 2018 evidovala 13 902 dopravných nehôd, pri ktorých zahynulo 229 ľudí. Okrem nich boli tisícky zranených ľahko alebo ťažko, a následky im často ostanú počas celého života. Je preto vhodné vybaviť si všetky telefonáty pred jazdou alebo po nej.

„Niekoho môže rozrušiť už len zvonenie mobilu. Odporúčam dať si telefón do tichého režimu a nevenovať mu pozornosť,“ pripomína Hlinka.

Osudná kontrola sociálnych sietí

Ešte horšie ako telefonovanie za volantom je četovanie, esemeskovanie, video streamovanie alebo prezeranie príspevkov na sociálnych sieťach.

„Mobil si v prípade aktívneho využívania vyžaduje nielen vedomú pozornosť, ale aj potrebu odvrátiť zrak od premávky. Toto je najnebezpečnejšia kombinácia,“ konštatuje Bazovský.

Nehovoriac o fotení selfie. Pozornosť vodiča to dokáže "ukradnúť" na 14 sekúnd, pričom kontrola profilu na sociálnej sieti až na 20 a viac sekúnd. V praxi to znamená, že pri rýchlosti 50 km/h vozidlo prejde vyše 194 metrov prakticky samé.

Navyše na diaľnici prejde auto za štrnásť sekúnd vyše pol kilometra a bez pozornosti môže prísť o život vodič aj niekto iný.

Myslite na druhých

„Šoférovanie nie je len o točení volantom a radení rýchlostí. Je nutné sledovať okolie a predvídať,“ zdôrazňuje Bazovský.

V prípade nehôd sa neraz stáva, že okolie a blízka rodina trpí viac ako samotný poškodený.

„Následky môžu viesť až k vzniku posttraumatickej stresovej poruchy,“ hovorí Kleinmann.

„Je výnimočne dobré, že O2 Slovakia robí akciu, ktorá nie je represívna, ale motivuje vodičov nepoužívať mobil počas jazdy,“ teší sa Bazovský z aktivít operátora, ktorý rozšíril aplikáciu O2 Extra výhody o navigáciu Sygic. Pre zákazníkov O2 je zadarmo.

Okrem navigovania aplikácia sleduje aj bežné správanie vodiča za volantom. Monitoruje prekračovanie rýchlosti aj manipuláciu s telefónom prostredníctvom dotykového displeja.

Aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča, ktorý keď bude jazdiť celý mesiac zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže získať 1 GB dát naviac mesačne. Viac informácií o aplikácii sa dozviete na datujzodpovedne.o2.sk.

Tento článok vám prináša O2 Slovakia.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Autor: Marek Mittaš pre O2

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 099
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 463
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 595
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 777
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 082
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  2. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  3. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  4. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  5. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  6. Julius Kravjar: Kandidáti
  7. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  8. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 154
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 455
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 677
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 632
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 758
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 123
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 10 904
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 7 804
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Yevhen Hessen: Ako dosiahnuť rozvod v zahraničí (informácie pre utečencov z Ukrajiny)
SkryťZatvoriť reklamu