SME
reklama

Dodržuje váš pneuservis všetky svoje povinnosti? O niektorých ani nemusí vedieť

Čo by ste mali o vašich pneumatikách vedieť.

(Zdroj: OZV Eltma)

V čase, keď sa prezúvajú zimné pneumatiky na letné a naopak, je takmer nemožné nájsť voľný termín v pneuservise.

Lenže čo po zvyšok roka a s povinnosťami, o ktorých sa nerozpráva? Pneuservisy sú povinné robiť ich bez ohľadu na počet zákazníkov alebo ročné obdobie. Pritom niektoré sú pre nich neziskové až stratové. Ktoré to sú?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bezplatný zber ojazdených pneumatík

Platí to už tri roky, pritom mnohým sa pri informácii, že každý pneuservis je povinný bezplatne zobrať staré pneumatiky, ešte stále zjaví úškrn na tvári.

„Pneuservisy a predajcovia pneumatík sú zo zákona povinní bezplatne prevziať ojazdené pneumatiky bez ohľadu na to, či ich zákazník kúpil u nich alebo či nakúpi ďalší tovar. Likvidácia pneumatiky je totiž započítaná už v jej cene, čo musí byť uvedené aj na predajnom doklade, aby spotrebiteľ vedel, že si za spracovanie zaplatil už pri kúpe,“ vysvetľuje Radim Filák, konateľ neziskovej organizácie zodpovednosti výrobcov Eltma.

Okrem pneuservisov a predajní môžete ojazdené pneumatiky bezplatne odovzdať aj na zberných miestach určených obcami (vo všeobecno záväzných nariadeniach). Tie majú byť viditeľne označené ako „miesto spätného zberu pneumatík“ a majú o tom informovať aj na svojej webstránke.

Všetky miesta by mali mať zazmluvneného výrobcu alebo dovozcu pneumatík, prípadne niektorú organizáciu zodpovednosti výrobcov, ktorá zabezpečí ich odber a konečné spracovanie.

„Vďaka tomu sa nebudú pneumatiky váľať v prírode,“ hovorí Filák.

A čo e-shopy?

Bezplatné odovzdanie pneumatík platí aj v prípade, že ich nakúpite na internetovej stránke bez kamennej predajne.

„Keď niekto predáva pneumatiky výhradne zásielkovým spôsobom, je povinný informovať kupujúceho o mieste, kde mu opotrebované pneumatiky odoberie,“ radí Filák.

Takúto možnosť by mal ponúkať v každom okrese, aby spotrebiteľ nemusel pneumatiky vracať poštou.

Povinná registrácia na ministerstve

Mohlo by sa zdať, že predávať pneumatiky je pomerne jednoduché. Veď tu nakúpim, tam predám a mám vybavené. Lenže nie je to celkom tak.

Každý výrobca a dovozca je povinný registrovať sa na Ministerstve životného prostredia SR a dohodnúť sa, kto bude od neho ojazdené pneumatiky odoberať.

„Ak niekto nakupuje od neregistrovaného výrobcu alebo dovozcu, prechádza zber aj likvidácia pneumatík, ako aj všetky ostatné zákonné povinnosti na neho,“ vysvetľuje Filák.

To, či sa spoločnosť výrobcu alebo dovozcu na ministerstve zaregistrovala, je najlepšie overiť si priamo u nej.

„Na stránkach ministerstva síce existuje register výrobcov, ale nemusí byť kompletný. My na svojej stránke transparentne uvádzame všetkých výrobcov a dovozcov, ktorí s nami spolupracujú,“ odkrýva Filák filozofiu Eltmy.

Každá organizácia zodpovednosti výrobcov by zároveň mala na svojej webovej stránke uvádzať aj sieť zberných miest či zmluvné podmienky. Ak tak nerobí, treba hľadať inú, ktorá vykonáva svoju činnosť seriózne a zodpovedne.

Pneumatika stráca aj štvrtinu váhy

Podnikanie s pneumatikami komplikuje aj fakt, že jeden rok sa líši od druhého. Každý rok sa uvádza na trh iný počet pneumatík a výrazne to ovplyvňuje aj výkonnosť ekonomiky. Keď sa jej darí, firmy majú viac zákaziek a súkromné osoby viac cestujú, kvôli čomu sa viac derú aj samotné pneumatiky.

„Je preto potrebné mať vytvorenú finančnú rezervu, aby bolo možné takéto výkyvy pokryť. Vtedy sa nemôže stať, že by firma skrachovala a povinnosť spätného zberu pneumatík by sa presunula na štát alebo niekoho iného,“ hovorí Filák.

Okrem povinnej finančnej rezervy sa organizácia zodpovednosti výrobcov Eltma snaží presadiť aj opatrenie, že minimálny limit na odber nemá vychádzať z celkovej hmotnosti pneumatík uvedených na trh, ale len zo 75 percent ich váhy.

„Pneumatiky sa totiž používaním menia. Oderom strácajú až štvrtinu váhy, preto je nezmysel započítavať niečo, čo vlastne zoderie cesta,“ hodnotí Filák.

Čo sa deje s jazdenými pneumatikami?

Pneumatiky sa neraz ocitajú aj na miestach, kde nemajú čo robiť. Na čiernych skládkach, v potokoch či na okraji lesa. Dôvodom je nízka osveta medzi verejnosťou, servismi aj obcami. Preto sa Eltma snaží robiť intenzívnejšiu edukačnú kampaň.

„Zbernú sieť budujeme čo najbližšie a najhustejšie ku konečným spotrebiteľom. Pneumatiky nezvážame iba z miest, ktoré sú logisticky a ekonomicky výhodné. Zazmluvňujeme aj odľahlé miesta,“ hovorí Filák o poslaní spoločnosti Eltma, ktorá nebola založená pre vytváranie zisku, ale ako služba verejnosti od výrobcov a dovozcov pneumatík.

V prípade potreby prídu priamo na miesto určenia. Zberné miesta tak nemusia pneumatiky zvážať alebo premiestňovať do väčších miest, odkiaľ by bol odvoz jednoduchší a lacnejší. Eltma to urobí za nich.

Ak by sa stalo, že by predajca alebo servis odmietli prevziať jazdené pneumatiky, Radim Filák odporúča kontaktovať Slovenskú inšpekciu životného prostredia. Zároveň by mali mať splnené aj všetky zákonné povinnosti.

Pneumatiky sa po odovzdaní recyklujú a vyrába sa z nich druhotná surovina. Najskôr sa z nich vyčlení kov a textil, potom sa ekologicky rozomelú, až z nich vznikne granulát. Z neho sa potom vyrábajú gumové koberčeky do áut, obrubníky, mozaikové podlahy, kvetináče či rohože.

„Používa sa aj na výrobu odhlučňovacích pásov pre električky alebo ako prísada do bezhlukového asfaltu. Recyklácia pneumatík je cesta nielen k novým produktom, ale najmä k zlepšeniu prostredia, v ktorom žijeme,“ uzatvára Filák.

Tento článok vám prináša OZV Eltma.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  2. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  3. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  4. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  7. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  8. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 827
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 144
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 520
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 103
  5. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 715
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 590
  7. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 444
  8. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 354
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prokurátor Matúš Harkabus.

Harkabus dnes hovorí o neakceptovateľnom spôsobe riadenia prokuratúry.


Ilustračný obrázok.

S komorou zubných lekárov nikto nekomunikoval.


Dubaj ochromili silné búrky.

Dubaj zasiahli najsilnejšie dažde za 75 rokov.


Nataša Holinová

Takýto koniec prokurátorov ÚŠP môže iba odradiť akýchkoľvek kvalitných ľudí.


reklama
  1. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  2. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  3. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  4. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  5. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  6. Radko Mačuha: Potkania osada, Ratzenstadl.
  7. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  8. Viktor Pamula: Pomôžme spoločne Ukrajine v boji za slobodu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 366
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 64 851
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 182
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 664
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 366
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 493
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 18 238
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 13 342
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu