SME
Piatok, 15. november, 2019 | Meniny má Leopold
INZERCIA

Dvanásť projektov na Dunaji získalo podporu vyše 63-tisíc

Spravte si "to do list" Dunaja. Čo by ste mali zažiť

(Zdroj: Jaroslav Novák)

Rieka odjakživa patrila k človeku a človek k rieke. Láka ho sila, majestátnosť a sloboda vody. Je to tak od nepamäti a stále je čo zlepšovať. Práve takto možno premýšľali autori a realizátori projektov, ktoré sa minulý rok uchádzali o granty z Dunajského fondu.

Vo finálovom kole bolo podporených dvanásť projektov celkovou sumou 63 500 eur, ktorou do Dunajského fondu prispeli akciová spoločnosť Slovnaft, rodina Kúšikovcov a NADÁCIA X-BIONIC® SPHERE. Boli medzi nimi kontrabasové člny, cesta k vodným mlynom i rodinné kanoe.

Kontrabasové člny sa vrátia na Dunaj

Dunaj v komárňansko-štúrovskom regióne bol za socializmu vyše štyri desaťročia prísne stráženou hraničnou riekou. Miestni obyvatelia sa tu nemohli voľne pohybovať a stratili prirodzený kontakt s riekou.

Oblastná organizácia cestovného ruchu Podunajsko prišla s projektom Historický splav Dunaja. Na úseku Komárno – Štúrovo oslovila obce, ktoré boli založené pred stáročiami a rozvíjali sa (vďaka rybárstvu, vodným mlynom, preprave ľudí a tovaru či zavlažovaniu) v prirodzenom spojení s vodou.

Myšlienku splavov na historických „kontrabasových“ drevených člnoch si obce osvojili a už od roku 2014 uvažovali o tomto projekte drevených plavidiel na Dunaji.

Tie v minulosti, ešte pred príchodom parníkov, zabezpečovali na celom úseku Dunaja väčšinu prepravy osôb aj tovaru. Boli rôzne veľké, podľa využitia. Ich charakteristickou črtou je takzvaný basový kľúč na čele lode. Tie, ktoré sa vďaka projektu objavia na Dunaji, majú ambíciu byť čo najlepšou replikou.

„Najmä na ľavom brehu Dunaja máme všetky základné predpoklady na rozvoj cestovného ruchu, vodného a cyklistického turizmu. Bola by škoda nepodporiť to takou atraktivitou, akou sú kontrabasové člny, aké od stredoveku používali všetky národy žijúce po celej dĺžke Dunaja. Sú bezpečné, ľahko ovládateľné a v každom sa pohodlne usadí dvanásť ľudí. Štyri plavidlá pojmú štandardný zájazdový autobus,“ hovorí starosta Kravian nad Dunajom Gabriel Duka.

„Naším cieľom je bližšie spojiť s riekou nielen návštevníkov, ale aj tunajších ľudí všetkých generácií. Spestriť život pri rieke a upriamiť pozornosť na krásy prírody. Do projektu sme zainteresovali rybárov, mládež aj susedov z Maďarska, chceme takto podporiť aj obchod, služby a výrobu. Z poplatku za turistické služby pokryjeme náklady na prevádzku, údržbu a ošetrovanie lodí a inventáru,“ dopĺňa Duka.

Podľa neho tento rok uskutočnia niekoľko plavieb v rámci prípravy na budúcu sezónu.

„Budú zamerané na zaškolenie posádky lodí a vyskúšanie plavby v reálnych podmienkach. Samozrejme, chceme dotvoriť ucelený program historického splavu, aby sme naplnili pôvodný zámer projektu,“ dodáva.

Názov projektu: Historický splav Dunaja

Žiadateľ: Oblastná organizácia cestovného ruchu Podunajsko

Žiadaná suma: 30-tisíc eur. Výška príspevku: 11-tisíc eur

Na bicykli k vodným mlynom

Vodné mlyny na Dunaji sú fenoménom, ktorý si zasluhuje pozornosť. Nielen z historického hľadiska, ale najmä pre krásu a múdrosť technických riešení, spätosť s prírodou a silou vody, ktorá znamená život.

Vedia to aj členovia akčnej skupiny z Galanty, ktorí sa už roky starajú o cykloturistickú trasu Po stopách vodných mlynov s hlavným cieľom: „Podporiť nielen športovanie, ale aj príjemné prežitie voľného času na brehoch Malého Dunaja spojené s poznávaním.“

„Tohtoročným grantovým projektom nadväzujeme na predchádzajúce roky, podporené aj financiami z tejto grantovej výzvy,“ približuje predsedníčka tohto občianskeho združenia Silvia Szokolová.

„V súčasnosti zabezpečujeme takpovediac ,nadstavbu´. V minulých rokoch sme robili vyznačenie modrej cykloturistickej trate od Tomášikova do Jelky, teraz sa zameriavame na komfort cyklistov. Oni aj ostatní návštevníci si totiž potrebujú na ceste oddýchnuť a pokochať sa krásami Malého Dunaja. Preto sme sa rozhodli vybudovať na trase aj doplnkovú cyklistickú infraštruktúru,“ pokračuje Szokolová.

Cieľom projektu je podľa tejto aktivistky dobudovať kompletnú trasu so značkami, tabuľami, odpočívadlami, smetnými nádobami či stojanmi na odloženie bicyklov.

„Pripravujeme tlačenú formu cykloturistickej mapy Po stopách vodných mlynov, v ktorej budú možnosti ubytovania, občerstvenia aj zaujímavosti,“ dodáva.

Zdôrazňuje, že pre deti aj dospelých je zaujímavé obohatenie cyklovýletu splavovaním Malého Dunaja.

Projekt: Cykloturistická trasa Po stopách vodných mlynov

Žiadateľ: Občianske združenie Miestna akčná skupina Galanta

Žiadaná suma: 3500 eur. Výška príspevku: 3500 eur

Deti s rodičmi na rodinnom kanoe

Komárno si bez Dunaja nemožno predstaviť. Bez ohľadu na to, že práve tam sa liahnu výborní vodácki reprezentanti Slovenska. Síce nie všetci siahajú na reprezentačné méty, no láska k vode môže byť výbornou životnou devízou. Hlavnou myšlienkou programu Spolu na vode je zapojiť do vodnej turistiky deti aj s rodičmi. Ako? Posadiť ich spolu do kanoe.

„Rodinám ponúkame bezplatný kurz plavby, kde sa naučia základy záchrany a manévrovania s kanoe. Úspešné zvládnutie je podmienkou účasti splavu na rieke, čo najmä deti vnímajú ako veľkú výzvu a dobrodružstvo. Veľa rodín sa vďaka kurzu prepracovalo až k vytúženému splavu,“ vysvetľuje predseda Klubu turistov Kormorán Komárno Marián Koleno.

„Náš klub mal doposiaľ len dvojmiestne kanoe, ktoré pred desiatkami rokov vyrobili jeho členovia. Udržujeme ich v dobrom technickom stave, no na rodinné výlety nie sú vhodné. Preto sme požiadali o finančnú podporu na štvormiestne, kde môže byť spolu celá rodina. Posádka tak zažíva tesný kontakt počas celého splavu, spoznáva rieku, odovzdáva si informácie. Jej veľkí i malí členovia pozorujú prírodu a delia sa o spoločné zážitky,“ hovorí Koleno.

Posledných päť rokov sa na vodu dostalo viac než sto detí ročne, ktoré zvládli už aj niekoľkodňové splavy. Začína sa na stojatej vode pri lodenici. Potom prejdú na rieku s pomalým prúdom, napríklad na Malý Dunaj. Po jeho zvládnutí pomôžu členovia klubu posádkam s úskaliami Dunaja.

„Odmenou je návšteva nových miest, stanovanie a nocovanie pri rieke či príprava jedla v kotlíku,“ prezrádza Koleno.

Ďalším bonusom je spojenie s partnerským klubom KUVIK z maďarského Komáromu.

„Striedavo sa kúpeme na plážach maďarskej a slovenskej strany Dunaja. Vznikajú nové priateľstvá, susedia sa potom stretávajú aj pri iných aktivitách. Nezanedbateľná je tiež vzájomná výmena skúseností a informácií, ktorá je odrazovým mostíkom k celoročnej spolupráci oboch vodáckych klubov,“ približuje predseda Klubu turistov Kormorán Komárno a dodáva, že všetci sú radi, že ich program finančne podporilo aj mesto Komárno a Nitriansky samosprávny kraj.

Projekt: Spolu na vode

Žiadateľ: Klub turistov Kormorán Komárno

Žiadaná suma: 4768 eur. Výška príspevku: 2-tisíc eur

Bezpečný kontakt s riekou

Využívanie Dunaja na rekreáciu, relax a odpočinok by v Bratislave mohlo byť intenzívnejšie. Svoje o tom vedia aj vodáci z klubu Tatran, ktorí silu a potenciál veľtoku na brehu karloveského ramena zažívajú denne. Poznajú však aj možné nebezpečenstvo, aké vie silná rieka pripraviť. Práve preto zamerali svoj projekt na zaistenie pohodlného a bezpečného prístupu do vody. Pontón využívali nielen vodáci, ale v posledných horúcich rokoch aj ďalší návštevníci zátoky.

„Dunaj je tu pre všetkých. No bežní ľudia bez výcviku a skúseností si často neuvedomujú úskalia, ktorými ich môže voda zaskočiť,“ hovorí Milica Drgoňová z vodáckeho klubu Tatran Karlova Ves – Bratislava.

„Týmto projektom sme chceli pohodlne a bezpečne sprístupniť vstup do rieky. Nástup na vodu aj vystupovanie z nej je možné jedine z pontóna, keďže brehy zátoky sú zarastené, kamenisté a neprístupné. Náš vodácky klub má približne 50 aktívnych pretekárov, najmä detí, asi 200 aktívnych vodáckych členov, no pri zadávaní tohto projektu sme nemysleli len na nich,“ dodáva.

Zdôrazňuje, že dosluhujúci pontón slúži aj športovcom z iných lodeníc, ktorí nemajú základne priamo pri vode.

„Nový pontón, ktorý sa nám podarilo kúpiť z príspevku Dunajského fondu a z vlastných zdrojov, slúži predovšetkým na nastupovanie a vystupovanie z kajakov a kanoe. Samozrejme, aj na kúpanie, má však obmedzenú kapacitu, preto treba dbať, aby sa na ňom nezdržovalo priveľa ľudí,“ pokračuje Drgoňová.

Pontón sa využíva približne od apríla do októbra. Na jeseň sa vyberie z vody a odloží do lodenice. Na Dunaj sa dostáva opäť na jar, keď pretekári začínajú trénovať na vode.

Názov projektu: Pontón

Žiadateľ: Vodácky klub Tatran Karlova Ves – Bratislava

Žiadaná suma: 2-tisíc eur. Výška príspevku: 2-tisíc eur

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,4 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu

Získajte SME.sk k 30. výročiu nežnej revolúcie iba za 30 eur na celý rok.

Tlačové správy

Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?

Otestovali sme hotely, služby a pláže na Phukete, Krabi, Khao Lak a v Bangkoku.

Tlačové správy

Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie

Ponúkne výnimočné predstavenia, stretnutia s hercami a herečkami a iné zážitky.