SME
Piatok, 22. november, 2019 | Meniny má Cecília
INZERCIA

Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.

8 z 10-tich Slovákov, ktorých trápia opakujúce sa bolesti chrbta, má sedavý spôsob života.

Bolesť chrbta a poruchy chrbtice či medzistavcových platničiek sú vôbec najčastejším chronickým problémom ľudí v ekonomicky aktívnom veku. Ich hlavnou príčinou je sedavé zamestnanie, ktoré väčšina Slovákov nekompenzuje pohybom.

Sedavé zamestnanie je najčastejšou príčinou vzniku bolesti chrbta.

„Posediačky“ trávime stále väčšiu časť života, podľa niektorých zdrojov je to až 60 % dňa – sedíme pri jedle, do práce sa presúvame autom alebo MHD, sedíme v práci, sedíme na káve, sedíme pri televízii. Ak svaly chrbta a kĺby dlhodobo a nerovnomerne zaťažujeme, napríklad dlhodobým sedením v aute alebo nesprávnym vykonávaním bežných denných činností a žijeme v strese, zvyšujeme riziko preťaženia pohybových štruktúr chrbta.

Nakoniec stačí prudký pohyb, prechladnutie alebo stresová situácia, na ktoré chrbtové svaly reagujú reflexne stiahnutím alebo dokonca kŕčom a tento tlak sa prenáša až na medzistavcové platničky. Dôsledkom môže byť ich „prasknutie“, a vznik kýly – hernie. Ľudovo povedané „vyskočená platnička“. Hernia tlačí na nervový koreň a spôsobuje jeho nedostatočnú výživu a prekrvenie. Výsledkom tohto dlhodobého útlaku je poškodený nerv, zápalové zmeny a z toho vyplývajúce bolesti chrbta až s vyžarovaním do končatiny.

Aj dlhodobej bolesti chrbta sa môžete zbaviť. Ak ste trpezlivý a disciplinovaný.

Ak sa chcete zbaviť opakovanej a dlhodobej bolesti chrbta, musíte svojmu telu v prvom rade poskytnúť úľavu a zbaviť sa akútnej bolesti. To majú „na starosti“ lieky proti bolesti, zvyšujú prah bolesti ale často pomôžu len na chvíľu. Ak sa chcete bolesti zbaviť, musíte liečiť jej príčinu. Na liečbu príčiny bolesti chrbta sú ideálne napr. vitamíny skupiny B, predovšetkým trio B1, B6 a B12. Vo vysokých dávkach majú priamy protibolestivý účinok, naviac zlepšujú výživu nervov aj svalov. Nervy majú schopnosť hojiť sa „rýchlosťou“ približne 1 milimeter za deň, čo môže v prípade rozsiahlejších poškodení nervov znamenať aj viactýždňovú liečbu – najčastejšie 4 – 6 týždňov.

Popri účinnej liečbe je rovnako dôležitým krokom tiež osvojenie si správnych každodenných návykov, sledovanie si hmotnosti a pravidelný pohyb. Spočiatku ideálne pod dohľadom lekára. A trpezlivosť. Opakovaná bolesť chrbta je výsledkom dlhodobého zanedbávania chrbtice, preto skratky v liečbe bolesti chrbta neexistujú.

„Bolesť chrbta je výsledkom dlhodobého nešetrného správania sa k našej chrbtici. Ak sa chcete zbaviť opakovaných bolestí, je potrebné aby ste aj tie najbežnejšie denné činnosti – pracovné stereotypy, sedenie pred počítačom, sadanie si na stoličku, upratovanie – vykonávali správne a s čo najmenším dopadom na váš chrbát. Jednou z častých príčin bolesti chrbta je aj dlhodobé sedenie v aute, a preto by sme si mali osvojiť správne návyky ako v ňom sedieť,“ vraví MUDr. Eva Dúbravová, rehabilitačná lekárka z Bratislavy.

Aj sedieť treba vedieť.

Správnou polohou pri sedení, napríklad v aute predídeme zbytočnej únave krčnej chrbtice. Rehabilitačná lekárka vysvetľuje ako na to:„Pohodlie pri riadení je najdôležitejšie. Na sedadle sa usaďte tak, aby váš trup a stehná zvierali pravý uhol. Kolená by ste nemali mať, ani v prípade úplného zošliapnutia, nikdy napnuté. Pri držaní volantu nedvíhajte plecia, lakte majte v pravom uhle. Opierku hlavy si nastavte tak, aby bola vo výške temena vašej hlavy, aby ste si i ju o ňu mohli pohodlne oprieť. Ak vaše auto nemá bedrovú opierku, vybavte sa na dlhšie cesty menším vankúšikom, ktorým bedrovú oblasť chrbta podopriete a tým odľahčíte. Vyhnete sa tak aj nepríjemnej bolesti v dolnej časti chrbtice.“

Načítavám video...

Ak dlhodobo sedíte je dobré sa občas postaviť a prejsť sa, jednoducho zmeniť polohu. Taktiež je vhodné si ponaťahovať preťažené svaly. „Na uvoľnenie šijových svalov je účinný nasledovný cvik: sadnite si na stoličku a jednu ruku si prisadnite dlaňou nadol. Druhou rukou si objímte protiľahlú stranu hlavy a pomaly ju ukloňte smerom k ramenu. Keď vyčerpáte rozsah pohybu, jemne zatlačte do dlane, nadýchnite sa, napočítajte do päť, vydýchnite a jemne uvoľnite pohyb do opačnej strany (opäť k zdvihnutému ramenu). Po celý čas si dávajte pozor na to, aby ste si rukou na hlavu netlačili a aby bol chrbát stále v jednej rovine. Cvičenie opakujte 2-3x, vymeňte ruky a opakujte na druhej strane.“ hovorí MUDr. Eva Dúbravová.

Viac informácií o bolesti chrbta*, jej liečbe a prevencii hľadajte na https://www.milgamma.sk/liecba-opakovanej-bolesti-chrbta.html.

Milgamma® N cps je liek na vnútorné použitie. Pozorne si prečítajte príbalovú informáciu. O použití sa poraďte s lekárom alebo lekárnikom.

*Bolesť chrbta spôsobená zápalovým alebo mechanickým poškodením koreňov periférnych nervov.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,4 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Viac ako vzdelanie

Prešovská univerzita v Prešove.

Tlačové správy

Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!

S Callio Bonsy ušetríte aj tisíce eur.

Tlačové správy

Trnavská univerzita v Trnave je výskumná a kvalitná

Trnavská univerzita v Trnave.