Ako líder na trhu s potravinami razí Lidl Slovenská republika filozofiu, že trvalá udržateľnosť nie je iba o filantropii, ale o zodpovednom a etickom prístupe v každodennom biznise. O tom, ako sa Lidlu v tomto smere darí, si môžete prečítať nižšie.
PLASTA LA VISTA!
V rámci stratégie spoločenskej zodpovednosti si spoločnosť Lidl stanovila dve hlavné línie – deti a ich zdravie, a životné prostredie. Obom týmto oblastiam sa firma venuje nielen prostredníctvom svojich CSR projektov, ale tiež konkrétnymi opatreniami v rámci tvorby sortimentu. Firma tiež reaguje na stále viac rezonujúcu tému redukcie plastov. „Nie je nám jedno, v akom svete žijeme my a v akom budú žiť naše deti. Nechceme, aby obrazom budúcnosti boli rieky plné plastov a stále sa plniace skládky nerecyklovateľných obalov. Zároveň však plasty nepovažujeme za nepriateľa. Sme si vedomí ich významu z hľadiska zachovania kvality a prevencie plytvania s potravinami,“ vysvetľuje Zuzana Sobotová, vedúca oddelenia CSR koordinácie, Lidl Slovenská republika.
Firma má v oblasti plastov nastavenú jasnú stratégiu a dlhodobé ciele. Do roku 2025 chce znížiť používanie plastov vo svojom podnikaní o 25 % a zároveň zabezpečiť 100 % recyklovateľnosť plastových obalov svojich vlastných značiek. Tam kde je to možné, Lidl plasty redukuje alebo ich nahrádza ekologickejšími alternatívami. V tomto smere diskontný reťazec odstránil z predaja najtenšie igelitky, zmenšil obaly pracích gélov, orechov a sušených plodov a namiesto jednorazového plastového riadu ponúkol zákazníkom udržateľnejšie možnosti. Medzi najnovšie kroky Lidlu v tejto oblasti patrí aj úprava obalových fólií pri PET fľašiach nealkoholických nápojov vlastnej značky, LUPILU plienkach a hranolkách a nahradenie plastovej paličky pri vatových tyčinkách za papierovú. Diskontný reťazec týmito krokmi ročne odbremení životné prostredie až o 420 ton plastu.
Spoločnosť Lidl si zároveň uvedomuje, že obaly sú dôležitou súčasťou jej každodenného fungovania a že vďaka nim zákazníci nájdu na pultoch potraviny vždy čerstvé a hygienicky bezpečné. Tam kde plasty nie je možné odstrániť alebo nahradiť, firma zdôrazňuje ich recykláciu. „Každý odpad je odpadom len vtedy, ak ho už ďalej nevieme využiť. V Lidli hľadáme možnosti ako uzavrieť životný cyklus plastov a vytvárame stále väčší priestor pre inovácie a princípy cirkulárnej ekonomiky,“ dodáva Zuzana Sobotová. V duchu hesla „walk the talk“ spoločnosť Lidl tiež recykluje všetky obalové materiály, ktoré zostávajú v jej logistických centrách a predajniach – papier, kartón, fólie, sklo, plast, batérie či drevo. Za posledný obchodný rok išlo o viac ako 22 000 ton materiálov, z toho plasty tvorili približne 800 ton. Firma v rámci ekológie vzdeláva aj svojich zamestnancov a zákazníkov. Zamestnancov v administratíve a v skladoch motivuje k triedeniu odpadu prostredníctvom špeciálnych košov v ich zázemiach a kuchynkách a tiež napríklad nahradením plastových fliaš s minerálnou vodou za sklenené džbány. Počas slávnostných eventov k otvoreniu ihrísk Žihadielko v roku 2019, ktorých sa zúčastnili desiatky tisíc ľudí, Lidl ponúkol účastníkom iba kompostovateľný a recyklovateľný riad a pripravil pre deti mnoho aktivít s ekologickou tematikou. Deti si tak napríklad mohli vyrobiť peňaženky z tetrapackov či zvieratká z obalov na vajíčka a naučiť sa, čo patrí do žltého či hnedého kontajnera.
NOVÁ ÉRA BEZ PAPIERA
Na výrobu jednej tony papiera sú potrebné dve až tri tony dreva a obrovské množstvo vody a elektrickej energie. Za posledných 40 rokov sa spotreba papiera vo svete zvýšila až o 400 %, čo má za následok obrovské odlesňovanie, znečistenie ovzdušia i vodných tokov. Spoločnosť Lidl sa rozhodla voči tomuto trendu bojovať a v duchu hesla „nie všetko musí byť na papieri“ prijíma viaceré konkrétne opatrenia. Za posledný rok firma v tomto smere optimalizovala veľkosť svojich letákov a tiež zrušila ich distribúciu približne v tretine regiónov Slovenska. „Na ročnej báze vďaka týmto krokom ušetríme viac ako 2 300 ton papiera. Množstvo letákov plánujeme ďalej znižovať, a preto našich zákazníkov motivujeme k odoberaniu elektronických newslettrov, sledovaniu ponúk na našej webovej stránke www.lidl.sk, prostredníctvom www.lidl-shop.sk alebo Chatbot-a, na facebookom profile či v aplikácii,“ vysvetľuje Z. Sobotová.
Lidl presadzuje paperless politiku aj vo svojej internej komunikácii a procesoch. Mnoho interných dokumentov, ktoré boli pôvodne v papierovej forme, firma pretvára do elektronickej podoby. Ide napríklad o výplatné pásky či žiadosť o dovolenku. Všetky dôležité informácie sú zamestnancom komunikované prostredníctvom intranetu, e-mailových newslettrov a digitálnych vývesiek. Vo firme je prednastavená obojstranná tlač dokumentov a biely papier by ste v nej hľadali iba márne. Zamestnanci Lidlu majú totiž k dispozícii iba recyklovaný certifikovaný papier.
Spoločnosť Lidl tiež pozerá na druhú stranu problému, a to na obnovu odlesnených území. Firma si uvedomuje význam lesov v klimatickom systéme našej planéty a tiež pri zmierňovaní následkov klimatickej zmeny. Preto od roku 2012 prispieva k obnove kalamitou zničených území v Tatrách a vďaka projektu Voda pre stromy a podpore svojich zákazníkov vysadila na Slovensku viac ako 1000 000 stromčekov.
KVALITA NADOVŠETKO
„Sledujeme aktuálny spoločenský rozvoj a štúdium nových poznatkov z oblasti zdravotníctva, vedy či techniky je nielen naše hobby, ale aj povinnosť. Ako jeden z najväčších predajcov potravín na Slovensku cítime obrovskú zodpovednosť poskytovať svojim zákazníkom vysokokvalitné a bezpečné potraviny s pozitívnym dopadom na zdravie každého z nás. Všetky naše záväzky v tomto smere verejne deklarujeme v našom Stanovisku k zdravej výžive, ktoré je výsledkom spoločných rozhodnutí a hľadaní riešení, pri ktorých nám výrazne pomohli naši zákazníci a dodávatelia,“ vysvetľuje Zuzana Sobotová. Spoločnosť Lidl sa v rámci zdravej výživy zaviazala znížiť priemerné množstvo pridaného cukru a soli vo výrobkoch vlastných značiek o 25 % do roku 2025. V prípade cukru ide najmä o raňajkové cereálie, dezerty, sladké pečivo, nealkoholické nápoje, jogurty či zmrzlinu. Príkladom úspešnej redukcie cukru je jahodový jogurt Pilos Active, kde zvýšením podielu ovocnej zložky Lidl zredukoval cukor až o 14 %. Firma týmito krokmi reaguje na stále rastúci počet liečených pacientov s diagnózou diabetu mellitus, ktorých počet na Slovensku za posledných 10 rokov vzrástol o 5 %. Znižovanie podielu soli v produktoch je zase dôležitým krokom v rámci prevencie vysokého krvného tlaku či kardiovaskulárnychochorení. V tomto smere sa Lidl sústredí napríklad na chlieb a pečivo z dopekania, mäso a údeniny, hotové jedlá a pizze, polievky, snacky a čipsy. Napríklad v prípade salámovej pizze Trattoria Alfredo diskontný reťazec za 10 rokov zredukoval objem soli až o 30 %.
Spoločnosť Lidl sa venuje nielen vytváraniu zdravších alternatív produktov svojich vlastných značiek, ale tiež k eliminácii zdravotných rizík, ktoré spôsobujú nežiaduce látky v potravinách, akými sú napríklad akrylamid, pyrolyzidínalkaloid alebo zvyšky minerálnych olejov. „Pre výrobky vlastných značiek sme sa v rámci nežiaducich látok zaviazali dodržiavať ešte prísnejšie limity, ako stanovuje legislatíva,“ dovysvetľuje Z. Sobotová. Dôkazom sú napríklad pekárenské výrobky, ktoré
dnes bežne obsahujú viacero emulgátorov a iných prídavných látok známych ako „éčka“. Lidl aj v tejto oblasti dokazuje, že sa to dá aj inak. V obchodnom roku 2018 firma zaradila do ponuky bezéčkový rožok, ktorý ako prvý potravinársky reťazec na Slovensku ponúka vo všetkých svojich 137 predajniach. „Náš bezéčkový jednorožtek, ktorý vychádza z tradičných receptúr starých mám, je nielen mäkučký a chutný, ale tiež vyrobený z poctivých prírodných surovín. Za posledné obdobie k nemu pribudol tiež bezéčkový konzumný chlieb a kváskový pšeničný chlieb z čistého kvásku,“ doplnila Z. Sobotová.
ZODPOVEDNE A TRANSPARENTNE
Spoločnosť Lidl sa zaviazala, že každý rok bude svojich partnerov a zákazníkov informovať, aké výsledky dosiahla pri napĺňaní svojich cieľov a záväzkov v oblasti spoločenskej zodpovednosti. Preto už druhý rok vydala komplexnú Správu o trvalej udržateľnosti, ktorá je zhotovená podľa medzinárodnej metodiky GRI Sustainability Reporting Standards.
Táto správa je spolu so všetkými aktuálnymi CSR informáciami zverejnená na špeciálnej webovej stránke spoločnosti www.spolocenskazodpovednost.sk.