Pravidelne o nej čítame a počúvame, možno až v takej miere, že ju niekedy zabúdame vnímať ako urgentnú záležitosť. Ale ona urgentná je, a bez nás nezmizne. Spoločnosť Kaufland cíti zodpovednosť za stav životného prostredia a postupnými krokmi napĺňa svoju stratégiu znižovania plastového odpadu. Poďme spoločne s Kauflandom robiť činy, ktoré rozhodujú.
Je to celkom jednoduché. Vo všeobecnosti je na dosiahnutí každého cieľa nutné pracovať systematicky a začať možno malými, no o to náročnejšími, prvými krokmi. Obchodný reťazec Kaufland je toho skvelým príkladom. Za posledné roky zaviedol niekoľko napohľad malých zmien, ktoré vo výsledku znížili nadbytočný odpad o stovky ton.
Iniciatíva všetkých zmien má svoje korene vo filozofii spoločnosti, kde hrá ochrana a zlepšovanie stavu životného prostredia významnú rolu. Okrem zníženia plastového odpadu Kaufland napríklad výrazne podporuje domácich dodávateľov, čím prispieva k obmedzeniu emisií vznikajúcich pri preprave tovarov. Uhlíkovú stopu znížilo aj nahradenie jednorazových kartónov pre ovocie a zeleninu viacnásobne použiteľnými prepravkami.„V minulom roku sa v rámci všetkých krajín, kde Kaufland pôsobí, podarilo vyprodukovať približne o 35 000 ton CO2 menej. Očakáva sa, že úspora za rok 2019 bude ešte vyššia,“ uvádza hovorkyňa spoločnosti Lucia Langová.
Ako tvoriť veľké zmeny malými krokmi?
Cieľom Kauflandu do roku 2025 je zníženie spotreby plastov o 20 % vo všetkých krajinách, kde pôsobí, a stopercentná recyklovateľnosť obalov jeho privátnych značiek. Ako sa mu to darí a ako to aj my môžeme preniesť do našej každodennosti?
Zbavme sa zbytočností osvojením nových spôsobov
KAUFLAND: Od marca sa slovenské šalátové uhorky a bio šalátové uhorky začali predávať aj bez fólie. Tá slúži na predĺženie doby čerstvosti i v skladových priestoroch. Na druhej strane ju nie je možné recyklovať a nevyhnutne končí ako odpad. Kaufland preto v spolupráci s pestovateľmi zlepšili proces distribúcie, čím sa čas prevozu na predajne výrazne skrátil. Zákazník si pochutná na uhorkách v najvyššej kvalite aj bez fólie. Vďaka tejto zmene ročne ako odpad neskončí až 15 ton plastu.
MY: Snaha o ekologickejší spôsob života neznamená zníženie jeho kvality. Chce to len malú obmenu našich doterajších „dohôd“ samých so sebou. Buďme vynaliezaví a ochotní hľadať riešenia, pretože dostavené výsledky stoja za to.
Nesnažme sa byť vždy hneď od začiatku stopercentnými
KAUFLAND: Prvé produkty z radov privátnych značiek Kauflandu sú od októbra už „Balené zodpovedne“. Znamená to, že ich obal je buď z 80 % recyklovateľný, obsahuje aspoň 30-percentný podiel recyklovaného materiálu, alebo je k jeho výrobe použitý minimálne o 10 % ľahší baliaci materiál. V praxi to napríklad pri slnečnicovom kuchynskom oleji K-Classic znamená, že vďaka polovičnému podielu recyklovaného plastu v jeho obale sa ročne ušetrí 11,5 tony nového plastu.
MY: Čiastočná zmena je viac ako žiadna zmena. Ak je pre nás udržateľnejšie obmedziť plasty iba do určitej miery, poďme do toho. Postupnými krokmi ďalej zájdeme!
Ak existuje ekologická alternatíva, sem s ňou
KAUFLAND: Jednorazovo využiteľné plasty sú celosvetovo akútnym problémom. Spadá k nim hneď niekoľko druhov produktov, ktorými už predajne Kaufland nedisponujú.Ľahké igelitové tašky vyradil reťazec z predaja už v roku 2017. Nahradil ich vtedy variantom s 80-percentným obsahom recyklovaného plastu s označením Blue Angel. Na konci leta 2019 sa Kaufland rozhodol obmedziť aj tento typ tašiek a jednorazové igelitové tašky sa aktuálne už iba dopredávajú. Najneskôr od nového roka si tak nákup zákazníci budú môcť odniesť iba vo viacnásobne použiteľných taškách a taškách z biobavlny.Koncom mája definitívne ukončil predaj neekologických plastových slamiek, pohárov, príborov a tanierov. „Na základe minuloročných predajov môžeme povedať, že sa vďaka tomu životné prostredie ročne zbaví vyše 6 miliónov jednorazových plastových pohárov, 5 miliónov kusov jednorazových plastových príborov, 2,9 miliónov kusov plastových riadov a takmer 1,8 milióna kusov jednorazových plastových slamiek,“ približuje situáciu Langová. Tento sortiment si zákazníci zakúpia už len v jeho k prírode šetrnej podobe.
MY: V situáciách, keď odpadu nevieme predísť, myslime aspoň na to, aby sa čím skôr rozložil a bol tak pre ekosystém čo najmenšou záťažou. Voľme alternatívy z prírodných materiálov, ako je papier alebo bambus, alebo zainvestujme do kovových, ktoré vydržia roky. Nakoniec, aj k takýmto predmetom sa môžu naviazať spomienky a príbehy, ktoré si budeme chcieť trvalo udržať.
Ako vidíme, o ušetrených tonách plastu rozhodujú jednoduché činy. Tak sa nebojme zmien a kráčajme spolu s Kauflandom za trvalou udržateľnosťou!