SME
reklama

Každodenne sa na cestách zraní veľa detí. Vysvetlite im tieto pravidlá, kým ich vyprevadíte z domu

Základné pravidlo: Vidieť a byť videný.

Jedenásťročný cyklista z mesta Gbely mal v sobotu 21. septembra príležitosť odviezť sa na vrtuľníku. Žiaľ, okolnosti neboli až také príjemné. Vrtuľník ho viezol do nemocnice na ošetrenie po dopravnej nehode. Polícia jej príčinu stále vyšetruje, mladý cyklista pravdepodobne nedal prednosť autu a vodička auta nedokázala zrážke zabrániť.

Cyklista našťastie utrpel len ľahšie zranenia, no nie každá dopravná nehoda má taký koniec. Najzraniteľnejšími účastníkmi cestnej premávky, a tými, ktorí si vyžadujú najväčšiu pozornosť, sú práve deti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kým si človek sadne za volant často aj dvojtonového auta, musí absolvovať niekoľkomesačný výcvik v autoškole a mladiství navyše musia najmenej tri mesiace jazdiť pod dozorom skúseného vodiča.

Dieťaťu pritom stačí otvoriť dvere, vybehnúť pred dom a stáva sa úplne rovnakým účastníkom cestnej premávky. Platia preň rovnaké pravidlá. Ak si sadne na bicykel alebo nastúpi na kolobežku, vie ísť rýchlejšie ako autá v rannej zápche, pritom je oveľa zraniteľnejšie ako vodiči áut chránení veľkým pancierom.

Spoločnosť DEKRA vykonáva osvetu pre rodičov a deti na celom svete od roku 2004 a na Slovensku od roku 2017. Na jednom takomto podujatí pre deti sme sa zúčastnili na Dopravnom ihrisku v Petržalke a v spolupráci s DEKRA Slovensko sme pripravili zoznam najdôležitejších pravidiel, ktoré by mali rodičia deťom vysvetliť pred tým, ako ich pustia do premávky.

1. Vidieť a byť videný

Jednou z najstresujúcejších situácií, ktoré môže vodič na cestách zažiť, je, že mu do cesty prudko vbehne dieťa. Či už pešo alebo na bicykli. Stálo za autobusom či za rohom budovy, takže od cesty ho nebolo vidno, a keď sa mu zdalo, že je cesta voľná, vybehlo na ňu. Autá sa väčšinou stihnú uhnúť, no vodič ostane vystrašený z toho, čo sa mohlo stať, keby nestrhol volant alebo nedupol na brzdy.

Dieťa si myslí, že ak ono vidí prichádzajúce auto, aj vodič v aute vidí jeho. Avšak nie vždy je tomu tak. Keď sa dieťa chystá vojsť na cestu, musí zastaviť na takom mieste, aby prichádzajúce autá mali možnosť zbadať ho. Nesmie sa postaviť medzi dve autá či za roh budovy. Aj státie v tieni stromu či budovy, ak okolo svieti ostré slnko, môže zapríčiniť, že vodič auta zbadá dieťa neskôr, ak vôbec.

Platí pravidlo: „K ceste sa postav tak, aby ťa vodiči videli aj z diaľky. Ak sa pozeráš, či môžeš vojsť na cestu, ubezpeč sa, že ťa môžu zbadať aj šoféri na ceste.“

Jeden príklad za všetky. Keď dieťa vystupuje z autobusu a ide na opačnú stranu cesty, musí ísť poza autobus, nie popred, aby ho prichádzajúci vodiči videli.

2. Dávaj pozor na to, čo sa deje okolo teba

Existuje toľko vecí, ktorým sa môžu deti venovať počas chôdze. Či už sledujú displej smartfónu, sú zahĺbené do skupinovej debaty či vlastných myšlienok, ľahko sa im stane, že prestanú vnímať dianie okolo seba.

Nie je výnimkou, že si malý chodec či cyklista pri prechádzaní cez cestu nevšimne auto, ktoré vychádza spoza budovy alebo odbočuje z iného smeru, než dieťa očakáva. Preto treba deťom vysvetliť, že: „keď chceš prejsť cez cestu, dobre sa pozri okolo seba na všetky strany, či nevojdeš do cesty nejakému autu. Potom sa pozri ešte raz. Až potom cez ňu prejdi.“

Súvisiaci článok Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich Čítajte 

Deti treba naučiť sledovať dianie v premávke aj vtedy, keď idú pešo, nehovoriac o tom, keď fujazdia na kolobežke či hoverboarde. S trochou zveličenia sa dá povedať, že z takých detí, ktoré sa nepozerajú, raz môžu vyrásť nezodpovední vodiči, ktorí do vás nabúrajú, lebo „si vás vôbec nevšimli“.

Neplatí to len pre obzeranie sa. Dôležité je aj počúvať. Vždy, keď dieťa ide cez cestu, malo by si dať dolu slúchadlá, aby počulo všetky autá a iné dopravné prostriedky.

Tomáš Korbeľ z oddelenia znalectva DEKRA Slovensko skúma dopravné nehody, ich príčiny a zavinenie. Hovorí, že mnohým by sa dalo predísť len správnou výchovou. „Pri prechádzaní cez cestu sa musíme pozerať doľava-doprava-doľava,“ vysvetľuje deťom.

3. Používaj reflexné ochranné prvky

Väčšie deti možno budú nad reflexnými prvkami krútiť hlavou, že sú nepekné a kazia im outfit. V šere, po tme, či v daždi im však môžu zachrániť život.

Už malé reflexné prvky – nálepky, prívesky na batoh, prúžky na bunde alebo na čiapke – výrazne pomáhajú dieťa identifikovať na väčšiu vzdialenosť. Kým v bežnom oblečení vidieť človeka po tme najviac na 55 metrov, reflexné prvky predlžujú viditeľnosť až na 200 metrov.

Ak bývate napríklad v obci, kde nie sú chodníky a vaše dieťa chodí po krajnici, reflexné prvky na oblečení či školskej taške musia byť povinným doplnkom. Druhou najlepšou vecou po reflexných prvkoch je oblečenie v jasných, výrazných farbách, ktorými sú biela, červená, žltá, zelená a oranžová.

4. Semafory platia pre všetkých

Keď sedíme v aute a čakáme v zápche, neraz nás nahnevá pohľad na chodca, ktorý prebieha po prechode na červenú, alebo na cyklistu, ktorý červenú na semafore obieha po chodníku. Svetlá na semaforoch by mali platiť pre všetkých.

Dôvod? Nie je to len bezohľadné voči ostatným, je to hlavne nebezpečné. Dieťa si často nemusí uvedomiť, že keď prebieha cez veľkú križovatku na červenú, auto môže prísť aj „od chrbta“, čiže z inej strany, než z akej čakalo.

Tam, kde je semafor, treba prechádzať cez cestu len vtedy, keď svieti zelená. Bez výnimiek.

Používanie semaforov v cestnej premávke či už ako chodci alebo ako „vozidlá“ na kolobežkách a odrážadlách si deti z materskej škôlky Šustekova na vlastnej koži vyskúšali v rámci DEKRA Safety Event na Dopravnom ihrisku v Petržalke, a to za asistencie nie len zamestnancov DEKRA Slovensko, ale aj Dopravnej polície a Akadémie Policajného zboru.

5. Aj v aute treba poslúchať

Niektorí rodičia si možno v tomto momente pomyslia: „Budem svoje dieťa všade voziť autom, bude to oveľa bezpečnejšie ako ho nechať ísť pešo.“ Nie je to však riešenie na celý život, radšej vychovávajme deti k zodpovednému správaniu na ceste. Ale zatiaľ kým budú dostatočne samostatné môžeme popracovať aj na bezpečnosti v aute.

Dôležité pravidlo je, že byť pripútaný nie je hanba. Pripútať sa treba hneď po nastúpení do auta a to aj na krátku vzdialenosť, keď ideme napríklad len kúsok do školy alebo do obchodu. Deti majú používať autosedačku, kým ju naozaj potrebujú. Sedieť vzadu je v prípade nehody bezpečnejšie ako sedieť vpredu.

Odporúčame, aby dieťa vystupovalo len na strane chodníka. Pred otváraním dverí musí počkať na pokyn vodiča, ktorý sa vie pozrieť do zrkadla, či je cesta voľná. Pri malých deťoch používajte na aute detskú poistku.

A hoci sa zamestnanci DEKRA Slovensko (technici STK a ďalší) usilujú udržiavať cesty čo najbezpečnejšie, svoj podiel na tom nesieme my všetci. Aj prostredníctvom toho, ako pripravíme do premávky naše deti.

Tento článok vám prináša DEKRA Slovensko.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  2. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  3. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  4. V púpave je všetko, čo potrebujete
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  6. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov
  8. Slovenskí maloobchodníci hľadajú cesty k zdravému rastu
  1. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  2. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  3. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  4. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  5. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  6. V púpave je všetko, čo potrebujete
  7. Virtuálne sídlo má svoju volebnú miestnosť. Ako je to možné?
  8. dm podporila sumou 6 317 eur realizáciu projektu
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 329
  2. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 10 608
  3. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 6 917
  4. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 5 779
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 5 265
  6. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 572
  7. V púpave je všetko, čo potrebujete 3 549
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 2 703
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Buno: Je tréning mozgu len somarina? Sú rôzne tipy a triky iba marketingový ťah? | 7 knižných tipov
  2. Michael Achberger: Nový začiatok pre vašu postavu: Jarný jedálniček, ktorý vás dostane do formy!
  3. Peter Bolebruch: Pellegrini vyhral podvodom a stane sa prezidentom? Slovensku už načisto drbe???
  4. Tomáš Csicsó: Nechcel by som byť v koži Petra Pellegriniho
  5. Helena Michlíková: Eurovea - Nábrežie Dunaja
  6. Tomáš Mikloško: Keď je ľahké zmiznúť: O ghostingu trochu inak
  7. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 78. /
  8. Marian Letko: Je to tu. Sme vo vojne. A môže za to súčasná vláda
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 107 217
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 39 390
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 609
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 494
  5. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 30 788
  6. Pavol Burda: Podržtaška naveky 27 788
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 434
  8. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 19 199
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU
SkryťZatvoriť reklamu