SME
reklama

Každodenne sa na cestách zraní veľa detí. Vysvetlite im tieto pravidlá, kým ich vyprevadíte z domu

Základné pravidlo: Vidieť a byť videný.

Jedenásťročný cyklista z mesta Gbely mal v sobotu 21. septembra príležitosť odviezť sa na vrtuľníku. Žiaľ, okolnosti neboli až také príjemné. Vrtuľník ho viezol do nemocnice na ošetrenie po dopravnej nehode. Polícia jej príčinu stále vyšetruje, mladý cyklista pravdepodobne nedal prednosť autu a vodička auta nedokázala zrážke zabrániť.

Cyklista našťastie utrpel len ľahšie zranenia, no nie každá dopravná nehoda má taký koniec. Najzraniteľnejšími účastníkmi cestnej premávky, a tými, ktorí si vyžadujú najväčšiu pozornosť, sú práve deti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kým si človek sadne za volant často aj dvojtonového auta, musí absolvovať niekoľkomesačný výcvik v autoškole a mladiství navyše musia najmenej tri mesiace jazdiť pod dozorom skúseného vodiča.

Dieťaťu pritom stačí otvoriť dvere, vybehnúť pred dom a stáva sa úplne rovnakým účastníkom cestnej premávky. Platia preň rovnaké pravidlá. Ak si sadne na bicykel alebo nastúpi na kolobežku, vie ísť rýchlejšie ako autá v rannej zápche, pritom je oveľa zraniteľnejšie ako vodiči áut chránení veľkým pancierom.

Spoločnosť DEKRA vykonáva osvetu pre rodičov a deti na celom svete od roku 2004 a na Slovensku od roku 2017. Na jednom takomto podujatí pre deti sme sa zúčastnili na Dopravnom ihrisku v Petržalke a v spolupráci s DEKRA Slovensko sme pripravili zoznam najdôležitejších pravidiel, ktoré by mali rodičia deťom vysvetliť pred tým, ako ich pustia do premávky.

1. Vidieť a byť videný

Jednou z najstresujúcejších situácií, ktoré môže vodič na cestách zažiť, je, že mu do cesty prudko vbehne dieťa. Či už pešo alebo na bicykli. Stálo za autobusom či za rohom budovy, takže od cesty ho nebolo vidno, a keď sa mu zdalo, že je cesta voľná, vybehlo na ňu. Autá sa väčšinou stihnú uhnúť, no vodič ostane vystrašený z toho, čo sa mohlo stať, keby nestrhol volant alebo nedupol na brzdy.

Dieťa si myslí, že ak ono vidí prichádzajúce auto, aj vodič v aute vidí jeho. Avšak nie vždy je tomu tak. Keď sa dieťa chystá vojsť na cestu, musí zastaviť na takom mieste, aby prichádzajúce autá mali možnosť zbadať ho. Nesmie sa postaviť medzi dve autá či za roh budovy. Aj státie v tieni stromu či budovy, ak okolo svieti ostré slnko, môže zapríčiniť, že vodič auta zbadá dieťa neskôr, ak vôbec.

Platí pravidlo: „K ceste sa postav tak, aby ťa vodiči videli aj z diaľky. Ak sa pozeráš, či môžeš vojsť na cestu, ubezpeč sa, že ťa môžu zbadať aj šoféri na ceste.“

Jeden príklad za všetky. Keď dieťa vystupuje z autobusu a ide na opačnú stranu cesty, musí ísť poza autobus, nie popred, aby ho prichádzajúci vodiči videli.

2. Dávaj pozor na to, čo sa deje okolo teba

Existuje toľko vecí, ktorým sa môžu deti venovať počas chôdze. Či už sledujú displej smartfónu, sú zahĺbené do skupinovej debaty či vlastných myšlienok, ľahko sa im stane, že prestanú vnímať dianie okolo seba.

Nie je výnimkou, že si malý chodec či cyklista pri prechádzaní cez cestu nevšimne auto, ktoré vychádza spoza budovy alebo odbočuje z iného smeru, než dieťa očakáva. Preto treba deťom vysvetliť, že: „keď chceš prejsť cez cestu, dobre sa pozri okolo seba na všetky strany, či nevojdeš do cesty nejakému autu. Potom sa pozri ešte raz. Až potom cez ňu prejdi.“

Súvisiaci článok Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich Čítajte 

Deti treba naučiť sledovať dianie v premávke aj vtedy, keď idú pešo, nehovoriac o tom, keď fujazdia na kolobežke či hoverboarde. S trochou zveličenia sa dá povedať, že z takých detí, ktoré sa nepozerajú, raz môžu vyrásť nezodpovední vodiči, ktorí do vás nabúrajú, lebo „si vás vôbec nevšimli“.

Neplatí to len pre obzeranie sa. Dôležité je aj počúvať. Vždy, keď dieťa ide cez cestu, malo by si dať dolu slúchadlá, aby počulo všetky autá a iné dopravné prostriedky.

Tomáš Korbeľ z oddelenia znalectva DEKRA Slovensko skúma dopravné nehody, ich príčiny a zavinenie. Hovorí, že mnohým by sa dalo predísť len správnou výchovou. „Pri prechádzaní cez cestu sa musíme pozerať doľava-doprava-doľava,“ vysvetľuje deťom.

3. Používaj reflexné ochranné prvky

Väčšie deti možno budú nad reflexnými prvkami krútiť hlavou, že sú nepekné a kazia im outfit. V šere, po tme, či v daždi im však môžu zachrániť život.

Už malé reflexné prvky – nálepky, prívesky na batoh, prúžky na bunde alebo na čiapke – výrazne pomáhajú dieťa identifikovať na väčšiu vzdialenosť. Kým v bežnom oblečení vidieť človeka po tme najviac na 55 metrov, reflexné prvky predlžujú viditeľnosť až na 200 metrov.

Ak bývate napríklad v obci, kde nie sú chodníky a vaše dieťa chodí po krajnici, reflexné prvky na oblečení či školskej taške musia byť povinným doplnkom. Druhou najlepšou vecou po reflexných prvkoch je oblečenie v jasných, výrazných farbách, ktorými sú biela, červená, žltá, zelená a oranžová.

4. Semafory platia pre všetkých

Keď sedíme v aute a čakáme v zápche, neraz nás nahnevá pohľad na chodca, ktorý prebieha po prechode na červenú, alebo na cyklistu, ktorý červenú na semafore obieha po chodníku. Svetlá na semaforoch by mali platiť pre všetkých.

Dôvod? Nie je to len bezohľadné voči ostatným, je to hlavne nebezpečné. Dieťa si často nemusí uvedomiť, že keď prebieha cez veľkú križovatku na červenú, auto môže prísť aj „od chrbta“, čiže z inej strany, než z akej čakalo.

Tam, kde je semafor, treba prechádzať cez cestu len vtedy, keď svieti zelená. Bez výnimiek.

Používanie semaforov v cestnej premávke či už ako chodci alebo ako „vozidlá“ na kolobežkách a odrážadlách si deti z materskej škôlky Šustekova na vlastnej koži vyskúšali v rámci DEKRA Safety Event na Dopravnom ihrisku v Petržalke, a to za asistencie nie len zamestnancov DEKRA Slovensko, ale aj Dopravnej polície a Akadémie Policajného zboru.

5. Aj v aute treba poslúchať

Niektorí rodičia si možno v tomto momente pomyslia: „Budem svoje dieťa všade voziť autom, bude to oveľa bezpečnejšie ako ho nechať ísť pešo.“ Nie je to však riešenie na celý život, radšej vychovávajme deti k zodpovednému správaniu na ceste. Ale zatiaľ kým budú dostatočne samostatné môžeme popracovať aj na bezpečnosti v aute.

Dôležité pravidlo je, že byť pripútaný nie je hanba. Pripútať sa treba hneď po nastúpení do auta a to aj na krátku vzdialenosť, keď ideme napríklad len kúsok do školy alebo do obchodu. Deti majú používať autosedačku, kým ju naozaj potrebujú. Sedieť vzadu je v prípade nehody bezpečnejšie ako sedieť vpredu.

Odporúčame, aby dieťa vystupovalo len na strane chodníka. Pred otváraním dverí musí počkať na pokyn vodiča, ktorý sa vie pozrieť do zrkadla, či je cesta voľná. Pri malých deťoch používajte na aute detskú poistku.

A hoci sa zamestnanci DEKRA Slovensko (technici STK a ďalší) usilujú udržiavať cesty čo najbezpečnejšie, svoj podiel na tom nesieme my všetci. Aj prostredníctvom toho, ako pripravíme do premávky naše deti.

Tento článok vám prináša DEKRA Slovensko.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 324
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 882
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 212
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 028
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 794
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 842
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 021
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 639
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 431
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 999
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 441
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 233
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu