Zaujímalo nás, prečo sa niektorí z nich rozhodli využiť druhú šancu a začali študovať na strednej škole a ako vzdelávanie hodnotia v dimenziách motivácia, organizácia, obsah a priebeh vzdelávania, vzťahy učiteľov a učiacich sa a v dimenzii sociálne a ekonomické podmienky učenia sa v dospelosti.
Ako prebiehal výskum
Kvalitatívny výskum prebiehal v období rokov 2018 až 2019 na strednej odbornej škole na východe Slovenska. Uskutočnili sme sériu pološtrukturovaných hĺbkových rozhovorov s dospelými študentmi v študijnom odbore bez maturity a v maturitnom študijnom odbore.
Z výsledkov výskumu
Pri vstupe do vzdelávania zohrávali u informantov úlohu rôzne motivačné faktory. U nezamestnaných dospelých študentiek rezonovala najmä snaha vyhnúť sa aktivačným prácam. Aktivačné práce zároveň považovali za stratený čas, za špinavú a podradnú činnosť.
No lepšie, jak to zametanie. Ta čo ja mám z toho význam, keď ja beriem hrabľu abo metlu. Ta čo mám z toho?
Ďalšie dôvody prečo študovať sa týkali získania konkurenčnej výhody na trhu práce, dosiahnutia vyššieho stupňa vzdelania a celkovo snahy „žiť lepšie“ (najmä v porovnaní s obyvateľmi chudobných komunít).
Náš výskum zároveň indikuje, že dospelé Rómky a Rómovia so základným vzdelaním potrebujú a očakávajú zo strany vzdelávateľa dospelých a ostatných aktérov riadenia a organizácie vzdelávania podporu v učení sa a zároveň pochopenie ich potrieb a problémov života dospelých v rómskej rodine a komunite.
Kompletný výskum je súčasťou publikácie Vzdelávanie dospelých Rómov z marginalizovaných komunít (2019).
Ivana Pirohová, Marek Lukáč, Silvia Lukáčová
Prešovská univerzita v Prešove