SME

prináša

Príbehy zo Slovenska

Revolúcia ich takmer zabila. Dnes nájdete slovenský nábytok v celom svete

Aké je poslanie projektu?

Za každú objednávku zasadia strom.

Ak by sme showroom Javoriny nenavštívili osobne, neuverili by sme, aký priepastný rozdiel môže byť medzi ňou a bežnými predajňami nábytku. Pritom pri pohľade z pešej zóny popradského námestia vyzerá ako bežný obchod. Vnútri nás už čaká riaditeľ výrobného družstva Javorina Slavomír Alžbetkin.

„Naša spoločnosť vznikla skôr, ako som bol na svete. Neviem o žiadnej inej nábytkárskej firme na Slovensku, ktorá by mala tak dlhú históriu,“ začína spomienkami na minulosť firmy, ktorú nezlomili ani divoké deväťdesiate roky.

„Možno to bolo tým, že v tomto regióne sa človek tak ľahko nevzdáva. Vznikli sme v roku 1947, kedy sa zruční umeleckí rezbári združili do družstva a vytvorili Javorinu. Tá medzi ľuďmi v Spišskej Belej a okolí Belianskych Tatier dodnes rezonuje ako Rezbárka,“ pokračuje.

Pôvodne vyrábala len umelecko-remeselné výrobky z lipy či jelše a prešla si aj úvahami, či nezatvoriť brány, alebo sa nedať na poloprodukty. Rozhodla sa ostať verná tradícii a záchrana prišla v poslednej chvíli. Dnes vyrobí tisíce produktov ročne a stala sa symbolom nábytku na celý život.

Bolestivý nádych slobody

„Ak sa ubytujete v tatranských hoteloch, v mnohých ešte stále narazíte na dobové drevené doplnky. Je veľmi pravdepodobné, že budú z Javoriny. Dodnes slúžia,“ prezrádza Alžbetkin.

Vždy sme boli absolútnym slovenským výrobcom. Materiál pochádza zo Slovenska a je u nás navrhnutý, spracovaný aj zabalený.

Slavomír Alžbetkin, Javorina

Javorina začínala práve s drevenými výrobkami so slovenskými motívmi, na ktoré používala dreviny ako vŕba, javor, jaseň či dub. Umeleckí rezbári sa však nevenovali len ľudovej tvorbe, ale aj výrobe úžitkových predmetov.

Prírodné spracovanie dreva, obnoviteľnosť výroby a trvalá udržateľnosť boli pre ňu úplne samozrejmé. Možno práve vďaka tomu, že zo svojej filozofie nikdy neuhla, prežila aj tie najnáročnejšie časy.

Družstvo produkovalo výrobky pre slovenský trh aj krajiny varšavského paktu, navyše bolo v šesťdesiatych, sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia, kedy sa v Tatrách budovali hotely, častokrát hlavným dodávateľom drevených vestibulov, stolov, stoličiek a interiérov.

Avšak po roku 1989 prišla razantná zmena, ktorá sa dotkla aj družstva Javorina. Pád režimu.

„Zrazu sme mali náhly výpadok odberu, nakoľko režim dovtedy nastavoval ekonomiku aj dopyt. Zo dňa na deň sme prišli o zákazky. Vtedy Javorina pochopila, že musíme nielen vyrábať, ale vytvoriť aj obchodný úsek a hľadať nové cesty k zákazníkom,“ spomína Alžbetkin na začiatky deväťdesiatych rokov. Bolo to obdobie, kedy sa počet ľudí zredukoval zo 120 na štrnásť, čo predstavovalo historické minimum.

Nebyť aktívneho prístupu a šťastnej náhody, mohla sa aj Javorina zaradiť k firmám, po ktorých ostali len prázdne výrobné haly. Našťastie prišla záchrana vo forme odbytu na holandských trhoch.

„Doslova nás zachránila spolupráca s holandským podnikateľom v oblasti poľnohospodárstva, ktorý povedal, že v Holandsku je dopyt po výrobkoch z masívneho dreva. Pre nás to bol začiatok naplnenia výroby a nastavenia nových trendov. Pre zahraničie boli zaujímavé naše princípy postavené na kvalite, ekológii, organickom materiáli, spoľahlivých konštrukčných vlastnostiach a jedinečnom dizajne,“ hovorí Alžbetkin.

Ďalšie príbehy

Všetky príbehy

Drevo, ktoré neprestáva dýchať

Nadviazanie spolupráce s Holandskom znamenalo 80-percentný export výrobkov do zahraničia. Javorina sa na rozdiel od iných výrobcov nikdy neodklonila od svojich hodnôt, čo ocenili aj zákazníci zo západu Európy.

„Vždy sme boli absolútnym slovenským výrobcom úplne od základu. Materiál pochádza zo Slovenska a je u nás navrhnutý, spracovaný aj zabalený,“ približuje Alžbetkin.

„Drevo, ktoré využívame, neprechádza žiadnym leptaním, úpravami ani prímesami, ktoré by neboli organické. Naše technológie zaručia jeho farebnosť, odolnosť a stálosť. Prevažná väčšina olejov je výťažkom z ľanu,“ hovorí Alžbetkin.

Úprava ekologickými materiálmi je nielen ohľaduplná k prírode, ale aj k bývaniu. Prírodné oleje podčiarknu kresbu dreva a nechávajú póry otvorené, čo umožňuje materiálu dýchať. Cítiť to aj v interiéri. Namiesto toxických látok tak vypúšťa prírodné, pracuje s vlhkosťou a vytvára vhodnú klímu pre život.

Takto upravený masív zaručí, že aj prípadná drobná oprava sa dá realizovať lokálne. Sú to atribúty, ktoré už v deväťdesiatych rokoch vedel oceniť zahraničný trh a v súčasnosti si Javorina nachádza čoraz viac zákazníkov už aj na Slovensku.

Čo rozhoduje o vzore dreva

Na drevenom nábytku je azda najzaujímavejšie, že stále žije a pracuje.

„Masív je jedinečný, originálny a vyžaduje si priestor, aby žil svoj život a našiel si svoje miesto v interiéri. Dve dizajnovo rovnaké veci nikdy nebudú úplne rovnaké. Každý kúsok je originál,“ vysvetľuje Alžbetkin.

„Záleží aj na tom, kde strom rástol, či bolo podhubie kamenisté, či rástol na slnečnej stráni alebo sa kmeň krútil. Všetko sa to odrazí na kresbe a tvarovaní dreva a premietne sa aj do nábytku,“ usmieva sa riaditeľ Javoriny.

Originalitu a neustálu živosť dreva je však nutné zohľadniť aj pri samotnej konštrukcii nábytku. Drevo bude vždy meniť svoju veľkosť a tvar v závislosti od umiestnenia. Po dvanástich mesiacoch, teda štyroch ročných obdobia, sa v interiéri ustáli. Keď prejde všetkými fázami, preverí sa jeho dizajn a kvalita. Výrobcovia myslia na vykúrenú miestnosť, vysušený vzduch, obdobie vlhkosti aj letné horúčavy už pri dizajnovaní nábytku.

Vlastný les na východe Slovenska

Hoci mnohí odporcovia výrubu lesov zbroja proti výrobkom z dreva, pre prírodu niet ekologickejšieho materiálu na výrobu nábytku.

Javorinu je poznať predovšetkým podľa opracovania, uhlov, spojov a hrán. Je to jednoznačný rukopis, ktorý značku charakterizuje.

Slavomír Alžbetkin, Javorina

„Naše drevo pochádza len z obnoviteľných zdrojov. Hoci na Slovensku máme striktnú schému obnovy lesného hospodárstva, rozhodli sme sa ísť nad rámec povinností. Vysadíme viac stromov, ako vyrežeme,“ hovorí Alžbetkin a nepriamo tak predstavuje ich projekt nazvaný GPS forest.

„Chceli sme viditeľne prispieť k obnove lesov na Slovensku. Navrhli sme lesníkom, aby navýšili plán výsadby a my túto výsadbu zafinancujeme,“ pokračuje.

V praxi to vyzerá tak, že za každú objednávku uhradia jednu dubovú sadenicu. Sú umiestnené v rôznych lokalitách východného Slovenska v okolí rieky Udava.

„Odhadujem, že sme za viac ako osem rokov vysadili okolo sedemtisíc stromčekov, ktoré budú po ôsmich rokoch v dorasteneckom veku,“ vyratúva Alžbetkin.

Výroba masívneho nábytku zo slovenského lesa redukuje uhlíkovú stopu aj dlhú prepravu. Dokáže slúžiť desaťročia, no vďaka ekologickej výrobe ho po doslúžení možno opäť vrátiť priamo do prírody. Nevzniká tak žiaden odpad.

Aké produkty preferujú Slováci?

Javorina sa dnes už nezameriava na tradičné slovenské ľudové motívy, aj keď dizajn výrobkov zostal v slovenských rukách. Hlavným dizajnérom je Leo Čelár, ktorý stojí za smerovaním výrobnej línie.

„Nezaostávame za svetovými trendmi a dokážeme ich priniesť aj k nám. Javorinu je však poznať predovšetkým podľa opracovania, uhlov, spojov a hrán. Je to jednoznačný rukopis, ktorý značku charakterizuje,“ hovorí Alžbetkin.

Vďaka tomu ostávajú výrobky nadčasové, hoci sa dokážu elegantne prispôsobiť aj zmenám trendov. Slovenskí klienti stále preferujú produkty, ktoré sú zladené. V zahraničí a západnej Európe je skôr trend solitérov, kde je vyzdvihnutá unikátnosť každého produktu.

„V Javorine máme koncept a ideu postavené na tom, aby sme svetu prinášali len to, čo bude mať estetickú a úžitkovú hodnotu. Nechceme vyrábať sériové kusy. Záleží nám, aby sme boli trendoví a oslovovali ľudí, ktorí zmýšľajú rovnako ako my,“ praje si Alžbetkin.

O tom, že takýchto zákazníkov je dostatok, potvrdzujú aj čísla. Ročne spracuje Javorina viac ako 550 kubických metrov dreva a výrobky vyváža do celého sveta. Od Slovenska cez, Holandsko, Kanadu, Spojené štáty americké až po Austráliu.

„Sľubne sa vyvíja aj spolupráca s ruským trhom, kde máme niekoľko spoluprác so showroomami v okolí Moskvy,“ dodáva Alžbetkin.

Trendy sa menia, drevo zostáva

„Nepredpokladáme, že by drevo ako materiál bolo na ústupe. Má najlepšiu spojitosť s ekológiou, dlhú trvácnosť a predovšetkým je to zdravý materiál, ktorý je blízky človeku. Vytvára jeho spojenie s prírodou,“ teší sa Alžbetkin.

Drevo teda bude vždy kľúčovým prvkom Javoriny. Napriek tomu sa v družstve pozerajú aj dopredu. Kombinácie rôznych materiálov sú dnes síce v móde, Javorina drží svoje hodnoty a drevo kombinuje len s prírodnými materiálmi.

„Zaujímavá je kombinácia dreva s linoleom. Aj keď si mnoho ľudí stále predstaví starú socialistickú podlahu, linoleum je fantastický prírodný materiál z ľanového semena,“ hovorí Alžbetkin. Predstaviť si vie aj použitie materiálov ako kov, sklo či kameň, ktoré vyzdvihnú krásu dreva a zachovajú orientáciu na prírodné prvky.

„Život v spojení s prírodou je pre človeka dôležitý po psychickej aj fyzickej stránke. Ľudia si začínajú stále viac uvedomovať, že príroda im chýba. Hoci naša kolekcia bola vytvorená na základe dopytu zo Západu, už aj domáci trh začal vnímať, že bývať obkolesený prírodou je zdravé a príjemné. Ľudia nemôžu žiť priamo v prírode, ale masívne drevo im ju vracia do interiéru,“ uzatvára Alžbetkin a dokonalo objasňuje, prečo sa u nich v showroome človek cíti tak príjemne. Je v objatí živej prírody.

Slovenská sporiteľňa pomáha pretvárať Slovensko na modernú a zodpovednú krajinu

Zistite viac

Projekt SME Moderní má za cieľ ukázať, že na celom Slovensku žijú ľudia, ktorí každým dňom pracujú na tom, aby Slovensko napredovalo.
Projekt vám prináša Slovenská sporiteľňa v spolupráci s obsahovým štúdiom SME Creative a mediálnou agentúrou Wavemaker.

Ďalšie príbehy

Všetky príbehy

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.