Slováci vytvorili kolu z prírodných surovín. Prekoná aj originál

Prvý zákazník im dodnes nezaplatil.

Chcel byť ako vlk z Wall Street a dnes študuje herbáre a staré recepty. Objavuje tajomný svet bylín a Slovensku predstavil čínsky elixír mladosti. Filip Šimončič je úspešným podnikateľom, ktorý pred štyrmi rokmi začal podporovať startupy, až jeden vlastný vypiplal na prosperujúcu firmu.

Firmu Manaroots postavil na kúsku čínskej huby kombuchy a dnes vyrába niekoľko druhov limonád. Spája ich filozofia postavená výhradne na prírodných surovinách.

Hoci mu prvý zákazník dodnes nezaplatil, sklamania ho neodradili a limonády Manaroots nájdete v Kauflande po celom Slovensku. Našliapnuté má aj na zahraničné trhy.

Kráľovstvo chutí a vôní z Dolnej Stredy

Srí Lanka? Indický Darjeeling? Argentínska plantáž? Ťažko sa podľa vône dá rozhodnúť, ktorú oblasť lahodné vône pripomínajú. Pritom stojíme v sklade byliniek a korenín v Dolnej Strede. Filip Šimončič nás víta vo svojom kráľovstve, aby ukázal, že v ňom nenájdeme žiadne sirupy, koncentráty, arómy ani extrakty, len poctivé bylinky, koreniny a rastliny.

Spoza dverí dolieha do miestnosti pravidelné syčanie a klopkanie. To sa akurát plní prvá dnešná várka remeselnej limonády Kombucha citrónová tráva. Fľaša za fľašou prechádzajú rukami žien, ktoré vpúšťajú do skla nápoj a sýtia ho kysličníkom uhličitým. Všetko sa deje manuálne. S Filip Šimončičom prechádzame priamo k plničke.

„Každá jedna fľaša prejde našimi rukami,“ ukazuje na dobre zohraný tím, ktorý podáva plné fľaše ďalej na pasterizáciu, etiketovanie a balenie.

Zatiaľ čo rad fliaš mizne vo výrobnej linke, Šimončič hovorí, že toto je už len výsledok. Na začiatku všetkého bola čínska huba, ktorú mu v pohári doniesol jeden nádejný startupista.

Limonádový vlk z Wall street

V roku 2014 si Filip Šimončič pozrel film Vlk z Wall Street a okamžite ho inšpiroval k tomu, aby sa dal na podnikanie. Prišiel s nápadom podpory startupov, v ktorých by sa investor mohol stať podielnikom.

„Na Slovensku sa v tom čase rozbiehala startupová scéna a crowdfoundingové financovanie. Bolo to však niečo celkom iné, ako som chcel robiť ja. Mal som usporené financie, no čakal ma zápas s legislatívou. Vytvorili sme zmluvy, systém aj webstránku a začali sme hľadať správne projekty. Vtedy som stretol mnohých zaujímavých ľudí s nápadmi, no často boli nedotiahnuté,“ spomína Šimončič.

Súvisiaci článokMáte radi zázvorový čaj? Táto slovenská firma s ním prišla ako prvá vo východnej Európe Čítajte 

Medzi nápadmi sa však jeden vynímal. Matej Petráš mal koncept na kombucha limonády, ktoré Slovensko nepoznalo, ale v Európe a USA boli veľkým hitom. Kombucha má mnoho priaznivých účinkov na telo a je považovaná za elixír mladosti. Aj tieto vlastnosti rozhodli, že má na Slovensku budúcnosť.

„Nápad ma oslovil, no od financií až po realizáciu bolo všetko podcenené. Zrazu som sa musel projektu začať venovať naplno,“ hovorí Šimončič.

Financie, ktoré mal na začiatku, investoval do projektu s kombuchou a náhle zostal stáť pred dilemou. Začať sa venovať kombuche, v ktorej má veľa peňazí, alebo riskovať, že príde o všetko. Zvíťazili limonády.

Vlastnú kolu poskladal zo stovky receptúr

Rozdielne priority, odlišné videnie podnikania aj iné zámery stáli za tým, že sa s Martinom rozišli a Manaroots ostal len na Filipových pleciach.

V tom čase varili len kombuchové limonády, ktorých receptúru vyvíjali rok a pol. Obohatili ju o zázvor a citrónovú trávu. Vývoj ďalších chutí bol už len krok k tomu, aby sa firma pohla od kombuchy aj k iným typom remeselných limonád z prírodných surovín.

Prišli bylinné limonády, maté, limonáda s bielym čajom a zázvorom aj originálny tonik a Mystery cola. Pri kole sa dokonca rozhodli odporovať potravinárskym gigantom a išli proti obvyklému presvedčeniu, že kola musí byť čierna.

„Najdôležitejšie je, že obsahuje kolové orechy. Chceli sme vytvoriť colu, ktorá by sa podobala klasickej, ale potom sme si povedali, prečo by sme mali niekoho napodobňovať,“ hovorí Šimončič, ktorý vynašiel originálnu receptúru na Mystery colu.

„Prešli sme viac ako stovku receptúr, kým sme dospeli ku chuti, ktorú sme si predstavovali. Hľadali sme všemožné recepty, kombinovali chute a prísady nahrádzali bylinami, až sme vytvorili nápoj, ktorý má dnes deväť ingrediencií,“ hrdí sa zakladateľ.

Receptúru na Mystery colu, ako aj na ostatné nápoje, si Manaroots stráži ako výrobné tajomstvo. Filip však priznáva, že vo fľaši s ich limonádami nenájdete žiadne farbivá, konzervanty ani arómy.

„Dokonca do koly nepridávame ani kofeínové prídavky, všetko je iba z kolových orechov,“ vysvetľuje.

V prírodných surovinách tkvie aj tajomstvo, prečo je tonik od Manaroots červenej farby, hoci v obchodoch nájdeme len biely.

„Farba je výsledkom poctivého výluhu z chitínovej kôry, ktorý má sýto červený odtieň. V bežných tonikoch sa používajú len extrakty,“ vysvetľuje tajomstvo slovenský limonádový alchymista.

Limonády s pridaným účinkom

Za limonádami Manaroots stojí štúdium množstva herbárov, účinkov bylín a korenín aj skúmanie chutí a rôznych zložení. Každá bylina a korenie má totiž nielen chuť, ale aj špecifické účinky, ktoré sa vo firme snažia pretaviť do nápojov.

„Chceme sa vyvarovať prírodných aróm, pretože chute len zosilnia. Jablko už nechutí ako jablko a pre chuťové bunky pôsobí ako 200-percentné jablko. Pracovať s arómami je jednoduchšia cesta, ale my používame len reálne suroviny. V tom sme jedineční,“ hovorí Šimončič.

Túto odlišnosť podčiarkuje aj názov Manaroots, ktorý vznikol ako slovná hračka.

„Mana je nadprirodzená sila známa z čarodejníckych mýtov a roots prezentuje silu z koreňov. Teda zo skutočných surovín pestovaných v prírode,“ vysvetľuje zakladateľ.

Vďaka skutočným surovinám majú limonády aj ďalšiu pridanú hodnotu, ako len uhasiť smäd.

„Obsahujú látky, pre ktoré ľudia vyhľadávajú samotné bylinky a koreniny. Vo fľaši si zachovávajú aj ich pozitívne vlastnosti,“ vysvetľuje Šimončič.

„Vďaka prírodným surovinám je výsledná chuť nápoja vždy trochu iná. Vďaka tomu však zákazník vidí, že je to reálny prírodný produkt. Každá limonáda je vždy tak trochu prekvapením,“ dodáva Šimončič.

Prvý odberateľ im dodnes nezaplatil

Manaroots zacielil svoje limonády na konečného spotrebiteľa, pretože dostať sa do reštaurácií a kaviarní je pre malého výrobcu zápas Dávida s Goliášom.

„Nemáme podpivníky, chladničky ani stany. Vieme ponúknuť len poctivý a zdravý nápoj,“ hovorí o nerovnom boji s veľkými korporáciami Šimončič.

Aj pre prevádzky je náročné predať zákazníkovi produkt, ktorý nevidí v reklamách a nemá pred sebou ani pohár s vybranou značkou. Napriek tomu kvalita a chuť pomaly začínajú ľudí zaujímať.

„Ľudia si často potrpia na kvalitné jedlo, ale akoby im už trochu bolo jedno, čoho sa napijú. Všímam si však, že aj toto sa už začína meniť,“ tvrdí Šimončič.

„Je to aj o filozofii predajne a prevádzky. Musí si uvedomiť, že máme doplnkový produkt. Objemovo sa neporovnávame s nadnárodnými spoločnosťami a sám predajca sa musí rozhodnúť, či chce mať čistý prírodný produkt v skle, alebo nie,“ prezrádza zakladateľ Manaroots.

Ani nadviazanie spolupráce však nemusí znamenať dobré správy. V Manaroots sa ukázalo, že tešiť sa pri vystavení objednávky je ešte priskoro.

Súvisiaci článokReportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno Čítajte 

„Keď sme začínali, prvým dvom odberateľom sme dali nápoje na faktúru. Jeden zaplatil dva mesiace po splatnosti a druhý nezaplatil dodnes. Išlo o faktúry za 32 eur,“ spomína na krutý štart Šimončič.

Nenechali sa tým však odradiť. Vďaka projektu Kauflandu na podporu lokálnych dodávateľov sa dostali do ich predajní a mohli ďalej rásť.

„Začali sme dodávať celkovo do šiestich predajní v Nitrianskom a Trnavskom kraji, neskôr sme sa dohodli na celoplošnej distribúcii a dostali sme sa na celé Slovensko. Ľudia si nápoj kupujú a produkcia rastie,“ dodáva Šimončič .

Z pár desiatok fliaš mesačne sa dnes dostali k objemu viac ako 30 000 fliaš za mesiac. Ich víziou je však naplniť mesačne až 100 000 fliaš.

Pivo aj nové trhy stále čakajú

Firmu dnes tvorí deväť ľudí a neustále majú pred sebou nové výzvy a nápady. Najnovšie sa snažia o zázvorové pivo a črtá sa aj vlastná distribučná sieť na kvalitnejšie produkty. Zamerať sa chcú aj na fermentované limonády na báze ovocia s prirodzením kvasením vo fľaši bez sýtenia.

Anglický názov Manaroots už od začiatku naznačuje, že firma chcela svoj sortiment smerovať aj na zahraničný trh, najprv však museli preraziť doma. Prekročenie hraníc je v ich plánoch rovnako ako vlastné polia na pestovanie bylín.

„Už dnes mám v hlave množstvo receptov a receptúr, ktoré chceme skúsiť a predstaviť, namiešať a objaviť. Netýka sa to len produktov, ale aj rozvoja firmy. Všetko však chceme robiť poctivo a bez prímesí, čo je náročnejšia a dlhšia cesta. Niektoré veci preto nejdú tak rýchlo, ale potom stoja za to,“ dodáva mladý podnikateľ.

Tento článok vám prináša Kaufland.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Autor: Marek Mittaš pre Kaufland

Neprehliadnite tiež

Éčka u nich nemajú miesto.


SME Creative

Mliečne baktérie sú najdôležitejší spolupracovníci.


SME Creative

Záujem o ne je po celý rok.


SME Creative a 1 ďalší

Ničenie vitamínov mrazom je mýtus.


SME Creative a 1 ďalší