SME
reklama

Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká

Automobilka zvolila najlepší prístup.

(Zdroj: Andrew Roberts)

So snahou o moderný život často prichádza sklamanie. Papierové slamky sa nám na rozdiel od plastových postupne rozpúšťajú v ústach a mútia nápoje, eko či bio čistiace prostriedky zas poriadne nečistia a nevoňajú.

Žiť moderne však neznamená mať sa horšie alebo musieť si niečo odopierať. Naopak, ak nájdete správnu modernú alternatívu, možno zistíte, že život s ňou je oveľa pohodlnejší. Kto sa presťahoval do pasívneho domu, v ktorom sa neotvárajú okná, pochvaľuje si úsporu za kúrenie aj čerstvejší vzduch. Kto znížil množstvo mäsa v potrave, hovorí, že sa mu zlepšilo trávenie a cíti sa zdravšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Donedávna bola situácia s elektromobilmi podobná ako s tými papierovými slamkami – boli drahšie ako ich „ropná“ alternatívna a vydržali kratšie.

Dnes však môže byť elektromobil naozaj pohodlnejšou voľbou. Na trh dokonca prišli elektromobily, ktoré nestoja viac ako bežné auto, neobmedzujú vás kratším dojazdom, rýchlo sa dobíjajú a jazdí sa s nimi príjemnejšie.

Koľko prejde elektromobil? Menej ako váš mechúr

Ešte pred tromi, štyrmi rokmi bola ponuka elektromobilov veľmi obmedzená. Bohatí si mohli kúpiť elektromobily s vysokým výkonom a dojazdom, no aj cenovkou. Za nimi bola na trhu veľká medzera a na jej opačnom konci lacnejšie elektroautá. Vyšli vás síce na polovicu či tretinu, ale mali dojazd len okolo 200 kilometrov.

Prvé „lacné“ elektromobily si tak najčastejšie kupovali firmy ako súčasť svojej prezentácie a taxikári, ktorí využívali možnosť bezplatného nabíjania v obchodných centrách. V prípade súkromných osôb mohol elektromobil plniť úlohu nanajvýš druhého auta v rodine.

Dôvod, ktorý najviac odrádzal zákazníkov od kúpy elektromobilu, bol strach z malého dojazdu. Lacné elektromobily majú totiž oficiálny dojazd okolo 250 kilometrov, reálne však prejdú o trochu menej a zákazníkom to nestačí.

Podľa výskumu z roku 2012 najazdí priemerný európsky vodič 40 až 80 kilometrov denne. Elektromobil by tak mal ponúkať dojazd aspoň na tri či štyri dni, ideálne na celý pracovný týždeň. Pri dlhších cestách je ideálne, ak elektromobil netreba nabíjať častejšie, než je „technická“ prestávka pasažierov v aute, teda každé dve až tri hodiny. Pri bežnej diaľničnej rýchlosti by mal teda elektromobil pohodlne prejsť aspoň 250 až 300 kilometrov.

Auto si nedávate nabíjať do nabíjačky

Okrem samotného dojazdu je dôležitá aj dĺžka doby nabíjania elektromobilu. Prakticky každý sa z bežnej zásuvky dokáže dobiť doplna „od večera do rána“. Rozhodujúce však je, o koľko sa elektromobil dobije na verejnej stanici za hodinu, keď ho tam odstavíte počas obeda či nákupu.

Treba si uvedomiť, že nabíjačkou nie je tá škatuľka na stene ani stĺp na parkovisku, to sú len nabíjacie stanice. Tie poskytujú energiu, no do batérií ju ukladá nabíjačka, ktorú si nesie každý elektromobil na palube.

Kombinácia nabíjacej stanice a nabíjačky určuje, ako rýchlo sa vie elektromobil dobiť. Preto je zbytočné parkovať pri výkonnej nabíjacej stanici s autom, ktoré rýchlonabíjanie nepodporuje a, naopak, vám nepomôže, ak vaše auto rýchlonabíjanie podporuje a stojíte pri stanici s nižším výkonom. V oboch prípadoch sa auto bude nabíjať pomaly.

Pred kúpou elektromobilu si preto overte, aký najvyšší nabíjací výkon zabudovaná nabíjačka v aute podporuje. Po kúpe možno objavíte rýchlejšiu nabíjaciu stanicu, ale nabíjačku v aute už nevymeníte.

Čo vznikne, keď skrížite lacný a drahý elektromobil?

Keď sa raz rozhodnete kúpiť si elektromobil a budete hľadať niečo pre masy, z pomerne širokej ponuky nezostane takmer nič. Stačí zohľadniť niekoľko základných kritérií a elektromobily budú rad-radom mykať plecami, že tak to teda nevyšlo.

Prvým kritériom by mohol byť dojazd, aby ste na jedno nabitie prešli aspoň 400 kilometrov a kontrolka vybitia sa neozvala skôr ako príroda. Vhodných kandidátov dnes môžete hľadať najskôr v kategórii od 70-tisíc eur vyššie, no nájdu sa aj lacnejšie.

Väčšinu z nich však vyraďuje chýbajúca možnosť rýchlonabíjania. A to sme ešte nezačali filtrovať autá podľa kritérií ako SUV alebo cena. Keby ste ich zohľadnili všetky a chceli by ste, aby bol elektromobil lacný, s dobrým dojazdom, rýchlym nabíjaním a vo veľkosti kompaktného SUV, preškrtali by ste sa len k jednému. Hyundai Kona.

Neostane vám zlý pocit na jazyku

Hyundai Kona nie je kompromisom ako tá papierová slamka, ktorá dopraví nápoj do úst len za cenu, že sa sama rozpustí na jazyku. Má dostatočne veľkú batériu, vysoký dojazd aj možnosť rýchlonabíjania, navyše v cenovo výhodnom balení.

Kona má výkon 200 koní a točivý moment 395 newtonmetrov, avšak na rozdiel od podobne výkonných dvojlitrových dieselov okamžite reaguje na každé stlačenie pedála a motor je tichý a bez vibrácií. Batérie uložené v podlahe znamenajú nízke ťažisko, vďaka čomu Kona dobre sedí na ceste a príliš sa nenakláňa.

Podľa výberu modelu prejde na jedno nabitie 289 až 449 kilometrov. Dojazd na jedno nabitie je dôležitý aj pri dlhých cestách. Napríklad pri plánovaní cesty s elektromobilom s udávaným dojazdom 250 kilometrov by ste mali hľadať nabíjaciu stanicu každých 180 kilometrov, takže na prejdenie 600-kilometrovej trasy potrebujete zastaviť a nabíjať trikrát (po 180, 360 a 540 kilometroch). S Hyundaiom Kona s väčšou batériou prejdete tú istú trasu pohodlne na jedno nabitie po 300 kilometroch.

Prvé elektromobily boli známe tým, že sa ich batéria rýchlejšie opotrebúvala a strácala kapacitu vplyvom zimy a horúčav. Kona však má vyhrievanú a chladenú batériu, takže dojazd neklesá ani v zime. Navyše na ňu výrobca dáva záruku osem rokov.

Ak ju budete nabíjať cez noc na domácej nabíjačke, môžete si nastaviť, aby v požadovaný čas bolo auto vyhriate alebo vychladené. Na 100-kilowattovej rýchlonabíjačke sa dokáže batéria Kony nabiť z 0 na 80 percent kapacity za 54 minút.

Znamená to, že ak idete na dlhšiu cestu, počas polhodinovej hygienickej prestávky môže Kona získať dojazd približne 200 kilometrov. Stačí ju pripojiť do elektrickej siete, vypiť jeden nápoj cez papierovú slamku a môžete pokračovať.

Tento článok vám prináša Hyundai.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  2. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  3. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  6. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  7. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  8. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 733
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 326
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 426
  4. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 4 329
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 4 037
  6. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 910
  7. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 3 629
  8. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 532
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ak by prešiel Tarabov ústavný návrh, hrozí, že prídeme o deväťdesiatpäť percent medveďov, hovorí expert.


Bývalý špeciálny prokurátor Dušan Kováčik.

Do vynesenia rozsudku ostáva už len záverečná reč Kováčika.


Nataša Holinová

Človek lezie medveďom do brlohov a potom chce uzákoniť zabíjanie.


Obchodný dom Javor v Tatranskej Lomnici.

Obchodný dom Javor čaká na nové využitie.


reklama
  1. Martin Bača: Bola si to ty...
  2. Martin Zielosko: Ripley
  3. Tibor Šmál: Ako chirurg potreboval chirurga. Je bezpečnosť pri práci lekárov dostatočná!?
  4. Miroslav Ferkl: Koniec sveta
  5. Eva Gallova: K akým pohanským bohom sa modla krkavčie matky ako ja
  6. Ivan Mlynár: Filipovi Kuffovi popukali po menovaní do funkcie štátneho tajomníka posledné tri mozgové bunky, ako popkorn v mikrovlnke.
  7. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Kostol sv. Jakuba v meste Stříbrná Skalice
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 108 748
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 698
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 461
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 051
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 074
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 620
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 14 602
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 251
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu