SME

Najrýchlejší dopravný prostriedok je bicykel

„Treba len jazdiť,“ odkazuje Igor tým, ktorí hľadajú odvahu bicyklovať po meste.

Mestský bikesharing v Bratislave Slovnaft BAjk vstúpil do druhej cyklistickej sezóny. Užívatelia na žltých bicykloch urobili zatiaľ viac ako pol milióna jázd. Najaktívnejším BAjkerom je Igor. Ten si žltý bicykel požičal spolu 1329-krát a Bratislavu na ňom doslova prebrázdil. V rozhovore s ním sa dočítate, prečo sa po hlavnom meste pohybuje najmä na zdieľaných bicykloch, hoci má svoj vlastný. Priblíži vám aj svoju skúsenosť s dopravou na bicykli.

Ako si spomínaš na svoje cyklistické začiatky v Bratislave?

Po meste bicyklujem už asi päť rokov. V tom čase tu ešte nebol Slovnaft BAjk a k bicyklovaniu som sa dostal prostredníctvom komunitných bicyklov.

Začínal som v časoch, kedy tu nebolo tak veľa infraštruktúry, a ani vodiči neboli zvyknutí na cyklistov. Mne trvalo asi tri alebo štyri mesiace, kým som si našiel svoje cestičky. Pomohlo by mi, keby by som vedel, že je tu nejaká komunita alebo niekto, kto by mi poradil. Dnes sa tieto informácie dajú aj dohľadať, a napríklad niektoré komunity majú presný plán, ako previesť cyklistu začiatkami až po pokročilejšiu jazdu. Ako naozaj jazdiť v doprave a nebáť sa.

Vysoký počet jázd naznačuje, že používaš BAjky často a dlho. Využívaš Slovnaft BAjk od prvého dňa spustenia?

Ja som dokonca začal ešte deň pred oficiálnym otvorením, pretože aplikácia už bola spustená. Tak som si ju vtedy nainštaloval a vyskúšal. Dokonca ešte skôr, ako sa viezol bývalý primátor.

BAjky majú svoj systém odblokovania zámkov a dokovania. Vedel si od začiatku, ako bicykel ovládať?

Na začiatku si to bolo treba naštudovať, ako zamknúť, kam dať zámok a čo stlačiť. Ani neviem, ako som sa s tým spočiatku zžil, ale potom to už fungovalo bez problémov. Myslím si, že je to relatívne jednoduché, a také to aj má byť. Je veľmi príjemné, že človek nemusí používať aplikáciu, ale stačí si zapamätať kód. Nemusím mať ani internet.

Máš aj svoj vlastný bicykel?

Mám aj svoj vlastný bicykel, ale ten vôbec nepoužívam. Reálne sa mi to neoplatí, lebo keď si prepočítam náklady na Slovnaft BAjky – je to veľmi výhodné členstvo. Kde sa dá jazdiť za 40 eur na rok?

Ako často využívaš BAjk?

Jazdím skoro každý deň. Využívam ho najmä v meste – teda väčšinou jazdím do práce a domov, prípadne, ak musím niekam vybehnúť z práce. Alebo potom, keď idem napríklad večer do mesta, odveziem sa na nejakú akciu, a naspäť si vezmem taxík alebo električku.

Ako ďaleko to máš do práce?

Je to presne 5,8 kilometra. A toľko isto aj späť domov. Pri sedavej práci, čo aj relatívne veľa ľudí má, sa človek musí pohybovať. Čiže otázka je, ako do svojho denného rozpisu zaradiť ten pohyb.

Podľa odporúčaní WHO (pozn. Svetovej zdravotníckej organizácie) by človek mal spraviť minimálne 10-tisíc krokov denne. Iné štatistiky odporúčajú venovať jeden a pol hodiny denne športu alebo aspoň aktívnemu pohybu. To je naozaj veľa času, ak si to chcem zaradiť do rozvrhu. Dochádzanie do práce na bicykli či pešo je ideálny spôsob, ako sa udržiavať v pohybe, napriek tomu, že má človek sedavú prácu. Tak to robím aj ja.

Existuje niečo, čo ťa vie od bicyklovania odradiť?

Možno, ak niekedy veľmi fúka alebo je zlé počasie, ale ako hovoria vo Fínsku, neexistuje zlé počasie, iba zlé oblečenie. Odradiť ma ešte vie, ak som sa nevyspal a cítim, že nemám dostatok energie. Vtedy sa snažím hibernovať celý deň a jazdím autobusom. Ale to je podobná otázka ako – čo ťa odradí žiť v ten deň (smiech). Život znamená pohyb.

Takže ty si prakticky nahradil bežnú dopravu BAjkom?

Moja bežná doprava je bicykel. Je to najrýchlejší prostriedok v rámci Bratislavy. V centre ho do 5-10 kilometrov ťažko niečo prekoná.

Okrem toho bicykel je super, dáva mi možnosť spoznávať mesto, zároveň ma udržiava v kondícii, čo je ideálne. Chodím do práce cez Petržalku, popri Chorvátskom ramene. Tam v lete tam počuť žaby, a cítim sa ako v divočine. Je to skvelý zážitok z rána, nabudí ma to na celý deň.

Bratislava je v tomto skvelé mesto. Všetko potrebné je vo vzdialenosti do dvoch – troch kilometrov. A keď nie, tak vezmeš bicykel, a máš naozaj všetko po ruke. Podľa mňa tu naozaj nie je nutné vlastniť auto, pokiaľ nenajazdíš viac ako 10-tisíc kilometrov za rok.

Skúšal si bikesharing v iných mestách alebo v zahraničí?

Áno, v mnohých mestách – v Tokiu, Londýne, Berlíne, Hamburgu, v poľských mestách... Vždy keď niekam idem, tak sa prepravujem zdieľanými bicyklami, pretože vtedy najviac vnímam mesto. Preprava na bicykli je podľa mňa primeraná k tomu, koľko môžem za ten čas prejsť, a súčasne koľko môžem v tom meste vidieť a vnímať.

Čo z toho, čo si videl v iných mestách by dalo v oblasti cyklodopravy aplikovať aj tu?

V prvom rade infraštruktúra. Napríklad v Londýne sa mi veľmi páčilo, že vybudovali cyklodiaľnice. To znamená, že popri hlavných cestách vedú cyklistické radiály. A toto, keď sa vybuduje, zrazu tu naozaj môžu ľudia jazdiť bezpečne.

Aj jednu hardvérovú vychytávku som videl, tiež v Londýne. Bol to malý laser na bicykli, ktorý svietil dopredu symbol bicykla asi tri až štyri metre pred predné koleso. Pri prechode ulicou, ak je tam nejaká odbočka alebo križovatka, z ktorej by mohlo vyjsť auto, toto vozidlo vopred vidí laserový symbol na zemi, takže vie, že musí spomaliť, lebo sa blíži bicykel.

V Poľsku som zas videl detské zdieľané bicykle. Prekvapilo ma, že ich stanice boli väčšinou prázdne, tie deti na nich stále jazdili. Bolo super vidieť, že aj malé deti ich používajú.

Máš nejakú obľúbenú trasu, ktorú by si odporúčal ďalším BAjkerom? Alebo nejaké pekné miesto, ktoré je dobre dostupné na bicykli?

V Bratislave sa dá bicyklovať, človek si nájde svoje trasy a nemusí ísť po rušných uliciach. Treba len jazdiť, lebo tým človek veľa získa – udržiava sa v kondícii, vníma mesto, príjemnú atmosféru, v lete napríklad vôňu grilovaných klobások. Mám rád cyklistický chodník na Trenčianskej ulici, vedie od Bajkalskej ulice na Dulovo námestie. Tam je krásne stromoradie, je to oddelené od áut.

A ešte nová trasa, ktorá nedávno vznikla v Starom meste, na Blumentálskej ulici. Tam je celá ulica príjemne redizajnovaná, berúc ohľad na chodcov aj cyklistov.

Pekné miesto je napríklad Draždiak v Petržalke. Tam sa dá ísť popri Chorvátskom ramene. Ľudia sa môžu ostať okúpať, dať si langoše alebo zmrzlinu. Dokonca je tam aj sauna. A takáto kombinácia zaručí naozaj pekný deň.

O Slovnaft Bajku

Nasadnúť na bicykel sa oplatí aj počas tejto sezóny. Slovnaft BAjk bude až do 31.10. 2020 opäť hľadať svojho najaktívnejšieho BAjkera. Užívateľa s najväčším počtom jázd odmení ročným premium programom zadarmo.

V novej cyklistickej sezóne sa Slovnaft Bajk ešte viac priblíži k užívateľom a reaguje na meniacu sa dopravnú situáciu v meste. K 83 dokovacím staniciam pribudne ďalších 20. Zahustí sa existujúca sieť „dokovačiek“ v štyroch mestských častiach: Starom Meste, Novom Meste, Ružinove a Petržalke, a časť pribudne do mestských častí Rača, Vrakuňa a Vajnory, ktoré sa tak zapoja do Slovnaft BAjkovej siete. Stanice sa pripravujú aj pri všetkých železničných staniciach a v Karlovej Vsi.

Pre väčší komfort pribudne v uliciach aj 150 nových bicyklov. Nová generácia prinesie niekoľko vylepšení. Bajky budú mať lepšie viditeľný displej, spoľahlivejší zámok a väčší solárny panel, takže batéria vydrží aj v chladnejšom počasí. Celkovo bude pre BAjkerov k dispozícii 500 až 650 bicyklov – ich počet sa bude prispôsobovať aktuálnemu záujmu.

Ceny bikesharingu sa oproti minulému roku nemenia, ročný lístok vyjde na 29,40 eura a študentov na 19,20 eura.


Detailné informácie o cenách sú zverejnené na stránke https://slovnaftbajk.sk/

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 173
  2. Každý piaty zomrie 9 016
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 778
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 7 149
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 805
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 786
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy na ulici Eliáša Lániho v Bytči „EDUVITAL strecha“.


55m

Onkologické ochorenia sú druhou najčastejšou príčinou hospitalizácií a úmrtí na Slovensku.


INZERCIA 11 h

Po pandémii, keď sa ekonomiky snažia oživiť a hľadajú stabilnú budúcnosť, digitálne meny ako Bitcoin opäť získavajú na význame.


INZERCIA 11 h
SkryťZatvoriť reklamu