SME

Podpora malého výrobcu ako Vlčie sirupy pomáha aj regiónu

Po koronakríze je podpora lokálnych produktov potrebná ako soľ.

#vlciesirupy #mMMmsirupy #Poloniny

Profesionálny barman Miroslav Telehanič a stredoškolský učiteľ Juraj Kovaľ sú dvaja kamaráti z detstva, ktorí pred ôsmimi rokmi začali vyrábať v obci Ulič, v okrese Snina, sirupy z lokálnych surovín. Ako domáci výrobcovia spustili vlastnú prevádzku a predaj 100% prírodných sirupov bez konzervantov, koncetrátov, chemikálií, aróm a farbív. Vyrobené sú len zo skutočného ovocia a zeleniny. Ako malí výrobcovia si uvedomujú dôležitosť podporovania lokálnych a kvalitných výrobkov. Aj ich zasiahla koronakríza, ale vynašli sa a nastavili ďalší smer podnikania zacielením nielen na gastro biznis, ale aj na bežných spotrebiteľov spustením vlastného internetového obchodu . Biznis Mira a Juraja však ide hlbšie. Vlani nakúpili 500 stromčekov rakytníka, ktoré dali lokálnemu pestovateľovi. Ten by inak do nákupu neinvestoval vlastné peniaze. Keď bude mať prvú úrodu, odkúpia ju od neho za trhovú cenu. V týchto dňoch hľadajú ďalších farmárov , ktorých by vo svojom kraji podporili a spolupracovali s nimi, pretože chcú mať vlastných dodávateľov a dozerať tak na spôsob pestovania. Podnikanie v jednom z najmenej rozvinutých regiónov je pre každého výzvou, ale Vlčie hory sú jedno z mála miest v Európe, ktoré je takmer nedotknuté ľudskou rukou. Ako mladí podnikatelia chcú svojimi vlčími sirupmi nielen propagovať kraj Rusínov, ale aj vytvárať v ňom pracovné príležitosti.

Ako hodnotíte koronakrízu? Čo Vás ako podnikateľov v gastro biznise naučila?

Miroslav: Koronakríza ovplyvnila veľa. Naučili sme sa, že orientácia len na jeden segment trhu nie je dobrý. Práve kvôli tomuto jednému segmentu, ktorý sme mali my – HORECA, sme sa zastavili. Predaj fungoval len cez obchody. Ak by sme mali predaj viac rozdelený, tak sme sa nemuseli zastaviť. Takže sme sa priamo preorientovali na retail a spustili sme vlastný e-shop . Koronakríza nám potvrdila aj to, že sme zodpovední podnikatelia a vieme celkom dobre hospodáriť s peniazmi. A tak sme si vytvorili aspoň čiastočný finančný vankúš, vďaka ktorému sme dokázali prežiť toto obdobie. Aj vďaka tomu, že sme mali finančné rezervy, nebáli sme sa ísť do nových projektov. Keby sme si lámali hlavu, z čoho zaplatíme nájmy a výplaty, tak nezačneme robiť nový produkt zo zázvoru - ginger shoty, vďaka ktorému sme nešli úplne do mínusu. Svojim spôsobom nás nový produkt zachránil.

Juraj: Súhlasím s Mirom, koronakríza nás naučila, že je veľmi dôležité vytvárať si finančné rezervy, pretože nám to teraz veľmi pomohlo. Čo sa týka predaja, bol to varovný prst, že sa nemôžeme zameriavať iba na jednu časť trhu ako doteraz, kde sme riešili čisto iba gastro a HORECA sektor. Počas koronakrízy bolo mnoho odvetví zo dňa na deň úplne zatvorených, ale mnoho odvetví fungovalo aj naďalej. Alebo naopak, niektoré odvetvia počas krízy ešte aj rástli. Pre nás to znamená, že nemôžeme mať iba úzko profilovaný produkt pre jedno prostredie.

Museli ste kvôli korone prepúšťať?

Juraj: Prepúšťať sme, našťastie, nemuseli, ale výroba bola do určitej miery obmedzená.

Nútila Vás korona premýšľať inak?

Juraj: Do určitej miery áno a bolo to vďaka tomu, že sme sa pripravovali na silnú sezónu. Mali sme veľké skladové zásoby niektorých surovín. Tým, že sme mali aj finančné rezervy, tak sme nemuseli riešiť situáciu, ako zaplatiť všetky faktúry.

Miroslav: Pre nás sú veľmi dôležité vzťahy s dodávateľmi. Faktúry sa snažíme platiť hneď, aj pred koronou, počas krízy aj po. Vieme, aké to je, ak vám odberateľ neuhradí faktúru a vy ste mu už dodali tovar, ktorý nie je zaplatený.

Vaše produkty dodávate prevažne do gastro prevádzok, keď boli všetky zatvorené, prišli ste s niečím novým? Ako ste sa vynašli?

Miroslav: Hneď na začiatku sme zostali v šoku. Ale počas jedného a pol týždňa sme vytvorili celý nový produkt - ginger shoty , ktoré boli pohotovou reakciou na krízu. Ešte sme dovárali naplánované sirupy. Ľudí sme mali tak či tak v práci, tak sme pokračovali aj vo výrobe nových sirupov sladených medom.

Ste pripravení na prípadnú druhú vlnu koronavírusu? Zmenili ste spôsob Vášho uvažovania pri podnikaní, resp. výrobe?

Miroslav: To najdôležitejšie, na čom sme sa zhodli je, že pri prípadnej druhej vlne koronavírusu si nebudeme robiť také veľké skladové zásoby, aké sme mali. Zmenili sme spôsob uvažovania. Celkovo sme sa prestali sústrediť len na gastro sektor, ale rozšírili sme našu komunikáciu aj na malé obchody s remeselnými a farmárskymi produktami. Zároveň sme spustili vlastný internetový obchod www.vlciesirupy.sk .

Juraj: Prvá vlna bola nečakaná a zasiahla všetkých. Snažíme sa ale prispôsobiť novým podmienkam a prinášať nové produkty a inovať tie existujúce.

Odkiaľ sú Vaše suroviny? Kto sú Vaši dodávatelia?

Miroslav: Suroviny sa snažíme brať z veľkej časti od lokálnych farmárov, prípadne od ľudí z dvora. Exotické ovocie - citrusy a ananás, nakupujeme zo zahraničia. Samozrejme, snažíme sa ich nakupovať v čo najvyššej kvalite. Spustili sme ale nový projekt Buď náš farmár” a snažíme sa podporiť lokálnych farmárov tak, že im nakúpime sadenice a potrebné veci na pestovanie, aby pre nás vypestovali všetko, čo potrebujeme - od byliniek až cez rakytník. Zatiaľ to má veľmi pozitívny ohlas, tak veríme, že to bude stále lepšie a lepšie.

Juraj: Je to naozaj rôzne, podľa toho, či ide o bylinky, ovocie alebo zeleninu. Spolupracujeme napríklad aj s rodinami, ktoré majú staré ovocné sady.

Prečo je podľa Vás dôležité sledovať zloženie sirupov alebo iných podobných produktov?

Miroslav: Myslím si, že je to v dnešnej dobe nesmierne dôležité. Začíname sa učiť o týchto produktoch a začíname byť vzdelaní v produktových veciach. O to viac by sme mali čítať zloženia a dávať si pozor na "éčkové" produkty. To znamená, kde všade sú konzervanty, kde sa pridávajú chmikálie a prírodné arómy, ktoré nie sú až tak prírodné. Som veľmi rád, že ľudia to začínajú vnímať. Je rozdiel, keď sme pred piatimi rokmi začínali robiť priamy predaj, a vtedy nie každý tomu venoval pozornosť. Skôr ľudí zaujímala cena, a nie kvalita. To ma dosť mrzelo a boli sme vtedy aj na vážkach, či to má zmysel. Teraz je to naopak. Ľudia si uvedomujú, aký je to naturálny produkt a skutočne riešia zloženie produktov. Čoraz reálnejšie sa nad tým zamýšľajú a dávajú si pozor, čo konzumujú.

Juraj: Vidíme to, keďže vyrábame prírodný produkt bez akýchkoľvek konzervantov, aróm a farbív, a vidíme, akú to má odozvu od ľudí. Ako im naše sirupy chutia a ako ich chvália. Dnes je trh presýtený lacnými polotovarmi a mnoho ľudí nevedome kupuje produkty s arómami, farbivami, či práškami. Treba sledovať etikety a som rád, keď stretávame všímavých ľudí, a zároveň ochotných ľudí priplatiť si za kvalitnejšie produkty.

Plánujete ísť s vlčími sirupmi aj na iný trh? Napríklad na český, poprípade aj iná krajina?

Miroslav: Pokusov bolo viac, ale vždy to ostalo niekde visieť. Naposledy sa to zastavilo kvôli korone. Teraz žiadny distribútor nenaberá nové produkty a nezapĺňa sklady, tak si ešte počkáme.

Juraj: To nie je také jednoduché, pretože, buď tam nájdete človeka, ktorý je zapálený pre rovnakú vec ako vy alebo musíte nájsť nejakého distribútora, s ktorým sa dohodnete. Zatiaľ sa nám nepodarilo nájsť ani jedno, ani druhé. Čiže, aj keď máme už nejaké podniky aj v zahraničí, tak je to minimum. Ale máme odhodlanie pripraviť sa vstúpiť aj no nové trhy a ponúknuť naše lokálne slovenské produkty aj v iných krajinách. Musíme si však počkať na ten správny čas.

Vedeli by ste sa spojiť aj s konkurenciou s podobným produktom?

Miroslav: Určite áno, my sme otvorení novým možnostiam. Ak príde dobrý nápad, ktorý nás spoločne v biznise posunie ďalej, radi sa spojíme.

Čo oceňujete na svojom biznis partnerovi? Za ktorú jeho vlastnosť ste vďační a bez neho by ste to nedokázali?

Miroslav: Určite spontánnosť, pretože, keď som mu prvýkrát povedal, že poďme variť sirupy, tak sa ma nepýtal na biznis plán. Počas týždňa začal rovno stavať prevádzku. Nerozumel som tomu, ako je možné urobiť tak rýchlo takéto rozhodnutie a ako ho to nadchlo. Ďurova pozitívna spontánnosť a zápal pre prácu nás priviedla tam, kde sme teraz. Ak by som mal o tom rozhodovať ja, tak by som ešte rok rozmýšľal, či ísť do toho. Sme ako manželia, musíme sa navzájom dopĺňať, každý z nás má nejakú inú vlastnosť a práve preto to klape. Verím, že to bude klapať ešte dlho.

Juraj: Určite by som bez Mira nerozbehol firmu. V podstate to bol jeho nápad. Najviac na ňom oceňujem to, ako sa vieme dopĺňať. Za tie roky sa z neho stal skvelý obchodník a vďaka tomu sa posúvame stále ďalej. Tým, že Miro je aj skvelý barman a my podnikáme v barovom prostredí, tak prichádza vždy s nejakými novými nápadmi a neustále rozmýšľa, ako nás posúvať ďalej.

Aká je Vaša najobľúbenejšia príchuť sirupu?

Miroslav: Moja najobľúbenejšia príchuť je jablko-cvikla. Jeto preto, lebo sme ju vytvárali veľmi dlho, deväť až jedenásť kombinácií, kým sme našli správny balans. A tá chuť je tak dobre urobená, že ľuďom, ktorým nepovieme, že je to jablko-cvikla, tak si myslia, že je to malinový alebo jahodový sirup. Preto ho voláme aj “babičkina záhrada”. Taktiež mám veľmi rád rakytníkový sirup.

Juraj: U mňa jednoznačne vedie príchuť uhorka-kafirové listy alebo baza-citrón.

Načítavam video...

Výrobcov 100% prírodných sirupov z Polonín môžete podporiť kúpou cez eshop na www.vlciesirupy.sk. Foto: kavickari.sk

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 555
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 706
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 032
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 704
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 441
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Objavte ako Nesto dokáže meniť susedov na silné priateľstvá.


INZERCIA 11 h

Obľubujú ho cyklisti, bežci, romantici aj fanúšikovia histórie. Cyklomost slobody je plný zaujímavostí a stojí za rodinný výlet.


20 h

Tatra banka prináša novú aplikáciu TABI určenú pre najmladších klientov.


20 h
SkryťZatvoriť reklamu