Slováci objavili to, čo Taliani milovali už roky. Poznáte túto delikatesu?

Znovu objavujeme pochúťky našich starých rodičov.

Spoločnosť Agrofarma bola doposiaľ známa predovšetkým mliečnymi výrobkami. O prevádzke bitúnku na spracovanie jahňacieho mäsa vedel len málokto. Dôvod?

„Slováci nemali možnosť kúpiť si jahňacie mäso priebežne počas roka v maloobchode, väčšinou len pred Veľkou nocou v predajniach Kaufland,“ hovorí Ivan Leckéši, obchodný manažér spoločnosti Agrofarma.

„Situácia sa však v tomto roku zmenila,“ dodáva a vedie nás okolo mliekarne priamo k bitúnku. Kedysi z neho jahňatá putovali do talianskych rodín a gastroprevádzok, dnes už sa dostávajú pravidelne aj na slovenské stoly.

Práve odkázanosť na odbery jahniat z Talianska takmer položila viacerých chovateľov oviec na lopatky. Pre pandémiu koronavírusu sa znížil záujem o jahňacie mäso tak výrazne, že im takmer hrozil zánik. Znamenalo by to, že by slovenská bryndza prestala byť slovenskou. Ovčie mlieko potrebné na jej výrobu by sme totiž museli dovážať z Rumunska.

Jahňacina bez stresu a hormónov

Hoci sa nachádzame v Púchove, počujeme hlasné békanie ako kdesi na horskej lúke. Bitúnok Agrofarmy búra mýty o jatkách v mäsovom priemysle. Porážka je síce nutnou súčasťou spracovateľského reťazca, môže však byť aj vysoko humánna.

„Zvieratá vôbec nestresujeme. Prichádzajú priamo od jednotlivých farmárov. Stoja v priestranných kotercoch a pred porážkou sú náhle omráčené elektrickým výbojom, vďaka čomu usmrtenie ani necítia,“ hovorí riaditeľ bitúnku Marek Slávik.

„Všetky jahňatá sú chované na Slovensku a vyrastajú na slovenských lúkach a pasienkoch. Chovatelia dodržiavajú hygienické normy a zvieratám poskytujú prvotriednu starostlivosť. Dnes vieme presne sledovať, aký produkt dodávame na trh a nemôže sa stať, že by sa niekde objavilo problematické mäso. Dokážeme to zabezpečiť aj vďaka prvotriednej niekoľkofázovej kontrole kvality a čerstvosti,“ vysvetľuje Leckéši.

„Náš bitúnok je zárukou kvality a dodržania teplotného reťazca. Vďaka tomu sa čerstvé mäso dostane k zákazníkovi v požadovanej forme veľmi rýchlo,“ dodáva.

V predajniach je mäso do dvoch dní

Od živých jahniat prechádzame do časti, kde už na hákoch visia celé polovičky určené na ďalšie spracovanie. Okamžite po porážke sa mäso odkrví a schladí v dvoch fázach na teplotu sedem stupňov Celzia. Potom prejde veterinárnou kontrolou, je rozporciované a následne zmrazené, chladené alebo posunuté ďalej na prepravu ako celok.

Už na druhý deň putuje jahňacie mäso do distribučných skladov, odkiaľ sa dostáva priamo do predajní pre zákazníkov. Celý proces netrvá dlhšie ako 48 hodín.

„Pri jahňacom mäse je výťažnosť 40 až 45 percent. Znamená to, že ak jahňa váži 15 kilogramov, spotrebiteľovi z neho zostane len okolo šiestich kilogramov. Bravčovina má pritom výťažnosť až 82 percent,“ porovnáva Leckéši.

Výťažnosť sa síce odráža na cene, kvalita jahňacieho mäsa je však výrazne iná v porovnaní s inými druhmi mäsa. Pri chove jahniat sa nepoužívajú žiadne rastové ani stimulačné hormóny a pre svoju výnimočnú kvalitu sa jahňacie mäso stalo vyhľadávanou pochúťkou.

Chov oviec na Slovensku sa ocitol pred kolapsom

Jahňacie mäso sa už dlhodobo spája s obdobím Veľkej noci, predovšetkým v južných krajinách. Slováci ho neboli zvyknutí pripravovať, hoci v minulosti patrilo k bežnému stravovaniu našich predkov.

Aj preto Agrofarma dlhodobo dodávala celé spracované kusy jahniat na talianske trhy a od roku 2011 vždy pred Veľkou nocou aj do predajní Kauflandu. Lenže tohoročná Veľká noc bola v Taliansku poznačená pandémiou koronavírusu a slovenskí chovatelia sa zrazu ostali v situácii, že k odberu vychovaných jahniat neprišlo.

„Taliansky trh ostal bez záujmu o jahňacie mäso. Stalo sa to práve počas Veľkej noci, keď boli jahniatka od slovenských chovateľov pripravené na vývoz. Ľudia v Taliansku nenakupovali, nechodili do reštaurácií a prakticky nevychádzali ani z domovov,“ hovorí Leckéši.

Zo dňa na deň tak klesol odbyt jahniat o 70 percent. Agrofarme preto hrozilo, že stratí nielen dodávateľov jahniat, ale s nimi aj dodávateľov ovčieho mlieka.

„Pre chovateľov by bolo z ekonomického hľadiska náročné jahniatka neumiestniť nikam. Stáli sme pred otázkou ako ďalej. Bez odberu jahniat by celé ovčiarstvo skončilo v krachu,“ dodáva Leckéši.

Pre slovenských farmárov predstavuje totiž chov oviec zásadný príjem a bez neho by sa celá oblasť nedokázala pohnúť ďalej.

„Vyplývali by z toho také dôsledky, že by sme na Slovensku nemali slovenskú bryndzu, ale bryndzu z dovezeného mlieka. Niečo také si nikto neželal,“ hovorí Leckéši.

Potravinovo sebestačnejšie Slovensko

Jahňatá boli pripravené na porážku, odbyt však chýbal.

„Oslovili nás samotní farmári, ktorí nám dodávali mlieko, s prosbou o riešenie situácie. Využili sme dobré vzťahy s obchodnými reťazcami, ktoré máme z dodávok mliečnych výrobkov i jahňacieho mäsa a oslovili sme aj ministerstvo pôdohospodárstva, ktoré sa do podpory aktívne zapojilo,“ hovorí Ivan Leckéši o prvých krokoch, ako rozšíriť umiestnenie jahňacieho mäsa na slovenskom trhu.

„Popri tom sme rozšírili spoluprácu s chovateľmi v rámci celého Slovenska. Naši ľudia priamo obchádzali farmy, ponúkali pomoc a zvážali jahniatka do Púchova na bitúnok,“ dodáva.

Obchody, chovatelia aj samotná Agrofarma vstupovali na neistú pôdu. Netušili, ako sa spotrebiteľ zachová. Dá prednosť drahšiemu jahňaciemu mäsu pred lacnejším kuracím, na ktoré je zvyknutý? Výsledok všetkých prekvapil.

Kaufland, ktorý už mal skúsenosti s predajom jahňacieho mäsa, sa spolu s ďalšími obchodnými reťazcami postavili k situácii veľmi aktívne. Ich podpora predaja jahňaciny sa stretla s výrazným úspechom.

„Naši odberatelia zohrali v osvete zásadnú úlohu. Zákazníkov oboznámili s naším mäsom, ktorí si ho sami začali žiadať na pultoch predajní. Bez tejto synergie by chov oviec na Slovensku dostal ďalšiu ranu,“ priznáva Leckéši.

„Prvé množstvá, ktoré sme dodali na trh, boli možno na úrovni tretiny dopytu. V niektorých sieťach sa jahňacina vypredala do pár dní,“ zhodnotil situáciu obchodný manažér Agrofarmy.

Ukázalo sa tak, že krízová situácia môže mať pre chovateľov oviec aj svoje pozitíva. Načrtla cestu do budúcnosti, v ktorej sa slovenskí chovatelia nemusia obávať o odber kvalitného jahňacieho mäsa. Ďalší vývoj v Taliansku je síce neistý, no vďaka spoločnej snahe sa podarilo farmárom vykryť odber jahniat na 100 percent a nahradiť pokles zahraničného odbytu.

„Predpokladáme, že záujem zo strany Talianska bude aj v budúcnosti, pretože zákazníci nám ostali. Prvoradým však pre nás bude domáci trh,“ dodal Leckéši.

Kríza ako iniciátor rozvoja

„Naším cieľom je, aby sme dokázali dodávať jahňacie mäso do reťazcov celoročne,“ hovorí o plánoch Leckéši.

Bude však pre to nutné zmeniť terajšie fungovanie chovu oviec. Doteraz stačilo mať jahniatka raz do roka, no pre celoročné zabezpečenie dodávky mäsa bude nutné mať ich dvakrát ročne. Agrofarma sa na túto zmenu už pripravuje.

„To, čo vyzeralo ako kríza, prinieslo obrovskú príležitosť a dovolím si povedať, že pre niektorých chovateľov aj finančnú záchranu. Nebudú sa musieť spoliehať na vrchol príjmov len počas Veľkej noci, financie získajú počas dvoch až troch období v roku a odbyt mäsa budú mať zabezpečený celoročne. Navyše sa staneme nezávislejšími od odbytu zo zahraničia,“ vysvetľuje Leckéši.

Pred Veľkou nocou sme zvyčajne predávali celé jahňatá, po Veľkej noci sme sa rozhodli začať s produkciou delených častí jahňaciny. Predaj celého jahňaťa nie je až tak efektívny ako porciovanie na rôzne časti. Tie si totiž dokáže zákazník lepšie spracovať a pripraviť ich aj doma,“ hovorí Leckéši.

Jahňacie mäso je bohaté na omega-3 mastné kyseliny, je ľahko stráviteľné a vhodné aj pre malé deti. Obsahuje vitamín B, zinok, draslík a ďalšie zdraviu prospešné látky. Podľa Leckéšiho je pozitívom, že mu na chuť prišli aj domáci spotrebitelia.

Dnes sa podobne ako v dávnej minulosti vracajú na naše stoly typické pokrmy, ku ktorým neodmysliteľne patrí ako bryndza, tak aj jahňacina.

Tento článok vám prináša Kaufland.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Autor: Marek Mittaš pre Kaufland

Neprehliadnite tiež

Éčka u nich nemajú miesto.


SME Creative

Mliečne baktérie sú najdôležitejší spolupracovníci.


SME Creative

Záujem o ne je po celý rok.


SME Creative a 1 ďalší

Ničenie vitamínov mrazom je mýtus.


SME Creative a 1 ďalší