SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Krízové linky prosia o pomoc

Nadácia Orange a Iniciatíva liniek pomoci pripravili diskusiu o financovaní.

Nad podujatím prevzala záštitu prezidentka Slovenskej republiky pani Zuzana Čaputová.

Počas trvania krízy spôsobenej pandémiou koronavírusu sa všetci stretávame s obmedzeniami, strachom o zdravie či život nás a našich blízkych. Druhá vlna čoraz viac ukazuje nielen našu fyzickú, ale aj psychickú zraniteľnosť. Mnoho ľudí upadá do depresie, pocitov úzkosti či obáv z ekonomickej situácie. Linky pomoci sú tu pre nás, no každým dňom bojujú s kritickým nedostatkom finančných prostriedkov. Predstavitelia troch mimovládnych organizácií, ktoré prevádzkujú najväčšie linky pomoci na Slovensku – Liga za duševné zdravie, Linka detskej istoty a Občianske združenie IPčko, sa preto spojili v Iniciatíve liniek pomoci a otvorili diskusiu so zástupcami štátu o problematike systémového financovania liniek pomoci.

Linky pomoci sú v dobe pandémie nevyhnutné

Podľa štatistík 60 až 70 % ľudí, ktorí vykazujú prvky depresie, nechodia k odborníkovi. Na Slovensku máme dokopy 3 nonstop linky, no v Českej republike je štandardne až 23 liniek dôvery. Tri najväčšie linky pomoci sa v spolupráci s Nadáciou Orange rozhodli upozorniť verejnosť a štát na tento alarmujúci stav už počas prvej vlny. Druhá vlna pandémie však prináša nové nároky na objem poskytovaných služieb a ich kvalitu. Krízová linka pomoci, ktorú pre OZ IPčko zriadila Nadácia Orange v spolupráci s Orangeom má mesačne priemerne 3 300 kontaktov. Počet žiadostí o kontakt, ktoré nemohli prijať, je za mesiac v priemere až 1 500. Spolu majú linky pomoci spracovaných za jeden mesiac 7 340 kontaktov, no zároveň 8 400 neprijatých kontaktov mesačne nevedia spracovať a skončia nevybavené. Na linkách je k dispozícii 172 poradcov, ktorí sú však vyčerpaní z obrovského množstva kontaktov, ktoré neustále pribúdajú. „Vyberáme odborníkov, ktorí majú talent a odvahu na to, aby viedli rozhovory cez chat s ľuďmi, ktorí chcú sprevádzať samovraždou, nechcú byť sami pri samovražde alebo nás kontaktujú skrývajúc sa v skrini pred agresorom, majú problémy vo vzťahoch, zažili nejakú stratu, šikanu, sebapoškodzujú sa a podobne. Preto si naši poradcovia a poradkyne prechádzajú dlhodobými výcvikmi, ktoré sú rozsahom na úrovni psychoterapeutických výcvikov a seniorní psychológovia ich prvé mesiace služby sprevádzajú každým chatom,“ hovorí Marek Madro z IPčka.

Diskutovali linky pomoci a predstavitelia štátu

Počas prvej online diskusie predstaviteľov troch najväčších liniek pomoci na Slovensku so zástupcami štátu z Ministerstva zdravotníctva, Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, Ministerstva vnútra a Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu, sa hovorilo o akútnej potrebe financovania liniek pomoci. Diskusia priniesla konštruktívnu debatu o tom, aké miesto majú linky pomoci v politike štátu v oblasti duševného zdravia a ako pomôžu riešiť ich financovanie. Bez systémovej podpory štátu hrozí týmto organizáciám obmedzenie kapacít odborníkov či dokonca ich zatvorenie. Všetci diskutujúci sa zhodli, že musia nájsť konštruktívny spôsob ako túto akútnu situáciu riešiť a zároveň nutnosť pokračovať v diskusii a nastaviť systém dlhodobého financovania do budúcna. Ďalšie už neverejné stretnutie sa má uskutočniť v horizonte niekoľkých týždňov.

“Dopyt po linkách vnímame ako veľký. Aj na Slovensku sa už vníma dištančné poradenstvo ako kľúčový prvok pri ochrane skupín, na ktoré sú linky zamerané, ale paradoxne, nemáme ten svoj paragraf v legislatíve, čiže táto pomoc je len cez dotačné systémy. Pomoc nie je strategická ani priama,“ povedala Eva Dzurindová z Linky detskej istoty.

Online diskusia, ktorú spoluorganizovala Nadácia Orange s Iniciatívou liniek pomoci, bola dostupná pre široké publikum a môžete si ju pozrieť na facebookovom profile Nadácie Orange TU .

Nadácia Orange sa intenzívne angažuje v téme duševného zdravia

Nadácia Orange sa v rámci svojej programovej činnosti zaviazala strategicky podporovať konštruktívne riešenia prispievajúce k prevencii v oblasti duševného zdravia a distančného psychologického poradenstva, čo potvrdila aj Andrea Ungv ӧlgyi, manažérka a správkyňa Nadácie Orange & CSR špecialistka. „Problematika duševného zdravia prevencia v tejto oblasti je pre nás mnohých témou nielen týchto dní, nielen počas pandémie, ktorá ju umocnila, ale je to téma dlhodobá a kľúčová. Žiaľ je to téma, ktorej sa nevenuje dostatočná pozornosť.“

Nadácia Orange už počas prvej vlny pandémie upozornila spolu s Iniciatívou liniek pomoci www.pomozeme-krizovelinky.sk na potrebu systémového riešenia a financovania dištančného poradenstva, ktoré profesionálne linky poskytujú nonstop. Nadácia Orange všetkým trom organizáciám Iniciatívy liniek pomoci finančne prispela na posilnenie kapacít a rozvíja ďalšie projekty organizácií.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností

Tesco si plne uvedomuje svoju zodpovednosť pri zásobovaní obyvateľov Slovenska potravinami.

Tlačové správy

Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?

Netradične ho oslávili v BILLA.

Tlačové správy

Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant

Grant vo výške 30 000 eur môžu vybrané subjekty získať vďaka charitatívnemu behu No Finish Line