SME

Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to

Aj v čase korony sa dá rozbehnúť nový biznis, dokonca aj v gastronómii.

Základom podnikateľského úspechu, nielen v čase krízy, je kreativita a flexibilita. Okrem toho potrebujete dobrú stratégiu, správne nastavenie komunikácie a v neposlednom rade pomoc v podobe vhodného bankového produktu, ktorý vám uľahčí realizáciu biznisu po finančnej stránke.

Veľa sa hovorí o tom, koho a ako zasiahla koronakríza a hlavne obmedzenia s ňou súvisiace. Väčšinou sa však diskusia točí primárne okolo už rozbehnutých biznisov v rôznych sférach podnikania. Je nepochybné, že obmedzenia ich drasticky pripravili o tržby aj zisky, pocítili mnoho strát a museli sa vyrovnať s úplne novou situáciou, v ktorej sa ocitli.

Na trhu však existujú aj začínajúci podnikatelia, ktorých obmedzenia zastihli v čase rozbiehania ich nového biznisu. Možno aj vy takých osobne poznáte alebo ste o nich počuli. Mali za sebou týždne príprav, investícií a iste aj veľa osobných vkladov napríklad v podobe nabehaných kilometrov po rôznych úradoch a nákupoch nového zariadenia.

Začnite, aj keď tušíte, že vás vzápätí zatvoria

V tejto situácii sa ocitli aj manželia Peter a Michaela Štefankoví, ktorí si pár dní pred opätovným zavedením prísnych epidemiologických opatrení otvorili svoju vlastnú, dlho vysnívanú, gastro prevádzku LOVE FOOD v Nitre.

„Bistro sme otvorili 10. októbra. Na jeho otvorení sme tvrdo pracovali od júla. Chceli sme vytvoriť priestor, kde ľudia nájdu útulné miesto a vychutnajú si našu ponuku jedál pripravovaných s láskou.“,hovorí Michaela.

Najdôležitejšie pre začínajúcich podnikateľov je v takejto situácii zachovať rozvahu, pokračovať v už rozbehnutých aktivitách a mať pripravené záložné riešenie. Obmedzenia môžete vnímať ako prekážku, ale tiež ako príležitosť.

„V gastre, ale aj v iných prevádzkach je teraz veľmi dôležité byť flexibilní a chytiť sa každej možnej príležitosti. Zákazníci nám všetkým chýbajú a tešíme sa, až sa raz opäť osobne stretneme.“

V prípade novej gastro prevádzky dnes začínajúci podnikateľ tak stojí pred otázkou, či si dokáže zabezpečiť rozvoz vlastnými silami alebo využije služby rôznych donáškových služieb. Ich dostupnosť sa zvýšila už v prvej vlne naprieč Slovenskom, nielen vo väčších mestách.

V LOVE FOOD donášku najskôr vôbec neplánovali, orientovali sa na vlastné výdajné okienko. Zo dňa na deň sa však dostali do situácie, kedy nemali na výber. Nové obmedzenia ich však nepoložili, pripravili si vlastný web a začali oveľa intenzívnejšie využívať komunikáciu cez sociálne siete. Tá je pre úspech kľúčová, nakoľko ľudia nemôžu prísť, vidieť dennú ponuku. Výhodou je, ak viete jedlo aj vhodne nafotiť.

„Tým, že ľudia k nám nemôžu prísť a pozrieť si našu dennú ponuku dezertov, každé ráno ju nafotíme a odkomunikujeme na sociálnych sieťach. Snažíme sa fotiť čo najviac jedál, aby ľudia videli jedlo, ktoré by si možno chceli objednať.“

Samozrejme, iba pekná fotka nestačí a je dôležité aj presne marketingovo cieliť. Každý post by mal byť strategicky zacielený na vhodnú skupinu a sponzorovaný. Obzvlášť začínajúci podnikateľ musí rátať s tým, že bez investície do kvalitného marketingu nemá šancu osloviť širšie publikum a nových potenciálnych zákazníkov. Nehovoríme pritom o stovkách či tisíckach eur. Online reklama na sociálnych sieťach a Google sa dá realizovať aj za niekoľko eur denne.

Donáška jedla v sebe ukrýva mnohé nástrahy a to napríklad v podobe nevhodných obalov, dlhého transportu alebo straty optimálnej teploty. To všetko má dopad na spokojnosť a lojalitu zákazníka. Pre gastro prevádzku či kuchára je veľmi dôležité vedieť, či sú jeho zákazníci spokojní a či im chutí. Či o hodnotenie jedla požiadať zákazníkov na svojich sociálnych sieťach, mailom, SMS alebo telefonicky, záleží aj na tom, kde sa vaši potenciálni aj stáli zákazníci zdržiavajú a ako s nimi komunikujete.

Vhodný bankový účet a platba kartou online alebo cez platobný terminál

Ak rozbiehate podnikanie, nezabudnite ani na správny výber bankového partnera. Zvážte, či budete potrebovať len účet alebo aj platobnú bránu či vlastný POS terminál. Rovnako si porovnajte služby, ktoré v účte banky ponúkali. Pre živnostníkov a slobodné povolania je na trhu špeciálne navrhnutý Živnostenský účet od Tatra banky. Účet máte na rok bez poplatku za jeho vedenie a neskôr vám bude stačiť aspoň 500 eur bezhotovostný kredit každý mesiac, aby bol bez poplatku aj naďalej. V rámci účtu môžete realizovať neobmedzené množstvo automatizovaných transakcií, neobmedzene a bez poplatku realizovať výbery aj vklady cez bankomaty Tatra banky, k dispozícii máte grafický prehľad ako i export množstva týchto pohybov priamo do účtovného systému. To je veľkou výhodou.

„Potrebovali sme banku, ktorá je moderná a vieme v nej všetko vybaviť online. Aj naši hostia sú moderní, bežne u nás platia nielen kartou, ale aj mobilom či hodinkami. Máme dva mobilné platobné terminály, jeden je vždy na prevádzke a druhý používame pri donáške.“

Užitočný seriál pre podnikateľov

Tatra banka začala nedávno s aktívnou podporou malých podnikateľov aj v iných ako finančných oblastiach. Vo forme seriálu SZČO? postupne prináša rozhovory s odborníkmi na rôzne oblasti podnikania, aby tak podporila živnostníkov a podnikateľov aj v tomto období. Seriál môžete sledovať na stránke banky a zvoliť si formu, ktorá vám najviac vyhovuje – buď ako video, ako podcast alebo ako textový prepis rozhovoru.

„Podnikanie v gastro sektore je jedno z najťažších. Tu presne platí, sto ľudí, sto chutí. Určite sa však netreba nikdy vzdávať. Treba počúvať svojich zákazníkov a prinášať im to, po čom túžia. Spätnú väzbu poctivo prijať, nebyť namyslený. Je potrebné byť inovatívny, veci dostatočne plánovať a mať finančnú rezervu na akúkoľvek situáciu, ktorá môže nastať.“

Pozrite si všetky časti seriálu SZČO?

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 724
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 538
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 831
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 025
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 678
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 170
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pláže biele a jemné ako múka a miesta, kde sa mieša vôňa mora s arómou miestnych plodov.


INZERCIA 5 h

Objavte ako Nesto dokáže meniť susedov na silné priateľstvá.


INZERCIA 19 h

Obľubujú ho cyklisti, bežci, romantici aj fanúšikovia histórie. Cyklomost slobody je plný zaujímavostí a stojí za rodinný výlet.


27. mar
SkryťZatvoriť reklamu