SME

Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to

Aj v čase korony sa dá rozbehnúť nový biznis, dokonca aj v gastronómii.

Základom podnikateľského úspechu, nielen v čase krízy, je kreativita a flexibilita. Okrem toho potrebujete dobrú stratégiu, správne nastavenie komunikácie a v neposlednom rade pomoc v podobe vhodného bankového produktu, ktorý vám uľahčí realizáciu biznisu po finančnej stránke.

Veľa sa hovorí o tom, koho a ako zasiahla koronakríza a hlavne obmedzenia s ňou súvisiace. Väčšinou sa však diskusia točí primárne okolo už rozbehnutých biznisov v rôznych sférach podnikania. Je nepochybné, že obmedzenia ich drasticky pripravili o tržby aj zisky, pocítili mnoho strát a museli sa vyrovnať s úplne novou situáciou, v ktorej sa ocitli.

Na trhu však existujú aj začínajúci podnikatelia, ktorých obmedzenia zastihli v čase rozbiehania ich nového biznisu. Možno aj vy takých osobne poznáte alebo ste o nich počuli. Mali za sebou týždne príprav, investícií a iste aj veľa osobných vkladov napríklad v podobe nabehaných kilometrov po rôznych úradoch a nákupoch nového zariadenia.

Začnite, aj keď tušíte, že vás vzápätí zatvoria

V tejto situácii sa ocitli aj manželia Peter a Michaela Štefankoví, ktorí si pár dní pred opätovným zavedením prísnych epidemiologických opatrení otvorili svoju vlastnú, dlho vysnívanú, gastro prevádzku LOVE FOOD v Nitre.

„Bistro sme otvorili 10. októbra. Na jeho otvorení sme tvrdo pracovali od júla. Chceli sme vytvoriť priestor, kde ľudia nájdu útulné miesto a vychutnajú si našu ponuku jedál pripravovaných s láskou.“,hovorí Michaela.

Najdôležitejšie pre začínajúcich podnikateľov je v takejto situácii zachovať rozvahu, pokračovať v už rozbehnutých aktivitách a mať pripravené záložné riešenie. Obmedzenia môžete vnímať ako prekážku, ale tiež ako príležitosť.

„V gastre, ale aj v iných prevádzkach je teraz veľmi dôležité byť flexibilní a chytiť sa každej možnej príležitosti. Zákazníci nám všetkým chýbajú a tešíme sa, až sa raz opäť osobne stretneme.“

V prípade novej gastro prevádzky dnes začínajúci podnikateľ tak stojí pred otázkou, či si dokáže zabezpečiť rozvoz vlastnými silami alebo využije služby rôznych donáškových služieb. Ich dostupnosť sa zvýšila už v prvej vlne naprieč Slovenskom, nielen vo väčších mestách.

V LOVE FOOD donášku najskôr vôbec neplánovali, orientovali sa na vlastné výdajné okienko. Zo dňa na deň sa však dostali do situácie, kedy nemali na výber. Nové obmedzenia ich však nepoložili, pripravili si vlastný web a začali oveľa intenzívnejšie využívať komunikáciu cez sociálne siete. Tá je pre úspech kľúčová, nakoľko ľudia nemôžu prísť, vidieť dennú ponuku. Výhodou je, ak viete jedlo aj vhodne nafotiť.

„Tým, že ľudia k nám nemôžu prísť a pozrieť si našu dennú ponuku dezertov, každé ráno ju nafotíme a odkomunikujeme na sociálnych sieťach. Snažíme sa fotiť čo najviac jedál, aby ľudia videli jedlo, ktoré by si možno chceli objednať.“

Samozrejme, iba pekná fotka nestačí a je dôležité aj presne marketingovo cieliť. Každý post by mal byť strategicky zacielený na vhodnú skupinu a sponzorovaný. Obzvlášť začínajúci podnikateľ musí rátať s tým, že bez investície do kvalitného marketingu nemá šancu osloviť širšie publikum a nových potenciálnych zákazníkov. Nehovoríme pritom o stovkách či tisíckach eur. Online reklama na sociálnych sieťach a Google sa dá realizovať aj za niekoľko eur denne.

Donáška jedla v sebe ukrýva mnohé nástrahy a to napríklad v podobe nevhodných obalov, dlhého transportu alebo straty optimálnej teploty. To všetko má dopad na spokojnosť a lojalitu zákazníka. Pre gastro prevádzku či kuchára je veľmi dôležité vedieť, či sú jeho zákazníci spokojní a či im chutí. Či o hodnotenie jedla požiadať zákazníkov na svojich sociálnych sieťach, mailom, SMS alebo telefonicky, záleží aj na tom, kde sa vaši potenciálni aj stáli zákazníci zdržiavajú a ako s nimi komunikujete.

Vhodný bankový účet a platba kartou online alebo cez platobný terminál

Ak rozbiehate podnikanie, nezabudnite ani na správny výber bankového partnera. Zvážte, či budete potrebovať len účet alebo aj platobnú bránu či vlastný POS terminál. Rovnako si porovnajte služby, ktoré v účte banky ponúkali. Pre živnostníkov a slobodné povolania je na trhu špeciálne navrhnutý Živnostenský účet od Tatra banky. Účet máte na rok bez poplatku za jeho vedenie a neskôr vám bude stačiť aspoň 500 eur bezhotovostný kredit každý mesiac, aby bol bez poplatku aj naďalej. V rámci účtu môžete realizovať neobmedzené množstvo automatizovaných transakcií, neobmedzene a bez poplatku realizovať výbery aj vklady cez bankomaty Tatra banky, k dispozícii máte grafický prehľad ako i export množstva týchto pohybov priamo do účtovného systému. To je veľkou výhodou.

„Potrebovali sme banku, ktorá je moderná a vieme v nej všetko vybaviť online. Aj naši hostia sú moderní, bežne u nás platia nielen kartou, ale aj mobilom či hodinkami. Máme dva mobilné platobné terminály, jeden je vždy na prevádzke a druhý používame pri donáške.“

Užitočný seriál pre podnikateľov

Tatra banka začala nedávno s aktívnou podporou malých podnikateľov aj v iných ako finančných oblastiach. Vo forme seriálu SZČO? postupne prináša rozhovory s odborníkmi na rôzne oblasti podnikania, aby tak podporila živnostníkov a podnikateľov aj v tomto období. Seriál môžete sledovať na stránke banky a zvoliť si formu, ktorá vám najviac vyhovuje – buď ako video, ako podcast alebo ako textový prepis rozhovoru.

„Podnikanie v gastro sektore je jedno z najťažších. Tu presne platí, sto ľudí, sto chutí. Určite sa však netreba nikdy vzdávať. Treba počúvať svojich zákazníkov a prinášať im to, po čom túžia. Spätnú väzbu poctivo prijať, nebyť namyslený. Je potrebné byť inovatívny, veci dostatočne plánovať a mať finančnú rezervu na akúkoľvek situáciu, ktorá môže nastať.“

Pozrite si všetky časti seriálu SZČO?

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 117
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 9 473
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 690
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 784
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 726
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 005
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Onkologické ochorenia sú druhou najčastejšou príčinou hospitalizácií a úmrtí na Slovensku.


INZERCIA 7 h

Po pandémii, keď sa ekonomiky snažia oživiť a hľadajú stabilnú budúcnosť, digitálne meny ako Bitcoin opäť získavajú na význame.


INZERCIA 7 h

Nové číslo Historickej revue už v predaji aj s knižnou predplatiteľskou akciou.


INZERCIA 7 h
SkryťZatvoriť reklamu