SME

O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca

Ako koronakríza ovplyvní Vianoce aj ako Slováci zmenili svoje nakupovanie, prezradil výkonný riaditeľ Tesca Martin Kuruc.

Prvá vlna mnohých maloobchodníkov na úvod zaskočila, videli sme aj prázdne regály s múkou, cestovinami či inými potravinami. Zopakovala sa rovnaká situácia na jeseň?

Aj počas prvej vlny išlo v našom prípade skôr o krátkodobé výpadky – dokým tovar kolegovia opäť doložili. Skúsenosti získané po nástupe pandémie na jar sme zužitkovali v jesennom období. Neustále pokračuje plynulé zásobovanie našich distribučných centier v Beckove a pri Prešove. Odtiaľ putujú čerstvé i trvanlivé potraviny a rovnako ďalšie výrobky do všetkých 153 obchodov Tesca na Slovensku. Zákazníci už vedia, že sa na nás môžu spoľahnúť, a teda že my a rovnako tak naši dodávatelia a producenti potravín urobia za každých okolností maximum, aby pre nich zabezpečili nevyhnutné výrobky. Preto zrejme nemajú až takú potrebu robiť si nadmerne veľké zásoby.

Ako sa správajú vaši zákazníci? Zmenilo sa prípadne ich správanie nástupom druhej vlny počas jesene?


Nárazové nákupy a nestály, rozkývaný dopyt – ako v prípade prvej vlny – sa až v takej miere nezopakovali. Aj počas druhej vlny však vidíme, že zákazníci navštevujú obchody menej často a robia väčšie nákupy. Výhodou našich hypermarketov je, že v nich ľudia nakúpia všetko potrebné pod jednou strechou. Pre zákazníkov je to určite bezpečnejší spôsob nakupovania aj vzhľadom na široké uličky. Zákazníci tak môžu ľahko dodržiavať bezpečných odstup od iných zákazníkov.

Vyvíjame maximálne úsilie, aby sme každý deň prinášali bezpečnejší nákup pre všetkých zákazníkov. Dodržiavame prísne bezpečnostné opatrenia, dlhodobo dbáme na nosenie rúšok, dezinfekciu rúk pred vstupom a dodržiavanie bezpečných odstupov. V našich prevádzkach sme taktiež nainštalovali plexisklá, ktoré chránia zdravie zákazníkov aj kolegov. Predajne – vrátane košíkov, vozíkov, kľučiek a ďalších plôch – sú dezinfikované ešte pred otvorením a následne pravidelne so zvýšenou intenzitou v priebehu celého dňa.

Napriek hygienickým opatreniam, ktoré spomínate, množstvo ľudí si vyskúšalo aj nákup online, z bezpečia domova. Ako ste sa pasovali so zvýšeným záujmom?


Priznávam, bola to výzva, a to najmä začiatkom prvej vlny koronakrízy, teda počas jari.Napriek mimoriadnej situácii sa nám však podarilo promptne pridať až 40 % nových dodacích časových úsekov dostupných v rámci služby Tesco Online nákupy. Službu sme navyše rozšírili pre 600-tisíc nových zákazníkov v Trenčíne, Banskej Bystrici, Poprade a okolí. Dnes je dostupná už pre dva milióny ľudí na Slovensku.

Vzrástol však aj záujem o ďalšie bezpečné formy nakupovania, ktoré ponúkame v rámci našich obchodov. Príkladom je služba Klikni & Vyzdvihni s možnosťou vyzdvihnutia online nákupu autom vo vybranej predajni vo zvolený čas či inovatívne nakupovanie so službou Scan&Shop, vďaka ktorej zákazníci vkladajú svoj nákup priamo do nákupnej tašky bez potreby jeho opätovného vykladania pri pokladni. Je to nielen bezpečnejšie, ale aj rýchlejšie a naši zákazníci práve tieto prínosy oceňujú.

Chystáte sa online nákupy ďalej rozširovať? Oplatí sa vám prevádzka služby aj v rámci menších miest?

Určite áno, pozeráme sa na nové príležitosti a v tomto smere rozhodne pripravujeme novinky, viac detailov prezradíme už čoskoro. Už dnes však pokrývame našou službou Tesco Zásielka práve tie lokality, kde nie sú dostupné Tesco Online nákupy. Vďaka Tesco Zásielke si môžu zákazníci objednať vopred pripravené balenie 24 trvanlivých potravín a ďalších potrebných výrobkov.

Ako sa pripravujete na vianočný nápor zákazníkov v obchodov? Vianočné nákupy 2020 budú predsa len trochu odlišné oproti tomu, čo zákazníci poznali z minulosti.

Veríme, že zákazníkom pomôžeme, aby si aj napriek mimoriadnej situácii užili Vianoce najlepšie, ako to pôjde. Na vianočné sviatky sa každoročne poctivo pripravujeme vopred a rovnako je to aj tento rok. Chceme sa uistiť, že zákazníci u nás nájdu všetko, na čo sú zvyknutí, či už ide o ich obľúbené potraviny alebo ďalšie potrebné výrobky. Navyše, v období pred Vianocami nám pomôže aj dvetisíc dočasných kolegov. Taktiež sme pripravení predlžovať otváracie hodiny. Aj v období pred Vianocami bude našou prioritou urobiť maximum pre bezpečnejší nákup.

Väčšina vašich zamestnancov pracuje v takzvanej prvej línii. Myslíte si, že sa pri práci cítia bezpečne?


Okamžite po nástupe koronakrízy sme prijali viaceré opatrenia, aby Tesco bolo aj naďalej bezpečné miesto na prácu aj nakupovanie. Práve vďaka našim kolegom a ich obetavej práci dokážeme zásobovať ľudí potravinami a inými nevyhnutnými výrobkami aj počas koronakrízy. Ako uznanie za ich skvelú prácu sme sa rozhodli kolegov v prvej línii v obchodoch, ako aj v distribučných centrách už po tretí raz v tomto roku odmeniť mimoriadnym bonusom. Obrovské ďakujem im patrí aj odo mňa za fantastickú prácu, ktorú odvádzajú.

Reťazce tvrdia, že im protipandemické opatrenia zvýšili náklady na bezpečnosť nakupovania, ide napríklad o spomínaný mimoriadny bonus kolegom, častejšie upratovanie priestorov, úpravu pokladní či dezinfekčné prostriedky. Ovplyvnia tieto extra náklady aj ceny potravín na Vianoce?

Uvedomujeme si, že koronakríza má negatívny dosah na rodinné rozpočty mnohých ľudí. Preto sme sa rozhodli podať pomocnú ruku všetkým rodinám na Slovensku a už v apríli tohto roka sme znížili ceny vybraných základných potravín. Ceny ďalších výrobkov sme dlhodobo znížili od septembra. Okrem toho nájdu zákazníci v predajniach Tesca ďalších 620 cenovo výhodných potravín. Spoznajú ich veľmi jednoducho, podľa modrého označenia „Naša cena“. Novinkou je akcia „Čerstvých 5“, v rámci ktorej prinášame zákazníkom vždy čerstvé ovocie či zeleninu, a to rovnako za mimoriadne výhodné ceny.

Tento rok ste po dlhšom období otvárali nové obchody. Pribudnú aj ďalšie?

Koronakríza priniesla významné krátkodobé výzvy, no nezmenila naše dlhodobé priority. Tento rok vnímame ako zlomový. Niekoľko rokov sme sa sústredili na optimalizáciu našich existujúcich obchodov. Teraz sme prešli do rastovej fázy a expanzie. Aj v súčasnej mimoriadnej situácii sa nám podarilo otvoriť tri nové supermarkety, konkrétne v Turanoch na severe Slovenska, v bratislavskej Petržalke na Farského ulici aj v Banskej Bystrici na najväčšom sídlisku Sásová. Celkovo tak máme na Slovensku 153 obchodov. Zároveň sa pozeráme na ďalšie príležitosti.

Ako vyzerá otváranie nákupného centra Galéria? Ohrozila ho koronakríza?

Nové nákupné centrum Galéria v Petržalke sme otvorili tento rok. Treba povedať, že ide o najväčšiu investíciu Tesca na Slovensku od roku 2017. Pre našich zákazníkov sme spolu s hypermarketom Tesca pripravili viac ako 50 rozličných prevádzok. Otvárame ich postupne vo fázach – vždy s ohľadom na epidemickú situáciu a po dohode s jednotlivými nájomcami.

Tesco spustilo aj úplne novú sieť pod názvom Žabka. Aké máte ďalšie plány v tomto smere?

V prípade Žabky hovoríme o štarte novej siete obchodov malého formátu. Pod značkou Žabka sme už otvorili prvý obchod v Bratislave, konkrétne v mestskej časti Ružinov. Zákazníkom prináša rýchly nákup bez kompromisov, a to vďaka širokému sortimentu dvetisíc produktov vrátane čerstvých i trvanlivých potravín či ďalších výrobkov.

Pri tomto koncepte dokážeme skvelo zúročiť skúsenosti zo susedného Česka, kde Žabka úspešne pôsobí už dlhšie obdobie. V hlavnom meste, ako aj vo väčších mestách na západe Slovenska chceme postupne otvoriť aj ďalšie obchody Žabky.

V prípade Žabky hovoríme o franchisingovom koncepte. Aké sú doterajšie reakcie franchisingových partnerov?

Každý obchod prevádzkuje skúsený franchisingový partner, ktorému tím Žabky poskytuje potrebnú podporu a know-how v oblasti maloobchodu. Koncept Žabka vnímame ako atraktívnu podnikateľskú príležitosť aj z toho hľadiska, že nevyžaduje vysokú mieru vstupného kapitálu. Už teraz sa veľmi tešíme na rozbeh ďalších spoluprác. Ozvali sa nám mnohí záujemcovia s predchádzajúcimi skúsenosťami napríklad z oblasti maloobchodu či gastronómie, ktorá bola výrazne zasiahnutá dôsledkami koronakrízy.

Minulý týždeň ste spustili ďalší ročník potravinovej zbierky. Aké sú ohlasy? Zapájajú sa zákazníci aj v aktuálnom náročnom období?

Uvedomujeme si, že súčasná situácia je pre mnohých naozaj náročná, a preto sme už počas leta zorganizovali mimoriadnu potravinovú zbierku. Už vtedy sa potvrdilo, že zákazníci chcú pomáhať, a patrí im za to veľké ďakujem. Rovnako tak patrí ďakujem všetkým charitatívnym partnerom, vďaka ktorým sa podarilo výrobky rozdistribuovať tým, ktorí ich najviac potrebovali. Dokopy sa nám podarilo vyzbierať 28 ton potravín.

Minulý týždeň sme spustili Vianočnú potravinovú zbierku a potrvá až do 3. decembra. Veríme, že spolu so zákazníkmi pomôžeme mnohým ľuďom v núdzi. Ľudia môžu vo všetkých 153 predajniach Tesca po celom Slovensku darovať trvanlivé potraviny či drogériu. Do zbierky sa dá zapojiť aj pri online nákupe. Zapojené charitatívne organizácie podporíme aj finančne, sumou vo výške 20 % hodnoty všetkých vyzbieraných produktov.

K témam, ktorými je Tesco známe už dlhšie, patrí aj boj proti potravinovému odpadu. Ako sa vám v tomto úsilí darilo tento rok?

Boj proti plytvaniu potravinami zostáva našou prioritou aj v čase koronakrízy, ktorá ešte viac potvrdila jeho význam. Vďaka nášmu dlhodobému úsiliu sa nám podarilo za obdobie troch rokov znížiť množstvo potravinového odpadu v našich prevádzkach o skvelých 71 %.

Veríme však, že udržateľnejšia a zelenšia budúcnosť si žiada ucelený prístup s konkrétnou stratégiou. Tento rok sme vydali už po druhýkrát našu správu Plán malých pomocí, ktorá sumarizuje najdôležitejšie výzvy a záväzky Tesca z pohľadu trvalej udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti.

Veľmi nás tešia aj naše ďalšie úspechy. Na Slovensku sa nám do dnešného dňa podarilo znížiť emisie CO2 o 32 % porovnaní s rokom 2015. Platí, že 100 % elektrickej energie využívanej v našich obchodoch či distribučných centrách pochádza z certifikovaných obnoviteľných zdrojov. Aj tieto dôležité ukazovatele prispievajú k ďalšiemu dôležitému cieľu: aby Tesco naplnilo svoj verejný záväzok a do roku 2050 sa stalo uhlíkovo neutrálnym biznisom.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 098
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 633
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 585
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 775
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 091
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Onkologické ochorenia sú druhou najčastejšou príčinou hospitalizácií a úmrtí na Slovensku.


INZERCIA 4 h

Po pandémii, keď sa ekonomiky snažia oživiť a hľadajú stabilnú budúcnosť, digitálne meny ako Bitcoin opäť získavajú na význame.


INZERCIA 4 h

Nové číslo Historickej revue už v predaji aj s knižnou predplatiteľskou akciou.


INZERCIA 4 h
SkryťZatvoriť reklamu