SME

Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá

V predchádzajúcej časti sme sa pozreli do zákulisia dizajnérskeho štúdia a predstavili sme si pár modelov zo série „Spinoffs“.

Teraz si pozrieme trochu odvážnejšie kúsky.

Odkazy na minulosť

Začnime takmer v súčasnosti. Isto si pamätáte pretekársky model kategórie LMP1 Porsche 919 Hybrid, ktorý trikrát za sebou zvíťazil vo vytrvalostných pretekoch 24h Le Mans v roko 2015 - 2017. Po tom, ako sa program LMP1 skončil, zrodila sa v hlave Michaela Mauera myšlienka pripomenúť si víťazný prototyp ešte raz, ale tento raz na verejných cestách. A tak vznikol model Porsche 919 Street. Prečo si ho nemôžete kúpiť? Pretože aby naplnil očakávania, musel by mať kompletnú hybridnú pohonnú jednotku s vidlicovým štvorvalcom a elektromotormi s výkonom vyše 662 kW (900 koní). A jej štartovací proces trvá 45 minút za nevyhnutnej prítomnosti tímu mechanikov.

Zostaňme v Le Mans, ale o vyše 40 rokov skôr. Vtedy si prvé absolútne víťazstvo vybojoval ikonický model Porsche 917K so svojím typickým klinovitým profilom. Poháňal ho plochý dvanásťvalec s objemom 4,5 litra. Porsche sa rozhodlo pripomenúť si tento model v roku 2013, keď sa vrátili do kategórie LMP1 vytrvalostných pretekov. Ako základ modelu Porsche 917 Living Legend mala slúžiť technika z Porsche 918 Spyder. Nová karoséria usadila vodiča extrémne nízko na zem, akoby medzi predné blatníky. Aby bolo každému jasné, na aké auto Porsche 917 Living Legend spomína, dostalo ešte aj farby víťazného Porsche 917K auta z roku 1970.

Teraz poďme ešte hlbšie do minulosti, do roku 1966 na legendárne preteky Targa Florio. Tie sa odohrávali na Sicílii a jeden okruh pozostávajúci z verejných ciest bol dlhý až 72 kilometrov. Pre svoju extrémne kľukatú povahu tu Porsche pretekalo s ultraľahkým modelom Porsche 906. Vážilo iba 580 kg a poháňal ho dvojliter s výkonom 154 kW (210 k). Ideálna kombinácia, keď nie je dôležitá maximálna rýchlosť, ale skôr obratnosť. Napriek tomu dosahovalo Porsche 906 vďaka aerodynamicky optimalizovanej karosérii maximálku až 280 km/h. Na dvojliter nevídané. Novodobá interpretácia tohto modelu, Porsche 906 Living Legend, si zachováva jeho charakteristické proporcie, sfarbenie a aj dizajnové prvky. Všimnite si tvar predných svetiel, alebo hornú hranu náduchu na bokoch karosérie. Porsche 906 Living Legend však pridáva aj čosi navyše. Svetlá sú v skutočnosti uložené v tvarovanom otvore na chladenie. Mala to byť futuristická myšlienka, ako sa pozerať na svetlomety. „Neskôr, keď sme vyvíjali identitu našich elektrických modelov, pozreli sme sa na túto ideu znova. Zapáčila sa nám a budeme ju ďalej rozvíjať,“ hovorí Michael Mauer. Porsche 906 Living Legend nakoniec predstavuje víziu ľahkého superauta s motorom v strede.

Odrazy budúcnosti

Nie každé sériové auto vzniká lineárnym dizajnovým procesom. Niekedy v ňom nastane séria náhod a zvratov, ako aj nečakaných zásahov osudu, ktoré zavedú dizajnérov k úspešnému koncu. Tak vzniklo aj Porsche Taycan. Nedorozumením. Michael Mauer uvidel na stole dizajnéra skicu modelu 918 Spyder s perom naznačenou klesajúcou líniou. „Na prvý pohľad to vyzeralo, akoby malo to auto aj zadné dvere. A ja som bol užasnutý!“ A tak sa zrodila myšlienka štvorsedadlového superauta. Mohlo by mať motor v strede? Alebo vzadu, v súlade s tradíciami? Tak vznikol koncept Porsche Vision Turismo. Prvýkrát obsahoval aj už známe dizajnérske prvky: zadné svetlá prepojené tenkým LED pásikom s nápisom Porsche. Neskôr sa v kontexte elektromobility ukázalo Porsche Vision Turismo ako skvelé riešenie pre elektrickú platformu.

O jej identitu sa zas postaral iný, veľmi netradičný model. Porsche Vision Race Service je uletený experiment, ktorý skúma hranice značky. Môže byť Porsche aj MPV? Môže – s odvážnym dizajnom, centrálnou pozíciou vodiča a elektrickým pohonom. A keď sa veľmi dobre pozriete na jeho predné svetlá, možno v nich zbadáte náznaky elektrického modelu Taycan.

Advertisement

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 109
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 9 763
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 671
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 782
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 724
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 028
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Onkologické ochorenia sú druhou najčastejšou príčinou hospitalizácií a úmrtí na Slovensku.


INZERCIA 7 h

Po pandémii, keď sa ekonomiky snažia oživiť a hľadajú stabilnú budúcnosť, digitálne meny ako Bitcoin opäť získavajú na význame.


INZERCIA 7 h

Nové číslo Historickej revue už v predaji aj s knižnou predplatiteľskou akciou.


INZERCIA 7 h
SkryťZatvoriť reklamu