SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?

VÚB ako prvá banka na Slovensku zavádza takzvaný “smart work”.

VÚB banka zároveň rozširuje pre svojich zamestnancov možnosť pracovať na diaľku. Ako banka zmenila svoje priestory, ako prispôsobuje svoje služby, aby vyhovela požiadavkám klientov a ako pomáha zamestnancom, aby mohli čo najlepšie vykonávať svoju prácu sa rozprávame s Draganou Smolović, riaditeľkou ľudských zdrojov VÚB.

Ste prvá banka na Slovensku, ktorá spúšťa smart work pre všetkých zamestnancov. Aj keď technologické firmy takto pracujú už dlhší čas, pre bankový sektor je to radikálny krok.

Chápem, že ľudia vnímajú banky ako tradičné a rigidné systémy, ktoré sa ťažko prispôsobujú zmenám. Treba však povedať, že sme vo VÚB začali s prvými náznakmi konceptu smart work už pred niekoľkými rokmi. Bolo to v podobe home office – práce z domu, ktorý bol však vnímaný skôr ako benefit. Prácu z domu využívali najmä ľudia, ktorým takýto spôsob kvôli rôznym okolnostiam vyhovoval. S konceptom smart work teda máme skúsenosti a stal sa súčasťou nášho DNA. Myslím si, že zmeny, ktoré prišli s príchodom pandémie, nás nezaskočili. Čo nás v pozitívnom slova zmysle zaskočilo, bola rýchlosť s akou sme sa všetci spolu počas prvej vlny zorientovali, naučili sme sa pracovať z domu a bezproblémovo komunikovali s našimi klientmi.

Je prirodzené, že toto rozhodnutie urýchlili aktuálne obmedzenia kvôli pandémii. Je to dočasné riešenie?

Myslím si, že sa už nikdy nevrátime k tomu, na čo sme boli zvyknutí pred pandémiou. Práve sa začala éra transformácie rôznych foriem výkonu práce a sme to práve my, ktorí tvoríme nový spôsob ako budeme pracovať v budúcnosti. Keď sa začala prvá vlna v marci, tak sme sa uisťovali, že všetko do leta skončí a bude ako predtým. Ale nestalo sa. Čo je však oveľa dôležitejšie, je fakt, že aj my sa meníme počas tejto doby. Prispôsobujeme sa novým podmienkam a možnostiam. Nikto nedokáže presne povedať, ako bude nakoniec vyzerať “nový normál”. Som si však absolútne istá, že už nikdy nie tak, ako v januári tohto roka.

Týka sa to všetkých pracovísk na Slovensku, vrátane pobočiek banky alebo len centrály v Bratislave?

Týka sa to celej banky. Rada by som zdôraznila, že vždy budú existovať služby pre klientov, ktoré nebudeme a ani nechceme vykonávať online. Máme zákazníkov, ktorí vyžadujú osobný kontakt a my potrebujeme mať kontakt s nimi. Iste, existujú aj banky, ktoré poskytujú svoje služby len online, to však nie je náš prípad. V podstate nám ide o dve základné veci. Naším prvým cieľom je dať zamestnancom väčšiu flexibilitu. Umožniť im pružnejšie si organizovať čas a zároveň vykonávať prácu, ktorá sa od nich očakáva. Uvedomujeme si, že pre niektoré služby to nebude možné. Nemôžeme si k sebe domov zavolať klienta a tam mu napríklad vyplatiť peniaze na ruku. A druhým cieľom je umožniť zákazníkom využívať naše služby tam, kde ich očakávajú. Buď online alebo na pobočke. Pokiaľ sa teraz zvyšujú preferencie na online, tak tomu prispôsobujeme naše služby a ich nastavenie. Školíme našich kolegov v nových zručnostiach, aby sme zákazníkom maximálne vyšli v ústrety. Je to permanentný proces, ktorým reagujeme na požiadavky klientov.

Upravovali ste pre tento nový spôsob práce aj firemné priestory?

Samozrejme, ale nechcem vytvárať ilúziu, že sme našu budovu zmenili na Google. Naša centrála v Bratislave, ktorá je síce ikonickou budovou hlavného mesta, bola postavená v 90. rokoch a má svoje limity. S prihliadnutím na súčasnú situáciu si ani nemôžeme takú veľkú investíciu dovoliť.

Zvolili sme si čo najefektívnejšiu cestu a prispôsobili pracovný priestor tomu, čo reálne potrebujeme. Každé poschodie alebo pracovisko má niekoľko spoločných prvkov. Máme zdieľaný priestor, priestory na tichú a sústredenú prácu, videokonferenčnú miestnosť a oddychovú miestnosť - ak niekto potrebuje privátnejší priestor. Tieto základné priestory sme nakombinovali pre každý tím tak, aby vyhovoval ich potrebám.

Ako často budú zamestnanci pracovať mimo oficiálnych priestorov? Budú mať niektoré náklady kompenzované – internet, účet za telefón?

Maximálne môžu naši zamestnanci pracovať z domu na 80 % ich pracovného času, pretože chceme, aby minimálne 20 % času trávili v osobnom kontakte so svojím tímom. Pre všetkých, ktorí budú viac ako 50 % pracovného výkonu robiť z domu, je určený príspevok k platu. Samozrejme budeme postupovať v súlade s platnou legislatívou.

Čo by ste poradili ľuďom, ktorí ešte nie sú zvyknutí pracovať z domu?

Na prácu z domu si vytvorte oddelený priestor, ak to samozrejme vaše podmienky doma dovolia. Nie je rozumné pracovať v kuchyni, kde jednou rukou varíte a druhou odpisujete na mail. Aj ja som sa už poučila. Počas prvej vlny, keď sme museli byť doma všetci, si manžel obsadil obývačku, deti boli každé vo svojej izbe a mne ostala spálňa. Potom som zistila, že som tam vlastne stále. Ráno a cez deň som pracovala o pol metra ďalej od miesta kde som večer išla spať. Už nikdy viac! Naozaj, ak sa to dá, treba si priestor na prácu vybrať tak, aby ste mali aspoň trochu oddelené miesto, kde pracujete a kde trávite voľný čas.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Služby spoločnosti Arval Slovakia, ktorá je lídrom trhu operatívneho lízingu u nás, preto musia byť bezchybné.

1 h

Riaditeľ školy Vladimír Vajcík: Za úspechmi našej školy je viac faktorov, najdôležitejší sú však učitelia.

4 h

Na jeho budúcnosť sme sa opýtali Mareka Mičienku, obsahového manažéra Seduo.sk

15 h