SME

Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách

Digitalizácia má byť o moderných riešeniach, ktoré slúžia ľuďom. Ich zavádzanie do každodenného života je prioritou aj pre DATALAN

Spoločnosť DATALAN, ktorá má dnes v tíme desiatky IT expertov, začínala ako partia nadšencov, ktorých bavili technológie a videli v nich príležitosť. Od roku 1990, kedy firma vznikla, sa zmenilo všetko. Dnes sa od IT firiem nečakajú „iba“ dodávky technológií, zákazníci vyžadujú komplexné služby a riešenia, ktoré pokryjú rôznorodé a rozsiahle potreby, od inštalácie cez integráciu až po kyberbezpečnosť. S úzkym pohľadom dodávateľa, ktorého nezaujíma celkový obraz, by tech firma zastala v minulosti.

Celý tento vývoj navyše urýchlila pandémia koronavírusu. Ako konštatuje napríklad globálny prieskum spoločnosti McKinsey, za niekoľko mesiacov sa vo firmách udiali zmeny, ktoré by inak trvali výrazne dlhšie. Digitalizácia procesov, ktoré sa týkajú interakcie so zákazníkmi a reťazcom dodávateľov, sa podľa tohto prieskumu urýchlila o tri až štyri roky. A podiel digitálnych či digitálne prístupných produktov v ich portfóliách stúpol v miere, ktorá by inak bola reálna až v horizonte siedmych rokov. Navyše, prieskum potvrdil, že väčšina vedúcich vo firmách si uvedomuje, že úloha technológií už nie je iba v znižovaní nákladov, ale tie sa stali kritickou súčasťou celého podnikania firmy.

Slovensko nie je výnimkou

„Tento vývoj vidíme aj u nás. Pandémia koronavírusu významne akcelerovala zavádzanie nových technológií aj na Slovensku.Pre mnohé firmy a organizácie sa digitalizácia a elektronizácia posunula z pozície ´nice to have´ do roviny ´must to have´,“ vysvetľuje predseda predstavenstva a generálny riaditeľ DATALANu Marek Paščák.

A zmenil sa aj pohľad zákazníkov na to, ako majú vyzerať IT projekty. Obmedzenia, ktoré so sebou prinášajú opatrenia na šírenie koronavírusu, zatvorené fyzické prevádzky, presun fungovania celých tímov a firemných procesov takmer výlučne do online prostredia, to všetko predstavuje výzvu, ktorá sa nedá riešiť niekoľko rokov trvajúcim projektom. A už vôbec nie takým, ktorý adresuje iba parciálne problémy, začal sa dávno v minulosti, všetky kroky v rámci neho sú pevne dané a hrozí riziko, že pri jeho ukončení budú jeho časti už zastarané.

„Pri poskytovaní IT služieb sme tento trend začali presadzovať už pred rokmi. A pandémia koronavírusu nám dala za pravdu. Nás dlhodobo zaujíma zákazníkova potreba zo širšej perspektívy. Nevidíme napríklad len nemocnicu, ktorá potrebuje moderný informačný systém. Zaujíma nás téma zdravia ako takého, vrátane všetkého, čo ju tvorí – od pacientov, cez lekárov, až po prostredie a systém, v ktorom fungujú,“ približuje Marek Paščák.

Parciálne riešenia vs. komplexný a agilný prístup

Takto sa podľa neho k slovu dostávajú aj dáta, sémantika, umelá inteligencia, strojové učenie a iné technológie, ktoré je možné využiť s cieľom, aby bola poskytovaná zdravotná starostlivosť lepšia. A nový informačný systém je iba jedným z dielikov oveľa väčšej mozaiky, ktorú je nutné zohľadniť. Týmto spôsobom je potrebné nazerať na IT služby ako také, nielen na riešenia pre zdravotníctvo.

„Dnes musí byť automatické, že sa produkty a spôsob fungovania firiem a organizácií vy­víja agilne spolu s trendmi na trhu. Tie sa následne prispôsobujú dynamickému vývoju potrieb zákazníkov. Bez toho sa ako spoločnosť nikam nepohneme. A to platí aj pre našich zákazníkov,“ vysvetľuje Marek Paščák.

Keď veci fungujú

Tento fakt potvrdzujú aj príklady z praxe. Jedným z nich môže byť, že práve vďaka službe od DATALANu sa po vypuknutí pandémie podarilo na Slovensku realizovať prvé čisto digitálne zasadnutie zastupiteľstva samosprávneho kraja. DATALAN je zároveň aj súčasťou konzorcia, ktoré pripravuje informačný systém Dátového centra obcí a miest (DCOM). Ten už v roku 2015 získal ocenenie EuroCloud Award 2015, keď sa v celkovej konkurencii 40 zúčastnených projektov z 11 krajín zaradil medzi tri najlepšie európske cloudové projekty. Vlani bol DCOM rozšírený aj o mobilnú aplikáciu mID, ktorá umožňuje občanom komunikovať so svojou obcou aj z mobilu a vybaviť si všetko potrebné z pohodlia domova aj bez aktívneho elektronického občianskeho preukazu a schránky na portáli slovensko.sk. Toto riešenie získalo Cenu Rádia Slovensko na ITAPA 2020. Tá je určená projektom, ktoré sa zameriavajú na ľudí, uľahčujú im život a sprístupňujú im užitočné služby.

DATALAN má na konte viaceré podobné riešenia, kto­ré elektronickú komunikáciu uľahčujú. Ide napríklad eGOV Connector na vyťažovanie schránky na slovensko.sk, prototyp chatbota pre štátnu správu, aplikáciu eSanitka, prišiel tiež s návrhom e-formulárov na pandemickú OČR a pred rokmi inštaloval aj prvý superpočítač na Slovensku.

Najnovšou novinkou v tomto kontexte je spus­tenie samostatného DATALAN Kompe­tenčného centra, ktoré firma štartuje práve pri príležitosti 30. výročia.

DKC bude reagovať na to, čo je teraz pre zákazní­kov akútne, a operatívne to riešiť. Prvou témou bude cybersecurity, keďže DATALAN je jednou z mála firiem na Sloven­sku, ktorá dokáže zákazníkov analyzovať a dať do súladu s príslušnou legislatívou aj v priebehu niekoľkých týždňov.

Firma sa však venuje aj nekomerčným aktivitám, ktoré cieľ užitočnosti sledujú. Za všetky stačí spomenúť podporu projektu Vedec roka, spoluprácu s iniciatívou To dá rozum, či dlhoročnú realizáciu Detskej Univerzity Komenského Online.

„Aj to svedčí o tom, že našou ambíciou je prinášať riešenia, ktoré pomáhajú zlepšiť životy ľudí, zjednodušiť prácu, zefektívniť komunikáciu so štátom, zvýšiť úroveň vzdelávania či skvalitniť zdravotnú starostlivosť. Moderné, funkčné a zmysluplné produkty a služby musia reálne riešiť potreby reálnych ľudí a firiem. Nám sa to darí prostredníctvom neustáleho rozvoja nášho portfólia a s doplneným, rozšíreným tímom, vďaka čomu je na trhu nový, vý­razne iný DATALAN než tomu bolo v minulosti,“ zdôrazňuje Marek Paščák.

Netradičná oslava jubilea

DATALAN tak svoje 30. narodeniny oslávil v uplynulom roku predovšetkým prácou a riešením potrieb zákazníkov, ktorí museli reagovať predovšetkým na novovzniknutú situáciu súvisiacou s pandémiou. „Toto výročie sme si oficiálne pripomenuli v októbri. So zamestnancami sme takto pred rokom stihli odštartovať narodeninový rok spoločným stretnutím, no chceli sme ho osláviť osobne aj s našimi zákazníkmi. Situácia nás však naviedla k rozhodnutiu urobiť to inak a netradične (čo je pre nás tiež typické): projektom podpory tým, ktorí tiež pomáhajú iným,“ približuje Marek Paščák.

DATALAN preto vybraltridsiatku projektov a organizácií, za ktorými sú príbehy odvahy, ľudskosti, nezlomnosti a pozitívny vplyv na spoločnosť, v ktorej žijeme. Jednému z nich potom poskytne svoju podporu. Ktorý projekt to bude, rozhodne verejnosť prostredníctvom online hlasovania na stránke DATALAN podporuje. Vybrať si svojho favorita môžu ľudia do konca januára, zostáva tak ešte desať dní.

Medzi účastníkmi súťaže sú organizácie, ktoré prinášajú adresnú pomoc komunitám, spájajú ľudí s ambíciou byť súčasťou pozitívnej zmeny, venujú sa rozvoju digitálneho vzdelávania či kritického myslenia, menia naše mestá na zelenšie, inšpirujú ako žiť udržateľný život, zvyšujú povedomie o kvalitnej strave a lokálnych produktoch, alebo nezištne pomáhajú cez dobrovoľnícku činnosť.

„Práve v tomto vidíme aj zmysel nášho fungovania: meniť veci k lepšiemu. Som presvedčený, že spolu sa nám to podarí,“ dodáva Marek Paščák.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 098
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 626
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 587
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 776
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 091
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Onkologické ochorenia sú druhou najčastejšou príčinou hospitalizácií a úmrtí na Slovensku.


INZERCIA 4 h

Po pandémii, keď sa ekonomiky snažia oživiť a hľadajú stabilnú budúcnosť, digitálne meny ako Bitcoin opäť získavajú na význame.


INZERCIA 4 h

Nové číslo Historickej revue už v predaji aj s knižnou predplatiteľskou akciou.


INZERCIA 4 h
SkryťZatvoriť reklamu